Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kongres 590: Czas na międzynarodową ekspancję polskich przedsiębiorstw

1
Podziel się:

Polska gospodarka jest zdywersyfikowana i opiera się w dużym stopni na przedsiębiorstwach, które łatwo adaptują się do nowych okoliczności i z powodzeniem wykorzystują nowe technologie. Wyzwaniem będzie międzynarodowa ekspansja polskich firm, uważają uczestnicy panelu, jaki odbył się na Kongresie 590 w Rzeszowie. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Kongres 590: Czas na międzynarodową ekspancję polskich przedsiębiorstw

"Polska jest postrzegana jako lider w naszym regionie. Mamy rosnącą gospodarkę, która jest jednocześnie bardzo zdywersyfikowana. Dzięki temu zdywersyfikowaniu silnie opieramy się szokom, które dochodzą do nas z zewnątrz, mimo że nasza gospodarka silnie związana jest z zewnętrznymi partnerami, w tym szczególnie z Niemcami. Jednocześnie brakuje nam czempionów w skali międzynarodowej. Mamy dużo silnych firm - teraz czas na ekspansję tych firm za granicą" - powiedział minister finansów, inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński podczas panelu.

Jego zdaniem, jednym z zadań rządu na najbliższe 4 lata jest wsparcie w zagranicznej ekspansji polskich firm.

Według prezesa KGHM Polska Miedź Marcina Chludzińskiego, istotną cechą polskich przedsiębiorstw jest ich zdolność do adaptacji.

"Polski biznes musiał się adaptować do okoliczności i działać w warunkach zmienności. Każda firma - również KGHM - myśli o tym, co nas czeka jeśli chodzi o warunki makroekonomiczne. W tej chwili Brexit jest dużym zagrożeniem dla handlu w kontekście europy ale nas to mniej dotyczy, bo Wielka Brytania nie jest naszym głównym klientem, więcej sprzedajemy do innych krajów europejskich i do Chin" - powiedział prezes KGHM.

PKN Orlen także jest przedsiębiorstwem z dużą ekspozycją na rynki międzynarodowe, wskazała wiceprezes koncernu Patrycja Klarecka.

"Stawiamy jednak na dywersyfikację i już ponad 50% ropy płynie do nas z innych kierunków niż rosyjski - to nam pozwala realnie zarządzać tym procesem i dzięki temu rozwija się cała gospodarka. Jest jeszcze kwestia fuzji z Grupą Lotos, która pozwoli konkurować globalnie, a nie na rynku krajowym. Chcemy, żeby marka Orlen była widoczna na rynkach globalnych" - powiedziała wiceprezes.

"Polska ma przedsiębiorcze społeczeństwo Z łatwością możemy sobie wyobrazić, że polska firma stanie się globalnym koncernem" - dodał uczestniczący także w panelu Thomas J. Lee, współzałożyciel i partner zarządzający Fundstrat Global Advisors.

Minister Kwieciński zwrócił uwagę na szanse i zagrożenia dla polskiej gospodarki, które obecnie dostrzega. Wśród szans wymienił potencjał polskich przedsiębiorstw, który opiera się w dużym stopniu na małych i średnich firmach, a także na to, że Polska jest największym państwem w regionie i zaczyna odgrywać rolę inicjatora.

"To, że jesteśmy w Unii Europejskiej jest nadal dla nas olbrzymią szansą. Zagrożenia są natomiast związane ze spowolnieniem światowej i europejskiej gospodarki, z tym co się dzieje w Unii - przede wszystkim z Brexitem - z relacjami handlowymi na świecie" - dodał.

Podkreślił też nowe szanse w postaci możliwości wejścia na rynki państw afrykańskich i azjatyckich.

"W wymiarze europejskim przestaliśmy być takim nastolatkiem, który musiał słuchać, chcemy być partnerem dla innych krajów, chcemy usiąść przy stole i na równi rozmawiać. Wydaje się, że w wielu miejscach nam się udało. W tej chwili to, co nam się udało - gdzie jesteśmy postrzegani jako kraj do naśladowania - to model polityki rozwojowej, to dobre zarządzanie gospodarką i wykorzystywanie narzędzi informatycznych, co popularnie nazywa się govtechem. Chcemy się tym dzielić i współpracować" - podsumował Kwieciński.

Na wykorzystanie nowoczesnych technologii zwrócili także uwagę przedstawiciele KGHM i PKN Orlen.

"Rozwijamy nowe technologie związane z przetwarzaniem danych, big data i inne, które prezentujemy - jak wykorzystanie drona pod ziemią" - powiedział Chludziński.

"Wykorzystujemy najnowsze technologie, w tym te dotyczące social mediów - duży sukces komunikacyjny odnieśliśmy, wprowadzając hot dogi wegetariańskie na stacjach. Przede wszystkim jednak sporo czasu poświęcamy na projekty badawcze, które testują różne rozwiązania. Trwają dyskusje na temat tego, w którym kierunku rozwijać się będzie transport. My musimy przy tych dyskusjach być" - powiedziała Klarecka.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
Tomasz Balecz...
5 lata temu
Oczywiście, będzie ekspansja polskich firm, głównie do Czech, na Słowację czy do Węgier. Właściciele tych firm będą po prostu przenosić swoje biznesy aby ratować się przed uciskiem, jaki wprowadza nam miłościwie panujący rząd...