Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Mercator Medical skorzystał na pandemii. Ale sprzedaż rękawic wraca do czasów przedcovidowych

6
Podziel się:

Skończyły się złote czasy dla producentów maseczek czy rękawic medycznych. Biznes nie widzi w czwartej fali koronawirusa okazji do zarobku sprzed roku. Prezes Mercator Medical myśli już, jak skutecznie wykorzystać pieniądze zarobione na pandemii. Ma plan.

Mercator Medical skorzystał na pandemii. Ale sprzedaż rękawic wraca do czasów przedcovidowych
Producent rękawic medycznych Mercator Medical tłumaczy się ze spadku zysków (Adobe Stock, Wally)

Czwarta fala COVID-19 przybiera na sile, a najnowsze dane mówią o prawie 4 tys. nowych zakażeń w Polsce. Czy to oznacza, że czeka nas ponowny lockdown i panika rynkowa? Branża medyczna w takim scenariuszu mogłaby znowu się dorobić, ale tego nie zakłada.

Jedną z biznesowych i giełdowych gwiazd pandemii była polska spółka Mercator Medical, która znana jest głównie z produkcji i sprzedaży jednorazowych rękawic medycznych. Koronakryzys okazał się dla niej wielką okazją i drastyczny wzrost zapotrzebowania na towar znalazł odzwierciedlenie w wynikach finansowych.

Sprzedaż Mercator Medical na przestrzeni lat

Prezes spółki przyznaje, że sytuacja w branży rękawic i innych produktów medycznych wraca do normy. Takiej sprzed pandemii. Ciągle jeszcze jest spory popyt, ale wygasa. To kwestia miesięcy.

Widać to po najnowszych wyliczeniach zarządu spółki, która odnotowała w trzecim kwartale spadek zysków aż o 90 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Zobacz także: Inflacja nadal rośnie. Komentarz ministra finansów. „To nie moment na drastyczne ruchy”

Pandemia wygasa. Rynek wraca do normy

- Przewidywaliśmy, że ta nieprawdopodobna hossa na rękawice będzie wygasać. Nie znaliśmy dokładnej daty, ale tak się musiało stać. Być może zaczęło się to o 1-2 miesiące wcześniej niż zakładaliśmy. Intensywność spadku popytu i cen rękawic jest faktycznie duża - przyznaje prezes Wiesław Żyznowski.

Na specjalnie zorganizowanym spotkaniu z dziennikarzami przyznał, że rządy większości państw zrobiły sobie gigantyczne zapasy rękawic i innych środków ochrony osobistej, tak na wszelki wypadek. Jak tylko zmienił się trend pandemiczny i do wszystkich dotarło, że nie ma już takich potrzeb jak ponad rok temu, podmioty w ramach służby zdrowia przestały kupować.

- Z naszej perspektywy ten powrót do normalnej sprzedaży sprzed pandemii jeszcze się nie zakończył. Ciągle ceny są wyższe niż przed koronawirusem. Nikt nie jest w stanie powiedzieć, czy i kiedy rynek wróci do cen sprzed covidu. Może to będzie kilkanaście tygodni, może kilka miesięcy - wskazuje prezes Żyznowski.

Może z perspektywy biznesu Mercator Medical nie jest to dobra wiadomość, ale oznacza, że nie grozi nam raczej powtórka z zakorkowania systemu ochrony zdrowia w związku z czwartą falą COVID-19.

Prezes podkreślił, że obserwuje konkurentów za granicą i wszędzie widać ten sam trend.

Koniec pandemii. Rozwój Mercator Medical

Spółka nie liczy już na nadzwyczajne dochody ze sprzedaży swoich produktów w związku z koronawirusem. Koncentruje się na rozwoju, któremu posłużą setki milionów złotych zarobionych w pandemii.

- Częścią zysków z Covid dzielimy się z inwestorami w postaci dywidendy, ale duża kwota jest zachowana na dalszy rozwój firmy. Mogę potwierdzić, że bardzo intensywnie pracujemy nad kilkoma kierunkami inwestycji. Choć żadna jeszcze nie dojrzała do tego stopnia, żeby móc ją ogłosić publicznie - podkreśla prezes.

- Branża jest bardzo rozedrgana. Rozmowy są nerwowe. Jesteśmy świadomi, że spokojne podejście do kwestii budowy fabryk, przejmowania czy wchodzenia do nowych branż, to trudny proces. Musimy do tego podchodzić bardzo ostrożnie i uważnie - zaznacza.

Żyznowski przyznaje, że wstępne rozmowy w sprawie przejęć prowadzi z wieloma podmiotami i jest kilka firm, gdzie te negocjacje są poważniejsze. Zdradził nawet, że jedna decyzja jest już podjęta.

- Teraz kwestia poinformowania. Musimy się do tego odpowiednio przygotować - podkreśla.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
Mazur
2 lata temu
Panie Prezesie o jakiej dywidendzie Pan mówi?! Dywidenda za rok 2020 wyniosła okrągłe 0 zł...a po ogłoszeniu przez Pana skupu zamiast dywidendy kurs runął 20% w doł.
Zen
2 lata temu
Nigdy nie było i niema żadnej pandemii to jest masońska ściema aby tylko wyszprycować jak najwięcej naiwnych i ciemnych ludzi.
Udziałowiec
3 lata temu
I dalej MERCATOR będzie zarabiał regularnie dużo więcej niż większość spółek GPW. Do końca roku uruchomią nowo wybudowaną, za gotówkę, potężną fabrykę wysokomarżowych rękawiczek przemysłowych. Ta firma dzięki pandemii weszła przebojem na światowe rynki i jest szóstym globalnym graczem z potężnymi kontaktami i globalnie działającym e-commerce . Oprócz tego mają ponad 0,5 mld gotówki na dalsze inwestycje. Bardzo cieszy sukces polskiej rodzimej firmy. Na dodatek dzieli się hojnie zyskami z akcjonariuszami.
seGsgg
3 lata temu
I właśnie obserwowanie ruchów na rynku, w biznesie więcej mówi, niż p-nie większości polityków i dziennikarzy.
Takto
3 lata temu
W marcu kwietniu jakiś znawca się wymądżał, że akcje nigdy nie spadną poniżej 190 zł