Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Trudne negocjacje umów najmu. Sprzedaż stacjonarna LPP spadła o 80 proc.

7
Podziel się:

W trzech pierwszych tygodniach maja sprzedaż w sklepach stacjonarnych LPP spadła o ponad 80 proc. rok do roku. Negocjacje umów najmu są trudne i mogą potrwać jeszcze dwa miesiące – powiedział wiceprezes podczas wideokonferencji z dziennikarzami.

Trudne negocjacje umów najmu. Sprzedaż stacjonarna LPP spadła o 80 proc.
Trudne negocjacje umów najmu. Sprzedaż stacjonarna LPP spadła o 80 proc.

Pod koniec kwietnia LPP wypowiedziało umowy najmu dotyczące 30 proc. powierzchni handlowej. Do tej pory właścicielowi takich martek jak Reserved czy House udało się porozumieć z wynajmującymi w kwestii 10 proc. powierzchni.

– W tej chwili tylko jedna trzecia umów została renegocjowana. W pozostałych przypadkach rozmowy w dalszym ciągu trwają. Są to bardzo trudne negocjacje i pewnie potrwają kolejny miesiąc albo dwa. Dopuszczamy też ryzyko, że nie wszystkie sklepy zostaną otwarte – powiedział Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu.

Dodał, że w czasie epidemii, a także po niej, zmieni się podejście klientów do galerii handlowych oraz ich nawyki zakupowe. Dlatego LPP nie może się już godzić na stałe koszty i chce zamienić czynsz na zależny od obrotu.

Obok czynszów, najważniejszymi kosztami dla LPP są koszty personelu. – Musieliśmy podejść dość drastycznie do kosztów wynagrodzeń. W naszej centrali i w spółkach zagranicznych zmniejszyliśmy wynagrodzenia, w zależności od progów zarobków, o 10-35 proc., średnio o około 20 proc. – powiedział wiceprezes

Cięcia zarobków nie ominęły też władz spółki. Od kwietnia wszyscy członkowie zarządu LPP wyrazili zgodę na obniżenie ich wynagrodzeń do symbolicznej kwoty 1 zł. Wiceprezes wyjaśnił, że rezygnacja z wynagrodzenia, przewidziana na co najmniej trzy miesiące, potrwa dopóki sytuacja firmy nie będzie stabilna. Wynagrodzenia nie pobiera także rada nadzorcza. Wiceprezes zapytany, czy decyzja dotyczy również premii odpowiedział, że w „roku covidowym” nie będzie premii.

W okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 stycznia 2020 roku wartość wynagrodzeń członków zarządu wyniosła 7,8 mln zł. W przypadku rady nadzorczej było to 260 tys. zł.

LPP skorzystało z pomocy rządów, zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych, na których działa spółka. Do tej pory LPP dostało 22 mln zł wsparcia od polskiego rządu w formie dopłat do wynagrodzenia postojowego i solidarnościowego. Na rynkach zagranicznych było to 22,5 mln zł. – Widzimy szerokie spektrum, jak każdy kraj pomaga swoim pracownikom (…). Najbardziej hojne są Niemcy, Wielka Brytania i Czechy. Jednak są też kraje, jak Węgry, Rosja czy Ukraina, gdzie rządy nie pomagają i gdzie musimy radzić sobie sami – powiedział wiceprezes.

W maju ruch w sklepach LPP w dużych miastach wynosi tylko 20-30 proc. ruchu przed epidemią. W mniejszych miejscowościach jest nieco lepiej – ruch jest tam na poziomie 50-60 proc. tej. W ostatnim tygodniu około 60 proc. sprzedaży pochodziła ze sklepów internetowych, 40 proc. ze sklepów stacjonarnych.

Po trzech tygodniach maja sprzedaż LPP spadła o 43 proc. rok do roku. Spadek w sieci sklepów stacjonarnych wynosi w maju 84 proc., a w kanale e-commerce wzrost sprzedaży wynosi 381 proc. Sklepy stacjonarne LPP były zamknięte w większości krajów od połowy marca do początku maja. W kwietniu łączna sprzedaż spadła o 68 proc. (-100 proc. w offline oraz +251 proc. w online).

LPP chce rozwijać te marki, które rokują najlepiej, a więc przede wszystkim Sinsay. Jednak rozwój sklepów będzie bardzo wybiórczy. Klienci LPP skupiają się teraz na markach bardziej przystępnych cenowo. – Widzimy, że klienci dokonują bardziej selektywnych zakupów, bardziej skupiają się na modelach uniwersalnych, które można nosić zarówno w domu, jak i na ulicy (…). W naszej ofercie większe znaczenie będzie mieć tak zwana odzież domowa – powiedział wiceprezes.

LPP zakłada, że w roku obrotowym 2020/21 spadek przychodów będzie nie większy niż 30 proc. rok do roku. Spółka chce w tym roku osiągnąć ponad 2 mld zł przychodów z e-commerce wobec 1,17 mld zł w 2019/20 roku.

LPP na koniec marca miało zapasy o wartości 2 mld zł, które dotyczyły kolekcji wiosna-lato 2020. – Robimy dużo promocji, ale nie chcemy sprzedawać za wszelką cenę. Chcemy sprzedawać efektywnie (…). Liczymy się z tym, że część kolekcji może zostać niesprzedana. Zostanie przeniesiona do kolekcji jesiennej albo do kolekcji w kolejnym roku – powiedział wiceprezes.

LPP przeniosło niektóre otwarcia na przyszły rok, w tym wejście do Macedonii Północnej. Spółka planowała zwiększenie powierzchni o 16 proc, ale zmniejszyła plany do do 8 proc. Na koniec stycznia sieć sprzedaży stacjonarnej liczyła 1 746 sklepów o łącznej powierzchni 1 230,9 tys. m kw.

LPP podało w czwartek, że w roku finansowym 2019/2020 (trwającym 13 miesięcy i zakończonym 31 stycznia 2020) odnotowała 421,04 mln zł zysku netto wobec 442,49 mln zł zysku rok wcześniej.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

wiadomości
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
Kozel
4 lata temu
LPP jest na dobre pozycji jeśli chodzi o negocjacje. W końcu marki tej firmy przyciągają wiele osób do centrów handlowych, więc na pewno, żaden właściciel nie będzie chciał wypuścić ich ze swojego portfolio.
Korzen
4 lata temu
Jedna z lepszych polskich spółek odnosząca sukcesy zagraniczne, oby przetrwała ten kryzys z jak najmniejszymi stratami.
JR
4 lata temu
Trzymam kciuki za LPP to perła wśród firm polskich o zasięgu światowym.
Asia_Biegaczk...
4 lata temu
Alabama: Chyba dawno nie byłeś/aś w tym sklepie, gdyż są rzeczy nawet z Polski :)
Bob
4 lata temu
Alabama, bo zatrudnia takich jak Ty i płaci podatki.