Notowania

budownictwo
29.02.2016 17:05

JLL: W aglomeracji warszawskiej przybyło 64 tys. m2 pow. handlowej w 2015 r.

Podziel się
Dodaj komentarz

W aglomeracji warszawskiej przybyło w 2015 r. 64 tys. m2 nowej powierzchni handlowej, w tym 45,9 tys. m2 powierzchni w centrach handlowych, poinformowała dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL Anna Bartoszewicz-Wnuk. Według JLL ok. 120 tys. m2 powierzchni handlowej jest obecnie w budowie.

"W 2015 r. Aglomeracja Warszawska wzbogaciła się o 64 tys. m2 nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowej podaży oddano do użytku w ramach centrów handlowych - 45,9 tys m2. Z kolei największym projektem ukończonym w ubiegłym roku była rozbudowa Wola Parku" - powiedziała Bartoszewicz-Wnuk, cytowana w komunikacie.

Obok rozbudowy Wola Parku (17,6 tys. m2, inwestycja IKEA Centres Poland) wśród największych obiektów handlowych oddanych do użytku w 2015 r. znalazły się też Domy Mody Modo (16 tys. m2, inwestycja Devin Investments), Ferio Wawer (12,3 tys. m2, Raiffeisen Evolution Project Development) i Royal Wilanów (6,9 tys. m2, Capital Park)

Zdaniem eksperta JLL, aglomeracja warszawska pozostaje jednym z najmniej nasyconych powierzchnią handlową rynków w kraju. Wskaźnik ten wynosi 447 m2 na 1 000 mieszkańców.

"Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- i długoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 000 m2 powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106 700 m2, a największym powstającym obecnie projektem jest Galeria Północna na Białołęce" - powiedziała Bartoszewicz-Wnuk.

Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych w aglomeracji wynosi obecnie 1,5%, co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%), wskazano także.

Miesięczne czynsze typu prime za m2 w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110-130 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za m2 miesięcznie.

"Wśród najważniejszych trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w aglomeracji warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych" - dodała Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL, także cytowana w materiale.

Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący łącznie ok. 1,65 mln m2 powierzchni najmu w ramach takich formatów jak: centra handlowe (ponad 1,14 mln m2), parki handlowe (265 000 m2), wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (186 000 m2) czy centra wyprzedażowe (56 000 m2).

Tagi: budownictwo, nieruchomości, giełda, wiadomości, giełda na żywo
Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz