Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mobilis: Elektromobilność może przyspieszyć liberalizację rynku komunikacyjnego

0
Podziel się:

Wejście w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych powinno wpłynąć na szybszą liberalizacje rynku transportowego w miastach, które będą potrzebować dodatkowe środki na uruchomienie transportu autobusowego bardziej ekologicznego niż do tej pory, uważa prezes Mobilis Dariusz Załuska. 

Mobilis: Elektromobilność może przyspieszyć liberalizację rynku komunikacyjnego

"Z naszych analiz wynika, że miasta mogą zaoszczędzić od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych, jeśli rynek się bardziej otworzy, a kontrakty rozpisywane będą na odpowiedni okres i odpowiednią skalę" - powiedział Dariusz Załuska podczas konferencji prasowej.

Według przedstawicieli Mobilis, władze miast i organizatorzy transportu będą dążyć do racjonalizacji i optymalizacji wszystkich nakładów finansowych na ten cel. Koszty organizacji transportu publicznego stanowią obecnie znaczącą pozycję w budżetach poszczególnych ośrodków miejskich i w większości stale rosną.

"Obecnie rynek obsługi komunikacji miejskiej jest otwarty w 12 polskich miastach. Na przykład w Warszawie udział niezależnych firm wynosi ok. 25%, a w Wałbrzychu aż 100%" - powiedział prezes.

Według niego, w większości miast zarządzają wyłącznie spółki miejskie i potrzebne jest uwolnienie tego rynku, w wyniku którego wzrośnie konkurencja i znajdą się dodatkowe środki na spełnienie ekologicznych wymogów.

"Za optymalną flotę, która ma szansę być efektywna dla średniej wielkości miasta, które ogłasza przetarg, można uznać minimalną liczbę, czyli ok. 40-50 autobusów. Chodzi też o to, aby każdy pojazd był wykorzystywany efektywnie. Przy tej optymalnej liczbie autobusów na kontrakt z planowaną pracą przewozową ok. 7,5 tys. km, można wygenerować obniżenie stawki za wzkm [tzw. wozokilometr - miasto płaci przewoźnikom za każdy przejechany kilometr linii autobusowych] aż o 16%" - dodał prezes.

Wskazał, że najbardziej optymalna liczba autobusów na miasto to 200 szt., ale nie każda aglomeracja potrzebuje aż tyle pojazdów.

"Dodatkowo jeśli długość podpisanego kontraktu zostanie wydłużona np. z 3 lat do 8-10 lat to takie działanie także przyczyni się do obniżenia stawki za wzkm nawet do 14%" - powiedział Załuska.

Według Mobilisa, wygenerowanie oszczędności dla obecnej operacji na poziomie około 15% oznaczać może, że rocznie duże miasto będzie w stanie kupić dodatkowo ok. 50 autobusów, a mniejsze miasto ok. 8.

"W zależności od wielkości danego ośrodka miejskiego, wydatki na transport zbiorowy wynoszą obecnie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset milionów złotych rocznie. Jest to zwykle od ok. 4-5% całkowitego rocznego budżetu dla średniej wielkości miast takich jak Olsztyn czy Toruń, do nawet kilkunastu procent dla dużych miast takich jak Warszawa, Poznań, Kraków czy Wrocław" - powiedział prezes.

Według szacunków Mobilis, rekordzistą pod względem tych wydatków jest Warszawa, gdzie na całą komunikację przeznaczono 2 734 mln zł w 2017 r. (18,6% całkowitych rocznych wydatków budżetowych), w tym ok. 1 mld zł na usługi związane z komunikacją autobusową. Poznań jest na drugim miejscu z 516 mln zł (16% budżetu) i na kolejnym Kraków z 500 mln zł (12% budżetu).

Przedstawiciele spółki zwrócili także uwagę na koszty zakupu autobusów w zależności od emisyjności CO2. Najbardziej ekologicznym jest autobus elektryczny, którego koszt zakupu jest najwyższy i wynosi około 2,3 mln zł za sztukę. Z kolei autobus o napędzie gazowym (CNG,LNG) kosztuje około 1,25 mln zł, a hybrydowy ok. 1,5 mln zł. Natomiast autobus o napędzie dieslowym spełniający wymagania EURO6 kosztuje ok. 950 tys. zł.

"Wszystkie opcje o napędzie alternatywnym w stosunku do diesla na chwilę obecną są znacznie droższe. Zakładamy jednak, że te autobusy w zależności od wykorzystywanego napędu mogą się w niektórych miejscach doskonale sprawdzić. Na przykład autobusy hybrydowe na pewno dobrze sprawdzają się w dużych miastach, gdzie jest dużo zatrzymań wtedy mamy najlepszy efekt oszczędnościowy" - powiedział Załuska.

Przedstawiciele spółki potwierdzili, że w czerwcu br. na ulice Warszawy wyjadą pierwsze autobusy hybrydowe, zgodnie z podpisaną umową z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM). Oferta Mobilis została uznana przez ZTM za najkorzystniejszą w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej 50 autobusami z napędem alternatywnym w kwietniu 2017 r. Łącznie z jednostkami rezerwowymi Mobilis będzie dysponował 61 autobusami hybrydowymi, które będą do dyspozycji aglomeracji warszawskiej.

Mobilis obecnie obsługuje autobusowe linie miejskie w Warszawie, Krakowie, Mławie, Mrągowie i Bartoszycach. Jako właściciel 10 spółek PKS na terenie Mazowsza i Mazur obsługuje regionalne, międzymiastowe i dalekobieżne linie autokarowe. Firma wykonuje również przewozy okazjonalne, pracownicze i turystyczne na terenie kraju i za granicą. Flota Mobilis Group to ponad 1 500 autobusów i autokarów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)