Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

NFOŚiGW: Na rozwój eko-mobilności zostanie przeznaczona kwota 10 mld zł

0
Podziel się

Na rozwój eko-mobilności w Polsce zostanie przeznaczona kwota co najmniej 10 mld zł, wynika z wypowiedzi wiceprezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Artura Michalskiego.  

NFOŚiGW: Na rozwój eko-mobilności zostanie przeznaczona kwota 10 mld zł
bCZDuFMB

"Wydaje się, że będziemy dysponować nawet większym budżetem. Wszystko zależy od tego, jakie będą wpływy z opłaty paliwowej, a już szacuje się, że wpływy do NFOŚiGW przekroczą zaplanowane przez nas 10 mld zł. To oznacza, że większa liczba samorządów będzie mogła skorzystać z dofinansowań" - powiedział Michalski, cytowany w komunikacie.

Jak podał NFOŚiGW, rekordowa kwota, która w całości ma zostać przeznaczona dla samorządów, pochodzić będzie z kilku źródeł finansowania. W dużej mierze będzie to opłata paliwowa - czyli nowe środki płynące do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, opłata z biopaliw oraz środki własne NFOŚiGW. Czas przeznaczony na wydatkowanie 10 mld zł to 10 lat.

"Dzięki temu ma zostać zabezpieczona realizacja strategii nisko- oraz zeroemisyjnego transportu w Polsce. Planuje się, że cały program ruszy oficjalnie we wrześniu. Na samo opracowanie strategii dla największych ośrodków miejskich przeznaczonych jest 10 mln zł" - czytamy także.

bCZDuFMD

Pieniądze przeznaczone są na wymianę taboru pojazdów transportu publicznego. Nie muszą to jednak być wyłącznie bezemisyjne autobusy. Równie dobrze mogą być trolejbusy a nawet tramwaje, czy metro. Środki powinny zabezpieczyć również rozbudowę infrastruktury - np. sieci stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych, podano dalej.

"Nikt nie mówi, że mamy ograniczać się wyłącznie do pojazdów elektrycznych. Równie dobrze możemy postawić na inne technologie, np. wodorową" - powiedział Michalski.

NFOŚiGW podkreślil, że z wodorem jest jednak o wiele trudniej. W Polsce ciągle nie ma uregulowań prawnych i certyfikacji dotyczących ładowania samochodów zasilanych paliwem wodorowym. Przeszkodą jest też fakt, że tego typu autobusy są przynajmniej dwa razy droższe niż ich elektryczne odpowiedniki.

Do polskiej ,,Eko-Rewolucji" włączyło się także Narodowe Centrum Badania i Rozwoju, które w ramach programu Bezemisyjny transport publiczny podpisało już porozumienie z 26 miastami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią zrzeszającą 41 gmin.

bCZDuFMJ

"Nasi partnerzy zdecydowali się na powierzenie nam przygotowania przetargów na zamówienie innowacyjnych pojazdów zeroemisyjnego transportu publicznego. Chcemy kupić produkt, którego na rynku jeszcze nie ma. W ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego NCBR przeznaczy blisko 200 mln zł na prace badawczo-rozwojowe, by taki produkt powstał i był uszyty na miarę" - powiedział zastępca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat, cytowany w komunikacie.

Według niego, równolegle NCBR prowadzi program, którego efektem ma być przygotowanie mobilnego zasobnika wodoru, który może być wykorzystany m.in. w ogniwach paliwowych. Gotowość do prowadzenia prac w tym zakresie zgłosiło 9 wykonawców, których wnioski są obecnie na etapie oceny.

Samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie różnego rodzaju ,,zielonych" pomysłów związanych z transportem - najistotniejszy będzie jednak wybór nisko- lub zero-emisyjnego transportu publicznego i jego odpowiednie wkomponowanie w strukturę miasta, podano także.

Szczegóły planu zostaną przedstawione 12 września podczas Impact mobilty rEVolution'18 w Katowicach.

bCZDuFNe
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)