Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
PKP Intercity ogłosi przetarg na modernizację EZT serii ED74 na przełomie roku

PKP Intercity ogłosi przetarg na modernizację EZT serii ED74 na przełomie roku

PKP Intercity ogłosi przetarg na modernizację wszystkich 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii ED74 jeszcze w tym lub na początku przyszłego roku. Pierwsze pociągi obsługiwane tymi jednostkami mają być sukcesywnie wdrażane już od rozkładu 2020/2021, obsłużą m. in. trasy Wrocław - Lublin czy Wrocław - Kielce, podał przewoźnik.

"Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz chcemy się wywiązać z zapowiedzi. Spółka nie może pozwolić sobie na niekorzystanie z pojazdów, na których wciąż trwa leasing zwrotny. Ponadto kursowanie EZT kosztuje nas mniej (niższe stawki dostępu PKP PLK) niż składów wagonowych" - powiedział prezes Marek Chraniuk, cytowany w komunikacie.

PKP Intercity mając na uwadze przyjętą strategie taborową na lata 2016-2020 oraz prognozowane wyniki finansowe i przewozowe spółki, podjęło decyzję o przyjęciu modelu wykonania naprawy poziomu P5 wraz z modernizacją wszystkich pojazdów ED74. Zostaną wymienione w nich siedzenia oraz zamontowane bezprzewodowy internet i gniazdka. Pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i pasażerów z rowerami. Dodatkowo modernizacja ma na celu poprawę sprawności pojazdów, a więc zastosowanie takich rozwiązań technicznych, które wyeliminują stosunkowo liczne dotychczas awarie jednostek, podano także.

"Spółka przeanalizowała dane dotyczące wzrostu liczby pasażerów. W tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach PKP Intercity przewiozło prawie 29 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 13% w stosunku do analogicznego okresu rok temu. W zeszłym roku przewoźnik przewiózł 38,5 mln pasażerów, co stanowi dynamikę na poziomie 24%. Zostały wzięte pod uwagę prowadzone przez PKP PLK prace na sieci kolejowej i ich efekty za kilka lat. Dzięki temu zdefiniowano trasy, gdzie mogłyby pojechać pojazdy ED74" - czytamy dalej.

I tak, plan PKP Intercity zakłada, że w wariancie podstawowym pociągi zestawione z ED74 (w zależności od potrzeb również w trakcji podwójnej) pojadą trasą Wrocław - Lublin przez Lubliniec, Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Radom i Dęblin oraz z Wrocławia do Kielc przez Lubliniec i Częstochowę. Ponadto ED 74 pojadą w relacji Kraków - Lublin przez Kielce, Radom i Dęblin (jedna para pociągów). Wszystkie ,,Edyty" kursować będą w ramach kategorii InterCity (IC).  Przewoźnik zakłada, że pomiędzy Wrocławiem a Lublinem pociągi będą kursować w stałym takcie co 2 godziny. Ich bazą macierzystą będzie stolica woj. dolnośląskiego.

"PKP Intercity w październiku i listopadzie przeprowadzi dialog techniczny, który określi m. in. szacowaną wartość zamówienia. Postępowanie przetargowe przewoźnik zamierza ogłosić jeszcze w tym lub na początku przyszłego roku" - wskazano.

Pojazdy ED74 były przekazywane do eksploatacji Przewozom Regionalnym w latach 2007 (11 pojazdów) i 2008 (3 pojazdy). Od grudniu 2008 roku zostały włączone do PKP Intercity i od tego momentu uzupełniły park taborowy spółki. 14 pojazdów było dostępnych do ruchu w okresie od rozkładu jazdy 2008/2009 do roku 2013 i 2014. Od roku 2013 roku, z powodu braku przeglądów P4, pojazdy były stopniowo wycofywane z tras, przypomina PKP IC.

W maju 2016 roku PKP Intercity miało gotową wycenę biegłego rzeczoznawcy i powołało specjalny zespół roboczy, którego zadaniem było m. in. przygotowanie harmonogramu działań, odpowiednich dokumentów oraz oferty, która  została wysłana do wszystkich licencjonowanych, kolejowych przewoźników pasażerskich w Polsce. Zainteresowanie zakupem lub dzierżawą pojazdów wyrazili przewoźnicy regionalni.

Postępowanie zostało ogłoszone 18 października 2016 roku i zostało wysłane zaproszenie do licencjonowanych, kolejowych przewoźników pasażerskich w Polsce i Europie. Termin składania wniosków upłynął 28 października 2016 r. Dokumenty (projekty umów oraz dane pojazdów wraz z ceną wywoławczą do negocjacji) zostały wysłane do oferentów 8 grudnia 2016 r. Termin składania ofert wstępnych: 22 grudnia 2016 r. Do terminu składania ofert wstępnych tylko jeden licencjonowany kolejowy przewoźnik pasażerski złożył ofertę zakupu opiewającą na kwotę niższą czterokrotnie niż wartość wyceny, przeprowadzonej w maju 2016 roku.

4 stycznia 2017 r. odbyły się negocjacje z licencjonowanym kolejowym przewoźnikiem pasażerskich, który przesłał później ofertę. Po przeanalizowaniu ceny w złożonej ofercie oraz ceny rynkowej pochodzącej z wyceny pojazdów wykonanej w maju 2016 roku uznano zaproponowaną ceną za zbyt niską i unieważniono postępowanie w marcu 2017 roku. Po długich analizach PKP Intercity zdecydowało się na przywrócenie pojazdów do ruchu. Obecnie z 14 pojazdów ED 74 tylko 7 posiada wykonane przeglądy P4, a jedynie 3 z nich na co dzień wożą pasażerów, podsumowano.

logistyka, transport
ISB
Czytaj także
Polecane galerie