Anders Fogh Rasmussen: potrzebujemy Ukrainy w NATO

– Ukraina powinna jak najszybciej dołączyć do NATO. Dzięki temu długoterminowy pokój i stabilność w Europie będą się opierać na silnym, wschodnioeuropejskim sojuszniku, który będzie osłoną przed wciąż agresywną Rosją – mówi Anders Fogh Rasmussen, prezes Rasmussen Global.

Jak zauważa były sekretarz generalny NATO, który był gościem Kongresu 590 w Warszawie, w tej chwili potrzebujemy gwarancji bezpieczeństwa dla Ukrainy, co pozwoli uniknąć dalszych rosyjskich ataków na terenie tego państwa.

– NATO nie jest stroną w tym konflikcie, ale sojusznicy NATO pomagają Ukrainie i zgodnie z artykułem 51. Karty Narodów Zjednoczonych mają do tego prawo. Rola NATO ogranicza się w tym przypadku do koordynacji i wspierania tych działań, ale ostatecznie są to indywidualne decyzje poszczególnych krajów – tłumaczy Anders Fogh Rasmussen.

Przełom może nastąpić podczas zbliżającego się szczytu NATO w Wilnie (11 i 12 lipca 2023 r.). Anders Fogh Rasmussen ma nadzieję, że wówczas Ukraina zostanie zaproszona do NATO.

Anders Fogh Rasmussen, prezes Rasmussen Global podczas Kongresu 590.
Anders Fogh Rasmussen, prezes Rasmussen Global podczas Kongresu 590. © Materiały własne
– Jeśli jednak nie będziemy mogli osiągnąć konsensusu w tej sprawie – potrzebujemy zgody wszystkich sojuszników NATO – to myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zaproponowanie Ukrainie przyspieszonej ścieżki do członkostwa, podobnie jak stało się to w przypadku Finlandii i Szwecji, a następnie zrewidowanie sprawy w przyszłym roku, podczas szczytu NATO w Waszyngtonie – mówi ekspert.

I dodaje: – Warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby Ukraina mogła dołączyć do NATO mogłaby określić Rada NATO-Ukraina. To może być kompromisowe rozwiązanie, akceptowalne zarówno dla Ukrainy, jak i dla sojuszników NATO.

Anders Fogh Rasmussen był gościem 8. edycji Kongresu 590. Wydarzenie odbywało się 21 i 22 czerwca w Warszawie pod hasłem "Przestrzenie wolności". Na zainteresowanych czekały cztery sceny, 10 obszarów tematycznych dotykających najważniejszych współczesnych problemów, dwa międzynarodowe fora gospodarcze: Forum Gospodarcze Polska–Arabia Saudyjska oraz Forum Gospodarcze Polska–Czechy, a także 50 paneli i wystąpień z udziałem wielu wybitnych ekspertów, w tym m.in. gen. Sir Richarda Shirreffa, byłego zastępcy Naczelnego Dowódcy Sił Sojuszniczych NATO Europa, Bjørnaa Lomborga, duńskiego naukowca i ekologa czy Bryana Caplana, profesor ekonomii na George Mason University. Patronat Honorowy nad wydarzeniem objął Prezydent RP Andrzej Duda.

Płatna współpraca z marką Kongres 590.
Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta