Boeing 737 MAX wraca do gry. LOT wydał oświadczenie

Europa jest gotowa znieść w styczniu zakaz lotów Boeingów 737 MAX, które zostały uziemione na całym świecie po dwóch katastrofach. MAX-y w swojej flocie ma PLL LOT i Enter Air. Polska spółka wydała oświadczenie.

Boeing 757 MAXEuropa jest gotowa znieść w styczniu zakaz lotów Boeingów 737 MAX. Samolot typu Boeing 737 MAX linii WestJet.
oprac.  ANA

- Europa jest gotowa znieść zakaz lotów dla samolotu pasażerskiego Boeing 737 MAX w styczniu - poinformował w sobotę szef Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA).

W zeszłym tygodniu 20-miesięcznie uziemienie samolotów zakończyły amerykańskie organy regulacyjne (Federalna Agencja Lotnictwa USA - FAA). W Stanach Zjednoczonych loty komercyjne mają rozpocząć się 29 grudnia.

Z kolei projekt dyrektywy EASA z propozycją zakończenia uziemienia w Europie zostanie opublikowany w przyszłym tygodniu, po czym nastąpi 30-dniowy okres na uwagi. Czas wznowienia lotów w Europie zależy od szkolenia pilotów oraz czasu potrzebnego liniom lotniczym na aktualizację oprogramowania.

Narty w czasie pandemii? Odpowiedź wiceministra daje nadzieję

Według amerykańskiego regulatora przestrzeni powietrznej główną modyfikacją, jaka ma zostać wprowadzona, będzie zmiana oprogramowania, kontrolującego system odpowiadający za siłę nośną maszyn, wprowadzone mają też być zmiany w okablowaniu samolotów.

- Chcieliśmy przeprowadzić całkowicie niezależną analizę bezpieczeństwa tego samolotu, więc wykonaliśmy własne kontrole i testy w locie. Wszystkie te badania mówią nam, że 737 MAX może wrócić do służby - powiedział dyrektor wykonawczy EASA Patrick Ky.

Boeingi 737 Max uziemiono w marcu 2019 roku w następstwie dwóch katastrof - w Indonezji w październiku 2018 roku i w Etiopii w marcu 2019 roku. Łącznie zginęło w nich 346 osób.

Polskie Linie Lotnicze LOT posiadają pięć samolotów typu Boeing 737 MAX 8, a Enter Air - dwa. Rzecznik PLL LOT Krzysztof Moczulski przekazał PAP, że zgoda FAA na przywrócenie B737 MAX do latania "to dobra wiadomość".

- Dla nas w tej sprawie najważniejsze są decyzje europejskiego regulatora lotniczego (EASA). Aktualnie czekamy na ostateczne zakończenie procesu certyfikacji samolotu - powiedział rzecznik LOT.

Na początku roku pisaliśmy, że uziemienie samolotów 737 MAX mogło kosztować polskie linie nawet 500 mln zł.

Z kolei rzeczniczka ULC poinformowała PAP, że przywracanie do latania należących do polskich przewoźników samolotów B737 MAX będzie przebiegało pod nadzorem prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).

- Urząd Lotnictwa Cywilnego jest w stałym kontakcie z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) w sprawie powrotu do operacji samolotów B737 MAX - poinformowała rzeczniczka ULC Karina Lisowska.

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a