Notowania

Budowa CPK. Marcin Horała: plan rozpisany na 10 lat, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem

Nasz harmonogram budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada 10 lat - poinformował w piątek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
Paweł Horała (PiS) został powołany na pełnomocnika rządu ds. CPK (Fot: Zbyszek Kaczmarek/REPORTER/East News)

Zapytany w radiowych "Sygnałach Dnia" o budowę CPK Marcin Horała ocenił, że "teraz, jeżeli chodzi o komunikację lotniczą, jesteśmy w "gorsecie", który nie pozwoli nam urosnąć".

- To trzeba przełamać budując Centralny Port Komunikacyjny i połączenia do niego - wskazał.
Zaznaczył, że to jest projekt "na wiele lat i na kilka kadencji".

Jedna z wizualizacji CPK opracowana przez międzynarodową pracownię architektoniczną Chapman Taylor. Centralny Port Komunikacyjny powstanie w gminie Baranów, niespełna 40 kilometrów na zachód od Warszawy.
Szybka budowa CPK? Jest pomysł na to, jak zmienić nieżyciowe prawo

Jego zdaniem pomysł budowy CPK jest spóźniony o "co najmniej 5, 7 lat".

Obejrzyj: CPK, czy potrzebny? Wild: "Konieczny. Trwa wyścig, nie możemy się zatrzymać"

Wiceminister infrastruktury wskazał, że w Polsce decyzja o budowie CPK była "tak na serio" podjęta w 2017 roku.

- Nasz harmonogram zakłada 10 lat, dołożymy wszelkich starań, żeby tak było - podkreślił.

Podkreślił, że "Lotnisko Chopina jest już właściwie na granicy swojej przepustowości, ponad 17, prawie 18 mln pasażerów rocznie". Horała nie uważa, że lotnisko w Modlinie mogłoby być rozwiązaniem problemu przepustowości stołecznego lotniska, bo "żeby z Modlina zrobić coś, co będzie alternatywą dla CPK, to trzeba by po prostu wybudować Centralny Port Komunikacyjny tyle, że akurat w Modlinie, więc to jest kwestia dyskusja ewentualnie nad lokalizacją a nie nad ideą". Dodał, że "Modlin to jest lotnisko na 3-4 mln pasażerów, a potrzebujemy lotnisko na 40-50 mln pasażerów".

Przypomnijmy, że CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Mikołaj Wild był pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Teraz pokieruje spółką
Mikołaj Wild pokieruje CPK. "Jest polityczna zgoda"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: Marcin Horała, CPK, lotnisko, gospodarka, wiadomości, lotnisko w modlinie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
29-11-2019

BogdanPiS napewno nie wybraloby na to miejsce nikogo, kto nie jest kompetentny. Do takich przedsięwzięć potrzebna jest osoba z charyzmą I wiedzą, akurat Pan … Czytaj całość

30-11-2019

ArktycznyWiedziałem, że pan Horała to dobry wybór, facet zrobił porządek z VATem, przy jego autoryzacji wszystko powinno przebiegać zgodnie z planem.

30-11-2019

ObiektywnyObecnie turystyka w Polsce wymaga powstania CPK. Dzisiaj podróżujemy jak nigdy, jesteśmy w czołówce Europy, a mimo to, wciąż skazani na ciągłe … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (58)