Burza wokół planów lotniska we Frankfurcie. Budują swój CPK? Jest reakcja z rządu

Lufthansa Cargo rozbudowuje bazę we Frankfurcie. Politycy opozycji grzmią, że Niemcy zbudują swój CPK, i to na kilka lat zanim powstanie nowe lotnisko w Baranowie. - To jest typowe dla PiS-u - skomentował Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, w radiu TOK FM. Mówi, że to "nieporównywalne" inwestycje.

Beata Szydło skomentowała plany Niemiec. Maciej Lasek Beata Szydło skomentowała plany Niemiec. Maciej Lasek
Źródło zdjęć: © GETTY, PAP | Klaudia Radecka, NurPhoto, Jerzy Muszyński
Marcin Walków

- To jest typowe dla PiS-u, że ich komentarze są takie, jak Radio Erewań. Jedyne, co się zgadza, to że jest inwestycja we Frankfurcie, który jest chyba największym portem europejskim, gdzie Lufthansa Cargo ma swoją bazę i będzie ją rozwijać. A ta informacja jest znana od 2014 r. - stwierdził Maciej Lasek na antenie TOK FM.

Przypomnijmy, że profil "NowyŚwiat24" na platformie X opublikował w weekend wpis: "Niemcy właśnie ogłosili, że do 2030 r., wybudują we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy w Europie lotniczy port przeładunkowy". Wiadomość tę podało dalej wielu zwolenników budowy CPK, m.in. Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia "Tak dla CPK", czy była premier Beata Szydło z Prawa i Sprawiedliwości. "Niemcy odczekali chwilę, i gdy zobaczyli, że rząd Tuska skutecznie zaorał projekt CPK, to zabrali się za rozbudowę własnego hubu we Frankfurcie" - stwierdziła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polak przejął firmę logistyczną od Niemców, która dziś generuje ponad 2 miliardy zł przychodów.

Również Sławomir Mentzen, jeden z liderów Konfederacji, odniósł się do tych doniesień, pisząc, że "CPK jednak powstanie! I to do 2030 roku. Niestety, we Frankfurcie". "U nas jak zwykle się nie da. Wyjaśniło się, dlaczego Tusk opóźnia CPK jak może".

"W Polsce nie da się zrealizować takiej inwestycji szybciej niż 2032-2035" - napisał Maciej Wilk, były dyrektor operacyjny PLL LOT, dziś prezes stowarzyszenia "Tak dla CPK", przypominając słowa z jednej z debat poświęconych CPK.

Zmagamy się w Polsce z taką właśnie mentalnością wiecznego przegrywa, a tymczasem świat nam, dosłownie, odlatuje - dodał na platformie X.

Niemiecki "CPK" we Frankfurcie? Wiceminister: to są nieporównywalne rzeczy

O te reakcje, głosy i komentarze pytany był w poniedziałek pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

- To pokazuje, że osoby, które nie mają absolutnie żadnej wiedzy (na dany temat - przyp. red.), nie powinny zabierać głosu. Lotnisko we Frankfurcie już dziś ma znacznie większe przeładunki towarów, niż te przewidywane w projekcie CPK na 2040 r. - podkreślił Maciej Lasek.

Pod względem przewozów cargo port lotniczy Frankfurt-Hahn zajmuje pierwsze miejsce w Europie. Jak wylicza branżowy serwis rynek-lotniczy.pl, w ubiegłym roku odprawiono tam 1 mln 828 tys. 91 ton cargo. Dla porównania, wynik największego w Polsce Lotniska Chopina to 101 tys. 709 ton. Drugie i trzecie miejsca podium zajęły lotniska w Paryżu i Stambule.

Lufthansa Cargo rozbudowuje swoją bazę we Frankfurcie
Lufthansa Cargo rozbudowuje swoją bazę we Frankfurcie © Adobe Stock | Jakub Rutkiewicz

Rozbudowany terminal cargo ma mieć powierzchnię 330 tys. m kw., czyli tyle samo, co 46 boisk piłkarskich. Do 2030 r. zmodernizowane mają być zarówno obiekty przeładunkowe, jak również technologie magazynowania, systemy IT, przenośników, a także same budynki terminala cargo i część biurowa. Ashwin Bhat, dyrektor generalny Lufthansy Cargo, mówił, że "ta inwestycja wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie".

My mówimy o budowie nowego lotniska od zera, z siecią dojazdową i całą infrastrukturą. Sam port lotniczy będzie kosztować 10 mld dol., gdy Lufthansa Cargo buduje nowy magazyn za 600 mln euro. To są nieporównywalne rzeczy - przekonywał pełnomocnik rządu ds. CPK.

Maciej Lasek potwierdził, że po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego, lotnisko we Frankfurcie będzie konkurować z polskim portem, także w wymiarze przewozów cargo. - Rywalizacja zawsze będzie. Lotniska we Frankfurcie i Lipsku istnieją. Ale to nie jest tak, że oni wszyscy czekali na CPK i skoro będzie później, stwierdzili "to teraz wybudujemy sobie halę - mówił.

oprac. Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Niemiecka sieć podbija Polskę. Chce mieć aż 400 sklepów
Niemiecka sieć podbija Polskę. Chce mieć aż 400 sklepów
Umawianie wizyt do lekarza po nowemu. Centralna e-Rejestracja rusza w styczniu
Umawianie wizyt do lekarza po nowemu. Centralna e-Rejestracja rusza w styczniu
Górnicy z Silesii nie ustępują. Związkowcy wzmacniają protest
Górnicy z Silesii nie ustępują. Związkowcy wzmacniają protest
Generał ostrzega. Szwajcaria musi zwiększyć wydatki na obronność
Generał ostrzega. Szwajcaria musi zwiększyć wydatki na obronność
Szansa dla Polski? Chiny ograniczą chaotyczne inwestycje w miedź i aluminium
Szansa dla Polski? Chiny ograniczą chaotyczne inwestycje w miedź i aluminium
Zwrot w cenach ropy. Oto co się stało
Zwrot w cenach ropy. Oto co się stało
Inwestorzy ufają Południu. Obligacje Włoch i Hiszpanii najniższe od lat
Inwestorzy ufają Południu. Obligacje Włoch i Hiszpanii najniższe od lat
Dramat na rynku pracy w Niemczech. Wyczynem jest znalezienie nowego zatrudnienia
Dramat na rynku pracy w Niemczech. Wyczynem jest znalezienie nowego zatrudnienia
Obwodnica niczym pas startowy. Zmierzyli mu 252 km/h. "Spieszyłem się na samolot"
Obwodnica niczym pas startowy. Zmierzyli mu 252 km/h. "Spieszyłem się na samolot"
Chiny szykują się pod wojnę handlową. Zmieniają ustawę o handlu zagranicznym
Chiny szykują się pod wojnę handlową. Zmieniają ustawę o handlu zagranicznym
Rekordowe "łowy" PIP. Inspektorzy odzyskali 138 mln zł dla pracowników
Rekordowe "łowy" PIP. Inspektorzy odzyskali 138 mln zł dla pracowników
Rewolucja w przeglądach aut. Wyższe ceny i koniec z "podbijaniem" dowodu
Rewolucja w przeglądach aut. Wyższe ceny i koniec z "podbijaniem" dowodu