CPK złożył 19 wniosków o pozwolenia na budowę. "Niespotykany dotąd rozpęd"
Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła 19 wniosków o pozwolenia budowlane w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim, dotyczące kluczowych elementów infrastruktury nowego lotniska Port Polska. – Jesteśmy gotowi wbijać pierwszą łopatę – zapowiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK
Centralny Port Komunikacyjny złożył 19 wniosków o pozwolenia na budowę, w tym na terminal pasażerski nowego lotniska (Port Polska), dworzec kolejowy i autobusowy. W komunikacie spółka przypomniała, że główne projekty, takie jak terminal pasażerski, powstały z udziałem renomowanego brytyjskiego biura architektonicznego Foster & Partners, znanego z prac nad podobnymi projektami na całym świecie.
– Budujemy, nie gadamy. Inwestycje związane z Portem Polska nabrały niespotykanego dotąd rozpędu. Na terenie przyszłego lotniska od miesięcy trwają wykupy nieruchomości, rozbiórki i pierwsze prace przygotowawcze. Teraz składamy wnioski o pozwolenia na budowę i jesteśmy gotowi wbijać pierwszą łopatę – mówi pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.
Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"
W ramach prac nad dokumentacją uczestniczyło ok. 30 firm, które przygotowały ponad 6200 rysunków. Planowane jest, że umowa na budowę terminala zostanie podpisana w 2026 r., a pełne uruchomienie lotniska przewiduje się na 2032 r.
Powierzchnia terminala ma wynosić ok. 450 tys. mkw, co oznacza trzykrotnie większą przepustowość w porównaniu do Lotniska Chopina. Na dzień otwarcia planuje się gotowość 72 rękawów pasażerskich i 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
– W pierwszej fazie przewidujemy wbicie ponad 8100 pali o długości między 9 a 30 metrów każdy. Ogłoszenie przetargu dla tego zakresu nastąpi w najbliższych dniach, a podpisanie umowy i rozpoczęcie robót planowane jest na 2026 rok. Ich zakończenie ma nastąpić do końca 2027 roku – podkreśla prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego dr Filip Czernicki.
Dworzec kolejowy i autobusowy w Porcie Polska
W ramach 19 wniosków znalazły się również te dotyczące budowy dworca kolejowego, który składać się będzie z 6 peronów i 12 torów, oraz dworca autobusowego o strukturze pirsowej. Ważnym aspektem planowanej infrastruktury jest szybka adaptacja obiektów ratowniczo-gaśniczych z możliwością szybkiego reagowania w razie zagrożeń.
Całość inwestycji zintegrowana jest z Koleją Dużych Prędkości, której pierwsza faza ma połączyć Warszawę z Łodzią w 2032 r., z dalszym rozwojem w kierunku Wrocławia i Poznania do 2035 r.
Źródło: money.pl