Czas na Game Industry Conference 2025
Już w czwartek 23 października rusza w Poznaniu kolejna edycja Game Industry Conference jednej z największych konferencji branży gamedev. Jak co roku, wszyscy chętni muszą dobrze się przygotować i odpowiednio zaplanować swój pobyt, ponieważ czeka na nich ponad 200 spotkań, paneli i prelekcji prowadzonych przez ponad 300 prelegentów. Na które wydarzenia w szczególności warto zwrócić uwagę?
Miejsce na podium
Największa konferencja dla specjalistów związanych z przemysłem produkcji gier odbywa się co roku w San Francisco. Game Developers Conference to branżowa legenda. W Europie z kolei największym tego typu wydarzeniem jest kultowy Gamescom organizowany w Kolonii. A jaka jest trzecia największa branżowa konferencja pod względem liczby prelegentów i uczestników? W tym roku prawdopodobnie będzie to organizowana w Polsce, ale jednocześnie międzynarodowa, Game Industry Conference 2025. Dlaczego właśnie w Polsce, w Poznaniu, odbywa się tak ważna i prestiżowa impreza, ściągająca gości i uczestników z całego świata?
Nie jest to dzieło przypadku – nasz kraj jest bowiem graczem pierwszoligowym jeśli chodzi o gamedev. Tworzenie gier to najpotężniejszy rodzimy przemysł eksportowy. W Polsce działa pół tysiąca firm zajmujących się produkcją lub wydawaniem gier, które zatrudniają ponad 15 tysięcy osób. W Europie tylko Wielka Brytania może się pochwalić większym sektorem gamedev. A na świecie Polskę wyprzedzają tylko takie potęgi jak USA, Kanada, Chiny czy Japonia. Gdy w 2023 roku sprawdzano statystki największego serwisu cyfrowej dystrybucji gier Steam, gry polskich producentów znajdowały się na drugim miejscu, tuż za amerykańskimi, pod względem umieszczenia ich na listach życzeń użytkowników.
Właśnie dlatego co roku do Poznania zjeżdżają się nie tylko polscy developerzy z wiodących studiów, ale również przedstawiciele gigantów gamedev z całego świata. Zresztą przybywają tu nie jedynie twórcy samych gier, ale również wydawcy, producenci sprzętu, dziennikarze, influencerzy, marketingowcy, prawnicy i wielu innych specjalistów związanych z tą branżą na różne sposoby.
Dwieście spotkań w cztery dni
Jedna osoba nie jest w stanie fizycznie uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach na Game Industry Conference 2025. Jest ich ponad dwieście, rozłożonych na cztery dni, od czwartku 23 października do niedzieli 26 października. Podzielone są na 12 równoległych ścieżek tematycznych. Znajdziemy wśród nich naturalnie te najbardziej oczywiste, związane z faktycznym produkowaniem gier, ich projektowaniem, programowaniem czy kreowaniem oprawy audio-wizualnej – ale nie tylko
To tylko część tematów, które będą poruszane w Poznaniu. Osobna ścieżka paneli poświęcona jest zagadnieniom prawnym związanym z gamedev. Swoją ścieżkę ma również marketing. Jest też seria spotkań przeznaczona dla inwestorów i startupów oraz poświęcona roli kobiet w gamedev. Nie zabraknie także dyskusji i prelekcji na najgorętsze tematy związane z wykorzystaniem narzędzi AI w gamedevie. Każdy znajdzie w agendzie GIC 25 coś dla siebie. Jedynie 26 spotkań, które odbędą się na tegorocznej Game Industry Conference, opatrzonych jest etykietą "dla początkujących". Pozostałe wymagają mniej lub bardziej zaawansowanego obycia z tematem. I znajomości języka angielskiego, ponieważ, jak co roku zresztą, tylko kilka paneli będzie prowadzonych po polsku.
Gwoździe programu
Trudno jest przewidzieć, który panel i która dyskusja będzie najciekawsza i najbardziej owocna. Ale już teraz można wskazać takie, które zdecydowanie trzeba umieścić w swoim terminarzu. W sobotę, tuż przed południem, o optymalizacji czasu i budżetu w produkcji gier będzie mówił Teut Weidemann. Podzieli się swoim 30-letnim doświadczeniem już nie pierwszy raz i może znów zostanie wybrany najlepszym prelegentem imprezy – jak kilka lat temu, na GIC 22. Tuż przed tym panelem odbędzie się zresztą spotkanie z najlepszym prelegentem zeszłorocznej edycji Game Industry Conference, Krzysztofem Taperkiem z 11bit Studios, który będzie opowiadał o pracach nad konsolową wersją najnowszego przeboju polskiego studia, Frostpunk 2.
Warto również udać na spotkanie z Jackiem Dukajem, legendą polskiej fantastyki, który od jakiegoś czasu zajmuje się również tworzeniem gier na podstawie swoich powieści i opowiadań. Dobrze będzie także posłuchać, co do powiedzenia będzie miał profesor Włodzisław Duch z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, były wiceminister i czołowy specjalista w dziedzinie AI, neuroinformatyki i filozofii umysłu. Zainteresowani możliwościami AI i jej zastosowaniami w gamedev nie powinni również pominąć prelekcji Chrisa Halla z Advanced Micro Devices, który przybliży możliwości najnowszych układów AMD właśnie w dziedzinie wsparcia wyspecjalizowanych modeli AI.
Oprócz ponad dwustu zaplanowanych spotkań, można będzie na GIC 25 odwiedzić także ponad 50 stoisk różnych wystawców w strefie B2B. I zaliczyć solidną dawkę branżowego networkingu na samej konferencji oraz w jej okolicach.
Jeśli ktoś jest w jakiś sposób związany z gamedev i chce być na bieżąco ze światowymi i lokalnym trendami, to między 23 a 26 października po prostu musi zameldować się w Poznaniu na Game Industry Conference 2025.