Drogą ekspresową od Świnoujścia do granicy z Czechami. Koszt: 15 mld zł
GDDKiA w poniedziałek otworzyła odcinek drogi ekspresowej S3 między węzłami Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje. To ostatni odcinek tej trasy, którą tym samym można przejechać od wybrzeża Bałtyku do granicy z Czechami w Lubawce. Jej budowa pochłonęła łącznie 15 mld zł.
Od 20 października można mówić, że trasa ekspresowa S3 w Polsce jest kompletna. Wszystkie prace co prawda się nie zakończyły, ale toczą się już tylko poza jezdniami głównymi. Chodzi np. o dokończenie nasadzeń, Miejsc Obsługi Podróżnych czy Obwodu Utrzymania Drogi, gdzie np. magazynowana jest sól do prowadzenia "akcji zima".
Budowa drogi rozpoczęła się w 2007 r., co pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne są sztafetą dla zmieniających się rządów (nie zapominajmy o latach przygotowań do wbicia tzw. pierwszej łopaty). Ostatnim odcinkiem S3 do otwarcia był 7-kilometrowy fragment między węzłami Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje.
"Od dzisiaj kierowcy mogą już przejechać tą trasą od wybrzeża Bałtyku w Świnoujściu, aż pod granicę z Czechami w Lubawce" - chwali się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Dziewczynki uczymy promocji, chłopców inwestowania? Badaczka: "Potem trudno to przełamać"
Ważna droga dla gospodarki
GDDKiA zaznacza, że "S3 ma istotne znaczenie dla rozwoju zespołu portów morskich Szczecin-Świnoujście, zarówno w kontekście przyszłych inwestycji, takich jak planowany terminal kontenerowy, ale również funkcjonowania obecnej infrastruktury".
Agencja dodaje, że to także ważna trasa dla rozwoju turystyki, ważnej gałęzi gospodarki wybrzeża bałtyckiego.
Drogowcy przypominają, że droga ekspresowa S3 to element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk, a także fragment europejskiej trasy E65 łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie, której łączna długości wynosi ok. 3950 km.
Łącznie cała droga ekspresowa S3 liczy 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6). Koszt realizacji trasy od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 wyniósł ponad 15 mld zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach różnych programów wyniosło ok. 7,7 mld zł, jak podsumowuje GDDKiA.
Źródło: GDDKiA