Dziesiątki milionów na projekt rozbudowy Lotniska Chopina. Jest pięć ofert
Polskie Porty Lotnicze otworzyły oferty na opracowanie projektu przebudowy oraz rozbudowy terminala Okęcia, a także układu drogowego do obsługi Lotniska Chopina w Warszawie. Do przetargu wpłynęło pięć propozycji. Dobra wiadomość dla PPL jest taka, że cztery mieszczą się w kosztorysie.
O tym, że przepustowość Lotniska Chopina jest na wyczerpaniu, pisaliśmy w money.pl wiele razy. Co to oznacza w praktyce? - Infrastruktura portu lotniczego zbliża się do granic swojej efektywności operacyjnej. Zdarzają się kolejki przy stanowiskach check-in, przy kontroli bezpieczeństwa, przy kontroli paszportowej, przy karuzelach bagażowych w hali przylotów. Nie tylko przybywa rejsów, ale również same samoloty są coraz większe - wyjaśniają w rozmowie z money.pl członkowie zarządu LS Airport Services.
Spółka Polskie Porty Lotnicze (PPL) przygotowuje się do modernizacji Okęcia. W czerwcu ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej przebudowy i rozbudowy terminala Lotniska Chopina. To samo stać się ma z jego układem drogowym.
Budżet, jaki planuje na to przeznaczyć, sięga 47,5 mln zł brutto.
W poniedziałek 11 sierpnia spółka otworzyła oferty w postępowaniu. Wpłynęło pięć propozycji, z czego cztery mieszczą się w założonym kosztorysie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zbudować milionowy biznes na pasji?- Marek Tronina w Biznes Klasie
PPL mają do wyboru oferty firm:
- Dar Alhandsah Poland, Warszawa, oferta: 31 932 524 zł,
- Arup Polksa, Warszawa, oferta: 36 887 700 zł,
- PIG Architekci, Warszawa, oferta: 44 141 010 zł,
- Lap Studio, Warszawa, oferta: 46 125 000 zł,
- Konsorcjum Jsk Architekci (lider) z Warszawy i Ake Studio (partner) z Krakowa, oferta: 55 350 000 zł.
Rozbudowa Okęcia
Jak zmienić się ma Lotnisko Chopina? Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w maju wyjaśniał, że ramach modernizacji planowane jest zwiększenie liczby gejtów w strefie Non Schengen oraz dobudowa pirsu południowego w strefie Schengen.
Wzrosnąć ma liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych z 62 do 83, a dla szerokokadłubowych z 15 do 24. Powierzchnia terminala pasażerskiego zwiększy się o 15 proc.
PPL planuje rozpoczęcie prac budowlanych w 2026 r., a zakończenie inwestycji na sezon letni 2029 r. Po modernizacji przepustowość lotniska ma wynosić ok. 30 mln pasażerów rocznie. Koszt modernizacji oszacowano na 1,6 mld zł, z czego 40 proc. pochodzi z rezerwy finansowej. Prace projektowe mają potrwać do 2026 r., a budowlane do 2028 r.
W ubiegłym roku Lotnisko Chopina obsłużyło rekordowe 21,3 mln pasażerów. W tym roku ten wynik ma zostać poprawiony.