Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

26 lipca otwarcie mostu Pelješac. Pierwszy przejedzie nim chorwacki hipersamochód Rimac

11
Podziel się:

Most Pelješac zostanie otwarty we wtorek, 26 lipca 2022 r. Ma ponad 2,4 km długości i strategiczne znaczenie dla Chorwacji. Pozwoli dostać się w rejon Dubrownika bez konieczności wjeżdżania na terytorium Bośni i Hercegowiny. Oficjalna ceremonia zaplanowana jest na godz. 20.15. Pierwszym samochodem, który oficjalnie przejedzie przez nowy most, będzie elektryczny Rimac Nevera.

26 lipca otwarcie mostu Pelješac. Pierwszy przejedzie nim chorwacki hipersamochód Rimac
Rimac Nevera będzie pierwszym samochodem, który oficjalnie przejedzie przez most Pelješac (Materiały prasowe, Igor Kalj, Pixsell)

"Dzisiaj zostanie oficjalnie otwarty most Pelješac, który połączy półwysep o tej samej nazwie oraz Dubrownik z pozostałą częścią Chorwacji. Nevera firmy Rimac Automobili będzie pierwszym samochodem, który oficjalnie przejedzie po moście" - poinformowała dr Agnieszka Puszczewicz, dyrektor Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce.

Jadąc samochodem z północy kraju w stronę Dubrownika dziś trzeba przekroczyć granicę z Bośnią i Hercegowiną, a potem ponownie wjechać na terytorium Chorwacji. Na granicach trzeba jednak stać w długich kolejkach. Alternatywą jest przeprawa promowa na półwysep Pelješac. Dlatego nowy most pozwoli skrócić czas podróży i zapewni stałe połączenie eksklawy Dubrownika z pozostałą częścią Chorwacji.

Most Pelješac. Oficjalne otwarcie 26 lipca 2022 r.

Jedyny dostęp do Morza Adriatyckiego Bośni i Hercegowinie zapewnia długi na kilkanaście kilometrów pas wybrzeża w okolicy miasta Neum. Już kilka lat po zakończeniu wojny na Bałkanach, bo w 1997 r. pojawił się pomysł budowy mostu między miejscowościami Komarne i Brijeste ne półwyspie Pelješac. Jego budowa została zakończona w lipcu 2021 r., ale do czasu oficjalnego otwarcia musiał jeszcze przejść szereg testów i odbiorów technicznych.

Most Pelješac mierzy 2,4 km długości i 21 m szerokości. Jego wysokość wynosi 55 m. Ma 13 przęseł, z których pięć środkowych ma po 285 m długości. Najwyższe pylony wznoszą się na wysokość 240 m, z czego ponad poziom morza wystawać na 170 m. Wytrzymuje podmuchy wiatru o prędkości 180 km/h. Elementem inwestycji są też m.in. dwa tunele o łącznej długości 2,5 km oraz dwa mniejsze mosty na półwyspie Pelješac.

Całkowity koszt budowy wyniósł 526 mln euro, z czego Komisja Europejska dofinansowała 357 mln euro. Wykonawcą było chińskie konsorcjum China Road and Bridge Corporation (CRBC). Autorem projektu, zaprezentowanego w 2017 r., jest Marjan Pipenbaher.

Ten most jest megakonstrukcją, ale nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość. Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, został umieszczony w miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas planowania i samej budowy - podkreślił Pipenbaher.

Nie było się bez problemów. Od wyboru chińskiego wykonawcy odwołały się Strabag oraz włosko-tureckie konsorcjum. Budowie mostu sprzeciwiali się także Bośniacy, twierdząc, że przeprawa zaszkodzi integralności terytorialnej Bośni i Hercegowiny. To właśnie wynikiem uzgodnień z Bośniakami, są parametry mostu, które miałyby umożliwić wpływanie nawet dużych jednostek do portu w Neum.

"Budowa Mostu Pelješac jest jednym z najważniejszych projektów strategicznych w historii Chorwacji" - podkreślił Kristjan Staničić, dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, cytowany w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Inwestycja Żabki w małą gastronomię. To już nie tylko sklep

Rimac. Symbol chorwackiej motoryzacji

Symboliczny jest samochód, który oficjalnie przejedzie jako pierwszy przez nowy most. To Rimac Nevera - elektryczny hipersamochód, produkowany przez chorwacką markę od 2021 r. Jest to produkcyjna wersja koncepcyjnego Rimaca C_Two, pokazanego trzy lata wcześniej podczas salonu samochodowego w Genewie.

Cztery elektryczne silniki generują łącznie 1914 KM mocy i 2360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie poniżej 2 s. Autokult pisał o nim, że "wydaje się być najbardziej emocjonującym elektrykiem w dotychczasowej historii". Baterie o pojemności 120 kWh pozwalają na pokonanie do 550 km na jednym ładowaniu.

Działające na przedmieściach Zagrzebia zakłady Rimac produkują tylko 150 egzemplarzy tego modelu. Każdy z nich kosztuje od 2 mln euro.

Marka Rimac ma siedzibę w Svetej Nedelji, gdzie działa od 2009 r. Jej założyciel, Mate Rimac, miał wówczas 19 lat. Sponsorowany przez aniołów biznesu i uzyskujący fundusze dzięki sprzedazy patentów pasjonat motoryzacji postawił sobie za cel produkcję zaawansowanych technologicznie sportowych "elektryków".

Pierwszym modelem opracowanym samodzielnie przez markę Rimac był Concept One, pokazany już w 2011 r. we Frankfurcie. Dostarczony do anonimowego klienta dwa lata później, był pierwszym samochodem wyprodukowanym i wyeksportowanym przez Chorwację. Całkowita produkcja wyniosła osiem egzemplarzy.

W 2018 r. Porsche kupiło 10 proc. akcji chorwackiego przedsiębiorstwa. W 2021 r. chorwacki Rimac, założony przez Mate Rimaca, odkupił od Volkswagen Group kultową markę Bugatti, tworząc joint-venture Bugatti-Rimac. Chorwacka spółka posiada 55 proc. udziałów, a Porsche - 45 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
fred
2 lata temu
a my nawet fso nie mamy Brawo mati gdzie elektryki Wazne ze masz dzialke za 14 mln od kosciola prawda
Mloddy
2 lata temu
W Chorwacji się da bo tam oprócz mówienia o inwestycjach się je po prostu robi i realizuje a w Polsce się tylko mówi o mega inwescjsch kluczowych przykład elektrownia atomowa , za Po 8 lat gadania i nic za PiS też prawie 7 lat gadania i nawet łopata nie jest wbita pod inwestycje , kolejny przykład budowa polski promów w polskiej stoczni ,za po nic za PiS stopkę zrobili i po ośmiu latach na złom poszło o nić tak to wyglądają inwestycje nad Wisłą w Polsce
miszczu
2 lata temu
Czyli kosztował tyle co przekop Mierzeji - dwa miliardy pln.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Polak mały
3 miesiące temu
Ceny w Chorwacji jak w Norwegii nie płaczcie
Karol
2 lata temu
Tylko żeby Hammond nie kierował
😂😂😂😂😂
2 lata temu
W Chorwacji bieda gorsza niz za prl, a oni samochody elektryczne buduja 😂😂😂
fred
2 lata temu
a my nawet fso nie mamy Brawo mati gdzie elektryki Wazne ze masz dzialke za 14 mln od kosciola prawda
KORYTARZ dla ...
2 lata temu
A tam. My budujemy korytarza S16 na Białoruś warty 12 mld .