Ewolucja modeli biznesowych opartych o dane

Maciej Dąbrowski, Dyrektor Departamentu Strategii i Innowacji, oraz Krzysztof Nawelski, Dyrektor ds. Innowacji, reprezentowali Santander Consumer Bank podczas AI & Big Data Congress. Przedstawiciele banku prowadzili dyskusję w formule RoundTable na temat nowych modeli biznesowych opartych o dane.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Ewolucja bankowości i źródeł danych

W ostatnich latach bankowość przeszła przez kilka fal rozwoju,od całkowicie tradycyjnej usługi świadczonej w znanych od dziesięcioleci kanałach, po silnie zdigitalizowaną, oderwaną od przestrzeni i czasami wręcz niewidoczną dla użytkownika. W Polsce mieliśmy okazję przejść w ekspresowym tempie przez każdą z nich.

Bank 1.0 opierał się na modelu obsługi w typowym, fizycznym oddziale, w którym klienci wykonywali operacje finansowe z pomocą pracowników.Wymiana danych pomiędzy poszczególnymi jednostkami tego samego banku odbywała się w ograniczonym zakresie.

Bank 2.0oferował większą swobodę w korzystaniu ze swoich usług – np. poprzez rozwój sieci bankomatów i kanałów zdalnych, w tym w szczególności bankowości online. Odłączenie podstawowych usług finansowych od fizycznych oddziałów znacząco wpłynęło na komfort klientów i skróciło czas wykonywania wybranych operacji.

Obecnie znajdujemy się w erze banków 3.0 – dzięki cyfryzacji większości usług oraz dzięki aplikacjom mobilnym możemy mieć cały bank w kieszeni.Bankowość nie jest już powiązana z żadnym fizycznym miejscem. Operacje finansowe możemy wykonywać w dowolnym czasie, 7 dni w tygodniu.

W obecnym modelu głównym polem konkurencji o klientów jest obszar ich doświadczenia w kontakcie z daną instytucją. Co ważne, banki nie konkurują tu już wyłącznie między sobą. Ich rywalami stają się dziś firmy działające w różnych branżach,np. serwisy streamingowe i media społecznościowe. Klienci oczekują od bankowości takiej jakości i takich doświadczeń, jakich dostarczają im inne aplikacje, z których korzystają na co dzień.

Bankowość 3.0 rodzi dla banków ryzyko utraty relacji z klientem. Jeśli ten będzie mógł wygodnie wykonać jakieś operacje finansowe przez inną, „obcą” aplikację, szybko się do niej przyzwyczai i przywiąże. Taka sytuacja nastąpiła na rykach azjatyckich, gdzie relacja na linii bank – klient została całkowicie utracona na rzecz popularnych komunikatorów społecznościowych, których dostawcy dodatkowo świadczą usługi finansowe.

Nasza przyszłość, czyli bank 4.0, to organizacja niewidoczna, działająca w tle, wykorzystująca do swoich usług wiedzę o zachowaniach użytkownika pochodzącą z zebranych danych. Posłużą one do wsparcia klienta w podejmowaniu decyzji finansowych, dostosowanych do jego realnych potrzeb. Przykładem takiego myślenia jest np. dostarczanie finansowania ratalnego produktów w największych sieciach handlowych i sklepach internetowych.

Ewolucja modeli biznesowych

Bankowość podąża za dokonującą się na rynku ewolucją modeli biznesowych.Patrząc na kapitalizację największych firm w USA w ostatniej dekadzie, nastąpiło przesunięcie z modeli opartych o produkcję realnych dóbr, w kierunku przedsiębiorstw działających w oparciu o dane.Świetnie ilustruje to przykład jednego z liderów produkcji sprzętu dla branży rolniczej. W przeszłości firma była producentem maszyn. Natomiast dzisiaj, dzięki zamontowanym w urządzeniach czujnikom, stała się globalnym dystrybutorem danych dotyczących m.in. zakwaszenia gleby, wydajności urządzeń czy ich efektywności.

Jaki będzie bank przyszłości?

Pewne jest to, że strategia banków będzie ewoluowała, w wyniku czego podzielą się one najprawdopodobniej na kilka obozów. Część z nich podejmie rękawicę i przyjmie taktykę Netflixa: „Stańmy się szybciej naszymi rywalami, niż oni staną się nami’’.Te instytucje zaczną rozwijać ofertę w ramach swojej bankowości lub łączyć się z popularnymi aplikacjami. Inne natomiast skupią się na wąskich dedykowanych segmentach albo staną się całkowicie niewidoczne, świadcząc usługi jedynie za pomocą API.

AI & Big Data Congress (23-24 września 2019), Arche Hotel Krakowska, Warszawa

Źródło artykułu: Informacja prasowa
Wybrane dla Ciebie
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat
Trump: CNN musi zostać sprzedana
Trump: CNN musi zostać sprzedana
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli