GDDKiA podpisała umowy na dwie długo wyczekiwane "eski". Szybciej nad morze z Poznania
Poznański oddział GDDKiA w środę podpisał umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch dróg ekspresowych. Chodzi o odcinki wyczekiwanych tras S10 oraz S11, które poprawią komunikację między Poznaniem i Piłą, a także dalej - z Kołobrzegiem oraz Szczecinem.
Mieszkańcy Piły od dawna domagają się skomunikowania miasta drogami szybkiego ruchu. W najbliższych latach mają się w końcu doczekać. W środę (3 lipca) poznański oddział GDDKiA podpisał umowy na realizację dwóch odcinków tras S10 oraz S11, które docelowo przetną się właśnie w stolicy powiatu pilskiego. Obie trasy będą miały dwie jezdnie po dwa pasy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niespodziewana oferta USA dla Polski. "Wszystko zależy od kosztów"
Fragment drogi S10 Piła - Szczecin
Umowa związana z drogą S10 dotyczy 13-kilometrowego odcinka Wałcz (Witankowo) - Piła Północ. Wykonawcą projektu i budowy jest Budimex, który wygrał przetarg z ofertą w wysokości ponad 721 mln zł. Firma ma teraz 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
"Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca" - pisze GDDKiA.
Drogowcy dodają, że budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec przyszłego roku. "Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w II kwartale 2028 r." - podaje Generalna.
Poznański oddział GDDKiA zaznacza, że to czwarty z ośmiu fragmentów trasy pomiędzy Piłą a Szczecinem, który przeszedł do realizacji. "Wcześniej podpisaliśmy umowy na trzy odcinki w woj. zachodniopomorskim. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ogłosiliśmy przetargi na odcinki tej trasy o łącznej długości 113 km. W przyszłości S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską i alternatywę dojazdu do Poznania" - wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W realizacji są cztery odcinki S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem o łącznej długości 50 km. Dla wszystkich toczy się postępowanie administracyjne związane z wydaniem decyzji ZRID. Trwa też opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla budowy ekspresowej "dziesiątki" na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Fragment drogi S11 Poznań - Kołobrzeg
Umowę dotyczącą S11 podpisano natomiast z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Opiewa na ponad 853 mln zł. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowania i budowa odcinka Oborniki - Poznań z obwodnicą Obornik. To fragment drogi ekspresowej ze stolicy woj. wielkopolskiego z Kołobrzegiem.
Podobnie jak w przypadku wcześniej wspomnianego odcinka S10, również w tym przypadku wykonawca ma 10 miesięcy na sporządzenie projektu i złożenie wniosku o ZRID. "Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące" - podaje GDDKiA.
Wyłączając okresy zimowe, odcinek powinien być gotowy między marcem a czerwcem 2028 r. Scenariusz ten zakłada, że prace budowlane rozpoczną się pod koniec przyszłego roku.
Droga ekspresowa będzie przebiegać po wschodniej stronie miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki, Ocieszyn i Świerkówki oraz po stronie zachodniej miejscowości Łukowo, Gołaszyn i Chludowo. Ominie tereny Natura 2000 znajdujące się w okolicy rzeki Warty. Na wysokości Obornik zbudujemy nowy most, który zapewni bezpieczną przeprawę przez Wartę w ciągu S11. Odcinek włączy się do istniejącego już węzła Poznań Północ i zachodniej obwodnicy Poznania" - informuje GDDKiA.
Drogowcy zaznaczają, że trasa ma również znaczenie obronne dla kraju. "Zapewnia dojazd z Poznania na środkowe wybrzeże Bałtyku i jednocześnie dogodny dojazd do Szczecina" - wskazuje poznański oddział GDDKiA. I dodaje, że w woj. wielkopolskim trwa projektowanie sześciu odcinków o długości ok. 260 km, od granicy z woj. opolskim do granicy z woj. zachodniopomorskim.