Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Dwie ważne drogi szybkiego ruchu do rozbudowy. Jedna zyska nowe pasy

36
Podziel się:

Katowicki oddział GDDKiA zdecydował, jaka firma zaprojektuje rozbudowę drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Teraz kluczowy moment, w którym stanie się jasne, czy umowa zostanie podpisana do końca tego roku. Drogowcy przygotowują się także do poszerzenia arcyważnej autostrady w centrum kraju.

Dwie ważne drogi szybkiego ruchu do rozbudowy. Jedna zyska nowe pasy
Droga ekspresowa S1 widok znad Węzła Porąbka (GDDKiA, GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wtorek 12 listopada wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt rozbudowy trasy ekspresowej S1 z Dąbrowy Górniczej do Sosnowca. Mowa o odcinku liczącym 4,25 km.

W przetargu wpłynęło sześć ofert, a za najlepszą uznano tę opiewającą na niespełna 2,5 mln zł, którą złożyła firma Gramar z Lublińca. Jeśli od tego wyboru do 18 listopada nie wpłyną odwołania, podpisanie umowy będzie mogło nastąpić do końca roku.

Kontrakt obejmuje kilka elementów. Podstawy to oczywiście opracowanie projektu, a kolejne to m.in. wsparcie GDDKiA na etapie przetargu na roboty budowlane, a także — już na etapie fizycznej realizacji inwestycji — pełnienie nadzoru autorskiego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jakie samochody używane opłaca się kupować? - Agnieszka Czajka OTOMOTO w Biznes Klasie

Termin realizacji całego zakresu umowy przez wykonawcę wyniesie 109 miesięcy, co oznacza, że drogowcy zakładają, iż droga ekspresowa S1 z Dąbrowy Górniczej do Sosnowca zostanie rozbudowana w ciągu 9-10 lat.

Bez nowych pasów ruchu na S1

W zakresie rozbudowy S1, co może rozczarować kierowców, nie ma budowy nowych pasów ruchu. Co zatem zakłada inwestycja?

"Początek opracowania zlokalizowany jest na wysokości ulicy Marcina Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, a koniec przed węzłem Porąbka, przy ulicy Wiejskiej w Sosnowcu. Na tym odcinku rozbudowane lub przebudowane zostaną węzły Dąbrowa Górnicza Podlesie oraz Sulno" - podaje GDDKiA.

Dalej drogowcy informują, że przy jezdni w kierunku Pyrzowic powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych o podstawowej funkcjonalności wraz z miejscem do kontroli, a być może też ważenia pojazdów. Konstrukcja drogi i obiektów mostowych zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.

Rozebranych i zbudowanych od nowa zostanie aż 11 wiaduktów i dwa mosty. Ponadto przebudujemy lub rozbudujemy istniejące przepusty, a tam, gdzie zajdzie potrzeba, powstaną nowe. Projekt obejmie także odwodnienie drogi i oświetlenie drogowe - informuje GDDKiA.

Projektant rozbudowy ponadto przeanalizuje potencjalne oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie. I uzyska decyzję środowiskową, która określi zakres budowy i przebudowy ekranów akustycznych.

Poszerzenie autostrady A2. GDDKiA czeka na zielone światło

Przenosimy się z planami GDDKiA do centrum Polski, konkretnie na autostradę A2. Tam trwa już projektowanie rozszerzenia, czyli dobudowy dodatkowego pasa na każdej jezdni, między węzłem Łódź Północ a węzłem Konotopa. To kluczowy fragment od węzła z autostradą A1 do Warszawy.

Drogowcy pod koniec października złożyli do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. W przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ogłoszone zostaną przetargi na rozbudowę trasy - podała GDDKiA.

"Aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków (w stronę Warszawy, jak i Poznania) mają być dostępne po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Obowiązek opracowania czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem zmian, zależnie od etapu prowadzonych prac budowlanych, spoczywa na projektancie" - podkreśla GDDKiA.

Fizyczne rozpoczęcie poszerzania autostrady A2 ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2026 r. Zakończenie robót planowane jest natomiast do czerwca 2029 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(36)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Sławomir B.
4 tyg. temu
Kto pozwolił na autostrady z dwoma pasami ruchu???? Niech teraz zapłaci za ich rozbudowę!!!!!
Anonim
4 tyg. temu
Modernizacja 5 kilometrow istniejącej dtogi ekspresowej miedzy Dabrowa Gorniczą a Sosnowcem ma trwac 10 lat?!!! To jakies zarty?
Jacek G.
4 tyg. temu
Z tego co można wywnioskować to będzie jedynie przebudowa istniejącego pasa drogi. Zostanie zlikwidowany pas rozdziału, znacznie zwężone pasy ruch i zwężony pas awaryjny. Droga pomimo trzech pasów w każdą stronę stanie się bardzo niebezpieczna dla użytkowników. Dotychczasowe kolizje zamienią się w tragiczne zdarzenia. Bezpieczna przebudowa nie jest możliwa ze względu na wszelkiego rodzaju wiadukty, mosty itp.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
krysiulak
4 tyg. temu
Malkontenci zawsze narzekają, niech sobie przypomną jak wyglądały drogi kiedyś, szczególnie na wsiach.
Kierowca
4 tyg. temu
O rozbudowie A2 słyszę już z 5 lat i nic się nie dzieje. Jak słyszę że prowadzone są prace projektowe i dokumentacja środowiskowa to mnie śmiech ogarnia. Przypominam że tam te trzecie pasy są na środkowym pasie zieleni. Zostało to przewidziane podczas budowy. Co Wy tam projektujecie jeśli to się ogranicza do istniejącego korytarza?
Diecezja Wroc...
4 tyg. temu
No i bardzo dobrze! Teraz latwiej bedzie dojechac na orgietke u braci z Diecezji Sosnowieckiej.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (36)
misiek
3 tyg. temu
polska jako jedyny kraj w europie nie ma toru wyścigowego z prawdziwego zdarzenia na co dzień tor służy do szkolenia takich baranów którzy na takich drogach zabijają ludzi prawidłowo jadących ale polska to taki piękny ale dziwny kraj
misiek
3 tyg. temu
wy się nauczcie lepiej jeżdzić po takich drogach bo jak widzę tych zestresowanych boroków i ich strach w oczach i blokowanie pasów ruchu tą swoją nieudolną jazdą to nawet jak były by po 10 pasów e jedną stronę to nic nie da
Jan
4 tyg. temu
Ale po co to, skoro wasze samochody spalinowe zostaną zakazane i pójdą na złom, a na elektryki nie będzie was stać?
Raffi
4 tyg. temu
Za czasów komuny gdzie jedno auto przypadało na 50 osób potrafili przewidzieć że trasa szybkiego ruchu powinna być dwupasmowa (Warszawa - Katowice). Natomiast dzisiejsze błazny z GDDKiA nadal nie wiedzą, że dziś w rodzinie 4 osobowej są 3 auta a będzie ich jeszcze więcej i nadal projektują dwupasmowe autostrady, nie do pomyślenia. No ale czego tu wymagać skoro tak szkolą dziś na polibudach i innych wyższych uczelniach.
Jaro
4 tyg. temu
A kto zasponsoruje odcinek Dąbrowa Górnicza -Sosnowiec?😜
...
Następna strona