Gigafabryki i tysiące miejsc pracy. UE szykuje się na auta elektryczne

Do 2030 r. w Europie ma powstać 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów, co pozwoli stworzyć dodatkowe 130 tys. miejsc pracy. Wartość rynku osiągnie nawet 900 mld dol., a tylko w tej dekadzie przyniesie to 150 mld euro w nowych inwestycjach - zapowiada w swoim raporcie Goldman Sachs. Tak UE ma przygotować się na zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

ZWICKAU, GERMANY - FEBRUARY 25: Workers assemble the lower body that includes the battery and motor on an ID.3 electric car on the assembly line at the Volkswagen factory on February 25, 2020 in Zwickau, Germany. Volkswagen is gradually revving up ID.3 production at the Zwickau plant from a current 110 per day to an eventual 1,500. The Zwickau plant is the first of its many factories that Volkswagen is retooling from producing combustion engine cars to only producing electric cars. Sales of the ID.3 will begin this summer.    (Photo by Sean Gallup/Getty Images)Europa ma być głównym producentem baterii do elektryków. Do 2030 r. może powstać nawet 40 gigafabryk (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
Źródło zdjęć: © Getty Images | Sean Gallup
oprac.  PBE

Przypomnijmy, że 8 czerwca w Parlamencie Europejskim przegłosowano pakiet "Fit for 55", będący największą w historii UE reformą klimatyczno-energetyczną. Zakłada ona redukcję emisji CO2 o połowę do 2030 r. (pojazdy spalinowe mają odpowiadać za 20 proc. emisji) oraz zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi. A to oznacza, że w salonach samochodowych kierowcy będą mieć do wyboru jedynie auta elektryczne.

Bank inwestycyjny Goldman Sachs w swoim raporcie podkreśla, że Unia Europejska wyznaczyła sobie ambitne cele. Zwłaszcza w kwestii recyklingu. UE zakłada, że do 2040 r. nawet 60 proc. metali z aktywnych baterii będzie pochodzić z baterii już demontowanych, co da im drugie życie. A to pokazuje, jak istotny ma być recykling. Dlatego autorzy raportu wskazują, że niektóre firmy już podjęły pierwsze kroki dotyczące nawiązania współpracy przy produkcji i recyklingu baterii.

"Europa powinna przejąć inicjatywę w zakresie gospodarki cyrkulacyjnej [minimalizacja odpadów poprzez ich powtórne wykorzystanie - przyp. aut.]. Przejście na pojazdy elektryczne zasilane bateriami obejmuje nie tylko produkcję ogniw, ale także zmiany w całym łańcuchu wartości" - czytamy w raporcie.

Elektryków będzie coraz więcej

Liczba sprzedanych aut zasilanych bateriami ma wzrosnąć z 11 proc. w 2021 r. do 25 proc. w 2025 r. W 2030 r. w krajach UE, EFTA oraz Wielkiej Brytanii odsetek nowych bezemisyjnych samochodów wyniesie 72 proc. - wylicza Goldman Sachs. Bank sugeruje, że zapowiadane 100 proc. uda się osiągnąć jeszcze przed 2035 r., ale przede wszystkim w krajach Europy Zachodniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sklepy bez obsługi. Przyjmą się w Polsce? "Mamy kilkadziesiąt tys. klientów"

Europa będzie liderem na rynku pojazdów elektrycznych. [...] Prognozujemy, że wskaźnik sprzedaży w 2030 roku wyniesie 72 proc. w Europie Zachodniej, 40 proc. w USA, 43 proc. w Chinach i 20 proc. w Japonii. Tempo upowszechniania się pojazdów elektrycznych może się różnić w zależności od udziału energii odnawialnej w produkcji energii - zauważają autorzy opracowania.

Europa centrum dystrybucyjnym

Goldman Sachs podkreśla, że producenci centralizują produkcję pojazdów elektrycznych, tworząc "centra elektryczne". Tak działa BMW w Niemczech czy Renault we Francji.

Eksport pojazdów elektrycznych z Europy powinien sprzyjać długoterminowemu zatrudnieniu pracowników w fabrykach. Renault zawarło porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie utworzenia ośrodka przemysłowego w północnej Francji, gdzie do 2025 r. produkowanych będzie ponad 400 tys. elektryków rocznie. Powstanie 700 nowych miejsc pracy - szacują autorzy raportu.
Do 2030 r. w Europie ma działać 40 gigafabryk akumulatorów samochodowych
Do 2030 r. w Europie ma działać 40 gigafabryk akumulatorów samochodowych © Goldman Sachs | mat. prasowe

UE chce wspierać prywatne inwestycje i zwiększać możliwości zatrudnienia. Dlatego współfinansowana przez Unię Europejską European Battery Alliance zakłada, że do 2030 r. sama produkcja baterii przyniesie europejskiemu PKB 625 mld euro rocznie. Będą powstawać gigafabryki, a jednym z ważniejszych ośrodków będzie podwrocławska fabryka LG Energy Solution, która już produkuje baterie dla Audi, Fiata, Forda czy Volkswagena.

Wybrane dla Ciebie
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025