Inwestycja na Śląsku pochłonie ponad 4 mld zł. Donald Tusk: złoty interes dla Polski
Lądowy port przeładunkowy w Sławkowie na Śląsku stanie się największym hubem logistycznym w Europie, jak zadeklarował w poniedziałek premier Donald Tusk. Szef rządu ocenił, że w kontekście odbudowy Ukrainy inwestycja będzie "złotym interesem dla Polski".
Polska jest ważnym punktem logistycznym na mapie Unii Europejskiej m.in. dlatego, że łączą się tutaj linie kolejowe z szerokością tory spotykaną na tzw. Starym Kontynencie (1435 mm) oraz Azji (1520 mm). Tym samym można w naszych portach suchych (bo lądowych) obsługiwać wymianę handlową z Chinami odbywająca się kolejowym Nowym Jedwabnym Szlakiem.
Główną "bramą" unijną NJS szlaku są polskie Małaszewicze na granicy z Białorusią. Jak pisaliśmy w money.pl, jest tam planowana wielka rozbudowa portu przeładunkowego, chociaż przygotowania do tej inwestycji trwają od lat, a końca tak naprawdę nie widać.
Innym takim miejscem jest port w miejscowości Sławków na Śląsku, gdzie w poniedziałek (26 maja) pojawił się m.in. premier Donald Tusk. Infrastrukturę czeka gruntowna modernizacja.
- Szacowany koszt projektu rozbudowy Euroterminala w Sławkowie to 1 mld euro - poinformował prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Wojciech Balczun.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile właściciel Lecha zainwestował w klub? Pasja czy twardy biznes? Jacek Rutkowski w Biznes Klasie
- Powiem bez słowa przesady, że tu w Sławkowie na Śląsku, w Polsce, będziemy mieli największy tego typu hub logistyczny w Europie - powiedział Tusk, zaznaczając, że będzie to "złoty interes dla Polski" ze względu na transport materiałów do odbudowy Ukrainy. Dodajmy, że u naszych wschodnich sąsiadów, jak w innych dawnych terenach Związku Radzieckiego, szerokość torów wynosi 150 mm.
Towary nie tylko do Ukrainy
Premier podkreślił na konferencji prasowej, że Polska chce zarobić wielkie pieniądze na odbudowie Ukrainy.
- To nie jest nic złego, powiedzieć tak: chcemy zarobić wielkie pieniądze dla Polski na odbudowie Ukrainy. Chcemy pomóc, ale chcemy też na tym zarobić i do tego potrzebny jest ten szczególny hub - powiedział szef rządu.
Nie może być tak, jak było kiedyś, że wszyscy angażowali się, Polska też - mówię o wojnie w Iraku, a później na odbudowie zarabiali ci najwięksi, a Polska została na lodzie. Dzisiaj chcę wam powiedzieć, że jeśli mówimy o dziesiątkach, setkach miliardów złotych, jakie świat, Europa, Polska, Ukraina będą wydawały na odbudowę Ukrainy, to między innymi po to rozbudowujemy ten węzeł logistyczny, to serce logistyczne Europy, żeby Polska na tym mogła zarabiać - powiedział Tusk.
Inwestycja nie jest jednak związana wyłącznie z niwelowaniem skutków rosyjskiej napaści zbrojnej.
- To nie jest tylko Ukraina, to nie jest tylko kierunek wschodni - zaznaczył premier. - My dlatego inwestujemy tak dużo pieniędzy i tak dużo pracy, żeby Sławków stał się tą europejską potęgą logistyczną, tym największym centrum w Europie, bo to jest takie serce logistyczne, gdzie te przepływy są nie tylko w kierunku wschód-zachód, ale także północ-południe - podkreślił.
Premier zapewnił, że Euroterminal Sławków będzie w przyszłości, po zakończeniu wojny w Ukrainie, centrum przeładunkowym dla towarów z całej Azji, Chin. - Nie muszę nikomu tłumaczyć, jak wielka to jest szansa dla nas wszystkich - dodał.
Nowy terminal
Zgodnie z informacją ARP, w obecnym etapie inwestycji ma powstać terminal z siedmioma nowymi torami i nowoczesnymi urządzeniami przeładunkowymi. Perspektywa realizacji tej inwestycji to 2027 r.
Po zakończeniu rozbudowy suchy port na Śląsku ma osiągnąć zdolności przeładunkowe ponad 500 tys. standardowych kontenerów (TEU) rocznie, w porównaniu do obecnych 285 tys.
Obecnie głównym udziałowcem spółki Euroterminal Sławków jest Grupa CZH, dawna Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa, kontrolowana przez ARP (81,4 proc.) Spółka PKP Cargo ma 9,3 proc. udziałów (zamierza je sprzedać), pozostałe 9,3 proc. kontroluje spółka PKP LHS.
W poniedziałek prezes Balczun przypomniał, że ARP odkupuje od PKP Cargo Connect 50 proc. udziałów w spółce Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka, również z siedzibą w Sławkowie (jest ona właścicielem terenu, na którym powstanie terminal kontenerowy nr 2). ARP prowadzi także wstępne rozmowy z PKP Cargo, aby odkupić udziały tej spółki w Euroterminalu Sławków.