"Nie chcemy pozostać w Rosji". Kraj UE zapowiada wielką rewolucję na kolei
Finlandia planuje przestawienie swojej sieci kolejowej na europejski standard rozstawu szyn. W ten sposób Helsinki chcą ostatecznie odciąć się od rosyjskich wpływów oraz utworzyć bezpośrednie połączenie kolejowe z UE. Projekt Rail Nordica ma połączyć Finlandię ze Szwecją i Norwegią.
Fińska minister transportu Lulu Ranne ogłosiła ambitny plan zmiany rozstawu szyn (6 tys. km) z rosyjskiego standardu (1524 mm) na europejski (1435 mm). Decyzja ta ma na celu nie tylko techniczną modernizację, ale także symboliczne zerwanie z rosyjską spuścizną - podaje Obserwator Logistyczny.
"Obecnie Finlandia nie ma bezpośredniego kolejowego połączenia z UE – różnica 89 mm między szynami utrudnia ruch transgraniczny. Dziedzictwo po Imperium Rosyjskim wciąż determinuje infrastrukturę kolejową kraju - zwrócił uwagę w serwisie społecznościowym X Mateusz Gibała, ekspert ds. krajów nordyckich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska Amica podbija Europę i rzuca wyzwanie gigantom AGD - Jacek Rutkowski w Biznes Klasie
Potrzebne miliardy euro
Kwestię zmiany rozstawu szyn omawiano podczas spotkania nordyckich ministrów transportu. Dyskutowano o projekcie Rail Nordica, który ma połączyć północną Finlandię ze Szwecją i Norwegią. Trasa przebiegać będzie przez Oulu, Rovaniemi i port w Kemi, aż do Haparandy przy granicy szwedzkiej. Rail Nordica ma nie tylko poprawić połączenia pasażerskie i towarowe, ale także wzmocnić bezpieczeństwo regionu, gdzie znajdują się strategiczne bazy wojskowe.
Największym problemem będzie finansowanie tej inwestycji. Rząd w Helsinkach przeznaczył już 20 mln euro na planowanie i analizy. Natomiast całkowita zmiana rozstawu szyn może pochłonąć miliardy euro.