Izera powraca. Ten wniosek to ostatnia szansa dla fabryki w Jaworznie
Spółka Electromobility Poland, która miała wprowadzić na rynek samochody elektryczne pod marką Izera, złożyła wniosek o 4,5 mld zł z KPO. To kluczowy krok dla budowy fabryki w Jaworznie i rozwoju polskiej marki aut elektrycznych. Prezes spółki zapewnia o pełnym wsparciu rządu i gotowości do realizacji projektu - informuje Business Insider Polska.
W rozmowie z Business Insider Polska prezes Electromobility Poland Tomasz Kędzierski, podkreślił, że środki z KPO to ostatnia szansa na uruchomienie produkcji w Jaworznie. Spółka planuje nie tylko fabrykę, ale także centrum badań.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nieoczekiwane słowa. Polityk PiS powiedział to o Trzaskowskim
Izera powraca. Prezes opowiada o planach
"Zbudujemy polską fabrykę samochodów elektrycznych, ale nasz projekt to coś więcej. Opracowaliśmy kompleksowy program na dziesięć lat, w ramach którego powstanie też centrum badań i rozwoju oraz europejska marka samochodów elektrycznych z centralą w Polsce" - powiedział w romowie z Business Insider Polska prezes Electromobility Poland Tomasz Kędzierski.
I dodaje, że projekt podzielono na etapy – pierwsza faza zostanie sfinansowana z KPO, kolejne z kredytów bankowych. Firma prowadzi rozmowy z chińskimi partnerami, ale kluczowe jest pozyskanie nowoczesnych technologii, a nie tylko kapitału.
Polski samochód elektryczny
Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. z inicjatywy czterech państwowych koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei i Tauronu. Kilka lat później jednak 90,8 proc. akcji nabył Skarb Państwa.
Wspólnie z chińskim partnerem Geely miała wprowadzić na rynek samochody elektryczne pod marką Izera. Markę oraz pierwsze dwa prototypy zaprezentowano w lipcu 2020 r. Seryjna produkcja w nowej fabryce miała ruszyć trzy lata później. Fabryka do dziś nie powstała, a zapowiedzi rozpoczęcia produkcji pod koniec 2025 r. wiadomo już, że można wyrzucić do kosza.
ElectroMobility Poland po wygranym przetargu za 128 mln zł został właścicielem działki o powierzchni 117 ha na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Koszt budowy zakładu szacuje się na 6 mld zł. Spółka złożyła jedyną ofertę na zakup nieruchomości.