To koniec Izery. Prezes spółki oficjalnie potwierdza
Prezes ElectroMobility Poland Tomasz Kędzierski potwierdza: to koniec Izery. Flagowy projekt polskiej elektromobilności ma ustąpić miejsca wizji nowoczesnego hubu produkcyjno-rozwojowego. Celem jest nie tylko produkcja europejskiej marki samochodów wspólnie z globalnym partnerem, ale stworzenie rynkowego podmiotu z centralą w Polsce.
Zdaniem prezesa ElectroMobility Poland (EMP) sytuacja branży w Europie znacząco się pogarsza głównie z dwóch powodów: silnej konkurencji ze strony chińskich firm motoryzacyjnych oraz zmian geopolitycznych. Dodatkowo nie pomaga fakt, że prezydent USA Donald Trump wywrócił politykę celną USA do góry nogami i wprowadza masowo cła na samochody, części i komponenty.
Zdaniem Tomasza Kędzierskiego dla Polski - jako jednego z kluczowych dostawców dla producentów samochodów - może to stanowić duże wyzwanie, ale także szansę na strategiczną zmianę pozycji na arenie międzynarodowej. Pod warunkiem, że to u nas powstawać będą nowe zakłady produkcyjne samochodów, które będą wpływały na rozwój kompetencji w obszarach takich jak teleinformatyka, automatyzacja, inżynieria i innowacje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozwija biznesy od zera i zawsze wygrywa - Lech Kaniuk w Biznes Klasie
"Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu. Wzrost gospodarczy oparty na technologii wymaga więc długoterminowych strategii w obszarze edukacji, infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz współpracy między sektorem publicznym a prywatnym" - powiedział Tomasz Kędzierski, prezes Electromobility Poland, cytowany w komunikacie prasowym spółki.
Przedstawia on zmodyfikowaną wizję projektu, w którym spółka ElectroMobility Poland wraz globalnym partnerem będzie współtworzyła europejską markę samochodów. Samochody te będą produkowane w nowoczesnej fabryce w Jaworznie, centrala firmy zlokalizowana będzie w Polsce. Wokół inwestycji mają powstawać nowe przedsięwzięcia takie jak centrum innowacji, lokalny łańcuch dostaw oraz jednostki badawczo-rozwojowe tworząc hub produkcyjno-rozwojowy.
"Nawet 30 tys. nowych miejsc pracy w regionie"
W ocenie prezesa Kędzierskiego, przedsięwzięcie EMP w nowej formule wpisuje się w założenia rządowej strategii inwestycyjnej "650 mld+", ukierunkowanej na transformację energetyczną i technologiczną kraju. Dzięki inwestycji w Jaworznie powstanie lokalny łańcuch dostaw obejmujący nawet 80 proc. wartości komponentów samochodu. Ponadto w regionie zostanie utworzonych 20-30 tys. miejsc pracy, z czego ok. 1000 w obszarze B+R. Wzrośnie także zdolność polskich firm do awansu w globalnych łańcuchach wartości.
Flagowy projekt polskiej elektromobilności - jakim niewątpliwie była Izera -ostatecznie ugrzązł na mieliźnie, na którą wprowadziły ją opóźnienia powodowane brakiem stabilnego finansowania. Według poprzednich założeń, środki pochodzące z KPO umożliwiające realizację projektu miały trafić do spółki na początku 2023 roku. Brak ich uruchomienia do końca 2023 roku spowodował zerwanie ciągłości projektowej i konieczność aktualizacji niemal wszystkich założeń - ocenił Kędzierski.
Nowa koncepcja EMP zakłada współodpowiedzialność strategicznego partnera. Zamiast samodzielnie rozwijać od podstaw markę samochodów, EMP będzie działać jako współinwestor i koordynator wspólnych przedsięwzięć. Ma to minimalizować ryzyka rynkowe.
W chwili obecnej toczą się rozmowy z potencjalnymi partnerami EMP, którzy mogliby uczestniczyć w projekcie.