"Karpatka" ruszyła. Maszyna zaczęła drążyć tunel na trasie drogi ekspresowej
Rzeszowski oddział GDDKiA poinformował, że maszyna TBM "Karpatka" rozpoczęła drążenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna na trasie drogi ekspresowej S19. To fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Prace opóźniło wykrycie ulatniającego się metanu.
Tunel o długości 2,2 km będzie elementem odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Składał się będzie z dwóch naw z dwoma pasami ruchu każda. Połączone zostaną kilkunastoma przejściami poprzecznymi.
Jak pisaliśmy w money.pl, drążenie jest opóźnione, ponieważ w lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Jak się okazało, to łatwopalny metan.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tankujesz przy autostradzie? Prezes ujawnia ukrytą marżę
W związku z odkryciem należało dostosować maszyny TBM do wiercenia w groźnym środowisku. Oczekiwanie zakończyło się w czwartek. "Dzisiaj rozpoczęło się drążenie pierwszego tunelu w naszym regionie" - podał 12 lipca rzeszowski odcinek GDDKiA.
"Wielki kret" draży tunel na S19
Prace budowlane na odcinku Rzeszów - Babica ruszyła w kwietniu 2022 r. Kontrakt realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowę na projekt i budowę, opiewającą na ok. 2,2 mld zł, podpisano w lipcu 2020 r.
Wspomniana "Karpatka" ma 114 m długości i 15,16 m średnicy. Jej waga to 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia.
"W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19" - podaje GDDKiA.
Pierwotny plan zakładał, że odcinek drogi ekspresowej, będącego częścią szlaku Via Carpatia, gotowy będzie w czerwcu 2026 r. Wiadomo już jednak, że ten termin niemal na pewno zostanie przesunięty.