Kasy samoobsługowe proszą o napiwki. Klienci: to szantaż emocjonalny

Klienci w Ameryce skarżą się na fakt, że kasy samoobsługowe coraz częściej proszą ich o napiwki. Kupujący mają wątpliwości, kto konkretnie otrzymuje od nich "tipy" i mówią o "szantażu emocjonalnym". Firmy jednak zapewniają, że otrzymują je pracownicy.

25 February 2021, UAE, Dubai: man customer pays for a purchase in a supermarket using a self-service checkout terminal
25 February 2021, UAE, Dubai: man customer pays for a purchase in a supermarket using a self-service checkout terminal
self, service, terminal, checkout, purchase, supermarket, store, shop, payment, customer, market, technology, retail, machine, computer, woman, person, pay, cashier, screen, sale, business, kiosk, check, buy, food, grocery, counter, commercial, cashless, cash, transaction, buyer, self-service, scan, scanner, automatic, client, product, register, pos, self-checkout, display, bar, code, automation, contactless, self, service, terminal, checkout, purchase, supermarket, store, shop, payment, customer, market, technology, retail, machine, computer, woman, person, pay, cashier, screen, sale, business, kiosk, check, buy, food, grocery, counter, commercial, cashless, cash, transaction, buyer, self-service, scan, scanner, automatic, client, product, register, pos, self-checkout, display, bar, code, automation, contactlessKasy samoobsługowe proszą o napiwki. Nowy trend w Stanach Zjednoczonych (zdj. ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | EdNurg
oprac.  KRO

O sprawie pisze "The Wall Street Journal" i zauważa, że w coraz większa grupa pracowników obsługi otrzymuje napiwki od klientów. Nikogo już nie dziwi, gdy otrzymują je: kelnerzy, dostawcy czy kasjerzy. Zdumienie jednak wzbudza fakt, gdy proszą o nie kasy samoobsługowe.

Kasy samoobsługowe proszą klientów o napiwki

Trend ten upowszechnia się coraz częściej m.in. na lotniskach, stadionach i w kawiarniach w Stanach Zjednoczonych. Przykład? O 20-procentowy napiwek poprosiła klienta kasa na stadionie Petco Park, gdzie występuje zespół baseballowy San Diego Padres.

Byłem zdezorientowany, bo nie do końca wiedziałem, komu mam wręczyć ten napiwek – stwierdził rozmówca "WSJ" z San Diego, który ostatecznie zgodził się na doliczenie tipu do swojego rachunku

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Awatary i hologramy w sklepach na lotniskach? "Robiliśmy już takie testy"

Rzecznik prasowy firmy obsługującej stadion zapewnił dziennik, że pieniądze pozyskane w ten sposób trafiają do pracowników. Klienci jednak nie są zadowoleni z takiego obrotu spraw. Jeden z nich, który w sklepie z pamiątkami OTG na międzynarodowym lotnisku Newark Liberty został poproszony o doliczenie 10-20 proc. napiwku do butelki wody kosztującej 6 dol., stwierdził, że to "lekki szantaż emocjonalny". OTG też zapewniło "WSJ", że pieniądze z tego tytułu trafiają do pracowników.

Prosty sposób na zwiększenie wynagrodzeń pracowników

Dezorientację wśród konsumentów budzi fakt, że to oni sami muszą wykonać wszystkie czynności, które normalnie wykonuje kasjer. Dlatego też nie rozumieją, dlaczego mieliby wynagradzać kogoś innego za to, co sami zrobili.

Jednak eksperci komentujący to zjawisko mają na to proste wytłumaczenie. W ten sposób firmy zwiększają pulę pieniędzy, którą mogą potem przeznaczyć dla pracowników. Zamiast więc podnieść im wynagrodzenia lub przyznać premie w czasie wysokiej inflacji w USA, wolą przerzucić ten obowiązek na portfele klientów.

Kto nie chciałby uzyskać dodatkowych pieniędzy przy bardzo niewielkich kosztach, jeśli można? – zapytał retorycznie w rozmowie z "WSJ" William Michael Lynn, profesor w Cornell University's Nolan School of Hotel Administration.

Przedstawiciele handlu jednak podkreślają, że napiwki są opcjonalne i można w ten sposób wyrazić podziękowanie pracownikom za ich pracę. Nikt jednak nie zmusza do ich uiszczania. Klienci jednak widzą to nieco inaczej. Przyznają, że odczuwają presję, gdy takie prośby wyświetlają się na ich ekranie. Dodają zarazem, że ostatnio trend napiwków się nasilił i jest obserwowany niemalże wszędzie, co staje się trudne do wytrzymania.

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem