Kawa i alkohol drożeją najmocniej. Skok cen przed świętami
Ceny w sklepach w listopadzie wzrosły średnio o 4,2 proc. rok do roku. Oto wniosek z badania "Indeks cen" przygotowanego przez UCE Research i WSB Merito - informuje rp.pl. Najwyraźniejsze wzrosty widać na przykładzie kawy i alkoholu.
W listopadzie ceny w sklepach detalicznych na najczęściej kupowane grupy produktów, takie jak żywność, napoje oraz kosmetyki, zanotowały wzrost o 4,2 proc. rok do roku. Jak wynika z badania "Indeks cen", opracowanego przez UCE Research i WSB Merito, jest to pierwszy taki wzrost od dawna. Wcześniejsze miesiące wykazały podobną dynamikę: w październiku wzrost wyniósł 4,1 proc., a we wrześniu 4,9 proc.
Eksperci zwracają uwagę na trudności w precyzyjnym przewidywaniu relacji między inflacją ogólną a sklepami. Dr Marek Szymański z Uniwersytetu WSB Merito zauważa:
Wygląda na to, że ceny pozostałych kategorii rosną wolniej niż ceny sklepowe. I jest to obserwacja dość "stała" – ciągu ostatnich 23 miesięcy zdarzyło się tylko raz, żeby inflacja ogólna była wyższa niż indeks cen w sklepach detalicznych - ocenia dla rp.pl analityk.
Ceny aut spadną? "Transakcyjne już są niższe"
W kontekście tych danych inflacja w Polsce według GUS w listopadzie wyniosła 2,4 proc. rok do roku. Mimo wyhamowania, ekonomiści ostrzegają przed globalnymi wpływami na rynki. Dr Justyna Rybacka z WSB Merito zaznacza, że w połączeniu ze wzrostem PKB są to sygnały ożywienia gospodarczego. - Również perspektywy na 2026 r. są dość optymistyczne, choć należy patrzeć na nie z ostrożnością - dodała.
Według danych największe podwyżki odnotowano w kategorii używek. Ceny kawy mielonej wzrosły aż o 29,4 proc., a rozpuszczalnej o 15,6 proc. Dla sklepów taka sytuacja to wielkie wyzwanie w czasie przedświątecznym, gdy klienci oczekują promocji i przecen.
Źródło: rp.pl