Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
ANA
|

Nowe cele emisyjne KE. "Koniec silnika spalinowego nieuchronny"

41
Podziel się:

- Koniec silnika spalinowego w Europie jest nieuchronny - powiedział PAP dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur. W środę Komisja Europejska zaproponowała nowe cele emisyjne.

Nowe cele emisyjne KE. "Koniec silnika spalinowego nieuchronny"
KE proponuje nowe cele emisyjne. PSPA: "Koniec silnika spalinowego jest nieuchronny”. (Adobe Stock)
bEEmpoJh

W środę Komisja Europejska w ramach pakietu "Fit for 55” zaproponowała, że do 2030 roku emisja CO2 ma spaść o 55 proc. w stosunku do 2021 roku w przypadku samochodów osobowych oraz o 50 proc. w przypadku samochodów dostawczych.

- Oznacza to wzrost wartości redukcji o ponad 50 proc. w przypadku osobowych i niemal 70 proc. dla samochodów dostawczych w stosunku do celu wyznaczonego zaledwie 3 lata temu - zauważył Mazur w rozmowie z PAP.

Jak ocenił, to ambitny cel, który przekłada się na bardzo znaczące ograniczenie liczby samochodów z silnikami spalinowymi na drogach.

bEEmpoJj
Zobacz także: Zaskakująca propozycja "Solidarności". Ma zmobilizować pracowników handlu

Docelowy kształt regulacji unijnych zostanie wypracowany się w toku (prawdopodobnie bardzo intensywnych i długotrwałych) negocjacji pomiędzy Komisją, Parlamentem i Radą.

Jak podkreślił Maciej Mazur, ostateczne brzmienie regulacji pozostaje więc sprawą otwartą, jednak koniec silnika spalinowego w Europie jest nieuchronny - W dążeniu do całkowitej dekarbonizacji transportu Unia Europejska będzie posługiwała się także innymi narzędziami, takimi jak np. planowana norma Euro 7 – ocenił ekspert.

bEEmpoJp

Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje norma EURO 6d, według której dopuszczalny poziom emisji pojazdów osobowych to 95 g/km. W 2023 roku współczynnik ma zostać zaostrzony. Kolejna norma – EURO 7 ma wejść w życie w 2025 roku.

Aż 9 państw Wspólnoty (na czele z Danią, Austrią, Belgią i Holandią) zwróciło się do Komisji Europejskiej, argumentując, że należy wyznaczyć wspólny termin wycofania aut spalinowych dla wszystkich krajów Unii.

To miałoby z kolei przyspieszyć proces przestawiania się europejskiej motoryzacji na produkcję elektryków. Duńczycy oczekują, że po 2029 r. z linii produkcyjnych nie zjedzie już żadne auto z napędem spalinowym.

bEEmpoJq

Takie postawienie sprawy stanowi problem dla polskiej branży, która pod względem produkcji aut elektrycznych od zachodu znacznie odstaje. Ponad połowa biznesu, w tym produkcja komponentów i części, jest dedykowana właśnie samochodom z silnikiem spalinowym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
bEEmpoJK
gospodarka
przemysł
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(41)
logik
2 miesiące temu
A potem jeden wybuch na słońcu i ... wszyscy stoją. Cała cywilizacja. QJP.
olo21
2 miesiące temu
Samoloty też będą latać z silnikami elektrycznymi ? Statki będą stosować silniki elektryczne czy wrócimy do epoki żaglowców ? Ile będą ważyć ciężarówki elektryczne do przewozu ciężkich ładunków- tyle ile przewożą czy dwa razy więcej ?
pytliwy
2 miesiące temu
Ja kcem, coby samochody elekśtrycne produkowały tlen. A co - nie da się "dyrektywą" unijną tego załatwić?
bEEmpoJL
Bożena
2 miesiące temu
To samoloty też będą elektryczne a gdzie doładuja baterie
prorok Lebiod...
2 miesiące temu
Bzdury ale czyms ludzi straszyc trzeba. Juz widze te koncerny pertochemiczne jak do tego dopuszcza i te elektryczne Tiry, autobusy dalekobiezne i cale wyposarzenie wojsk...heheh....
...
Następna strona