Samochody spalinowe przechodzą do historii. Zakaz sprzedaży do końca dekady to nie fikcja

Unia naciska, by kraje Wspólnoty szybciej niż planowano wycofały ze sprzedaży aut spalinowych. W wielu miejscach dokona się to już do końca dekady. A polscy producenci? Dla nich to początek prawdziwych zmartwień.

sprzedaż samochodówSprzedaż aut spalinowych w niektórych państwach Unii zostanie zakazana już do końca 2030 roku
Źródło zdjęć: © Getty Images

Aż 9 państw Wspólnoty (na czele z Danią, Austrią, Belgią i Holandią) zwróciło się do Komisji Europejskiej, argumentując, że należy wyznaczyć wspólny termin wycofania aut spalinowych dla wszystkich krajów Unii. To miałoby z kolei przyspieszyć proces przestawiania się europejskiej motoryzacji na produkcję elektryków. Duńczycy oczekują, że po 2029 r. z linii produkcyjnych nie zjedzie już żadne auto z napędem spalinowym.

Takie postawienie sprawy stanowi problem dla polskiej branży, która pod względem produkcji aut elektrycznych od zachodu znacznie odstaje. W przypadku rejestracji nowych samochodów nad Wisłą zaledwie 2 proc. to elektryki. Dla porównania - w Niemczech to 14 proc., a w Holandii aż 25 proc. Niekwestionowanym liderem pozostaje jednak Szwecja, gdzie blisko co trzecie auto (32 proc.) zarejestrowane w 2020 r. było napędzane elektrycznie.

Motoryzacja w Polsce jest natomiast uzależniona od aut spalinowych. Ponad połowa biznesu, w tym produkcja komponentów i części, jest dedykowana właśnie tym samochodom. Zdaniem Jakuba Farysia, szefa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, propozycja budzi wątpliwości, ponieważ pośród lobbujących na rzecz przyspieszenia zakazu państw nie ma żadnego kraju z rozwiniętym przemysłem motoryzacyjnym.

Q&A: Instalacje gazowe do aut. Ekspert STAG odpowiada na pytania vol. 3

W sukurs przychodzi mu Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM, który wskazuje w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że zakaz znacznie podniósłby ceny używanych aut. To z kolei miałoby się w jego ocenie przełożyć na podwyższenie wieku parku samochodowego w Polsce.

Obecne regulacje zobowiązują przemysł państw Wspólnoty do sprzedaży ok. 60 proc. aut elektrycznych już w 2030 r. Branża przygotowuje się jednak na kolejny impuls. Przypomnijmy, że przepisy obejmują także auta z innymi rodzajami napędów - LPG, CNG, hybrydy klasyczne i te z rodzaju plug-in.

W ocenie ekspertów problemem może się także okazać kwestia infrastruktury w krajach członkowskich. Na 2,8 mln punktów do ładowania, które sugeruje stworzyć KE do 2030 r., w państwach Wspólnoty znajdziemy ich ok. 186 tys. (blisko 15 razy mniej).

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE