Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
CHE
|

Samochody spalinowe przechodzą do historii. Zakaz sprzedaży do końca dekady to nie fikcja

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
61
Podziel się:

Unia naciska, by kraje Wspólnoty szybciej niż planowano wycofały ze sprzedaży aut spalinowych. W wielu miejscach dokona się to już do końca dekady. A polscy producenci? Dla nich to początek prawdziwych zmartwień.

Samochody spalinowe przechodzą do historii. Zakaz sprzedaży do końca dekady to nie fikcja
Sprzedaż aut spalinowych w niektórych państwach Unii zostanie zakazana już do końca 2030 roku (Getty Images)
bEDXUuth

Aż 9 państw Wspólnoty (na czele z Danią, Austrią, Belgią i Holandią) zwróciło się do Komisji Europejskiej, argumentując, że należy wyznaczyć wspólny termin wycofania aut spalinowych dla wszystkich krajów Unii. To miałoby z kolei przyspieszyć proces przestawiania się europejskiej motoryzacji na produkcję elektryków. Duńczycy oczekują, że po 2029 r. z linii produkcyjnych nie zjedzie już żadne auto z napędem spalinowym.

Takie postawienie sprawy stanowi problem dla polskiej branży, która pod względem produkcji aut elektrycznych od zachodu znacznie odstaje. W przypadku rejestracji nowych samochodów nad Wisłą zaledwie 2 proc. to elektryki. Dla porównania - w Niemczech to 14 proc., a w Holandii aż 25 proc. Niekwestionowanym liderem pozostaje jednak Szwecja, gdzie blisko co trzecie auto (32 proc.) zarejestrowane w 2020 r. było napędzane elektrycznie.

Motoryzacja w Polsce jest natomiast uzależniona od aut spalinowych. Ponad połowa biznesu, w tym produkcja komponentów i części, jest dedykowana właśnie tym samochodom. Zdaniem Jakuba Farysia, szefa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, propozycja budzi wątpliwości, ponieważ pośród lobbujących na rzecz przyspieszenia zakazu państw nie ma żadnego kraju z rozwiniętym przemysłem motoryzacyjnym.

bEDXUutj
Zobacz także: Q&A: Instalacje gazowe do aut. Ekspert STAG odpowiada na pytania vol. 3

W sukurs przychodzi mu Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM, który wskazuje w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że zakaz znacznie podniósłby ceny używanych aut. To z kolei miałoby się w jego ocenie przełożyć na podwyższenie wieku parku samochodowego w Polsce.

Obecne regulacje zobowiązują przemysł państw Wspólnoty do sprzedaży ok. 60 proc. aut elektrycznych już w 2030 r. Branża przygotowuje się jednak na kolejny impuls. Przypomnijmy, że przepisy obejmują także auta z innymi rodzajami napędów - LPG, CNG, hybrydy klasyczne i te z rodzaju plug-in.

bEDXUutp

W ocenie ekspertów problemem może się także okazać kwestia infrastruktury w krajach członkowskich. Na 2,8 mln punktów do ładowania, które sugeruje stworzyć KE do 2030 r., w państwach Wspólnoty znajdziemy ich ok. 186 tys. (blisko 15 razy mniej).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
bEDXUutK
przemysł
motoryzacja
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(61)
Waco
6 dni temu
Jakaś bzdura. Buduje się drogi szybkiego ruchu po to by zaoszczędzić czas,paliwo,zwiększyć bezpieczeństwo, Czas: ile czasu spędzisz na trasie np. Zakopane-Gdańsk? Tracąc go bezsensownie na trasie ładując baterie ok 4h.i zamiast 7-8 godz. Będziesz podróżował 12-14.?Jakoś nie widzę sensu. O ekologii już napisano (utylizacja baterii)większe zapotrzebowanie na prąd podnosi jego cenę. A tak prawdę mówiąc samochód wymyślono po to by z punktu A do punktu B przemieścić się w miarę szybko,bez zbędnych przerw oszczędzając CZAS bo "czas to pieniądz" elektryk zabierze Ci czas bo zamiast pomykać dalej,będziesz oglądał, lub liczył inne auta zamiast robić coś sensownego.Hybryda? To wielkie Nieporozumienie
Realista
1 tyg. temu
Są już zapowiedzi o zakazie posiadania własnego samochodu będzie możliwy tylko wynajem komuna brukselska nas zniszczy . Klimatyczne zmiany były zawsze i to jest normalne zjawisko na ziemi i realnie nie mamy na to wpływu .Natomiast nie które regiony właśnie tam gdzie jest ciepło robić się nie chce mnożą się na potęgę i to jest zagrożenie dla cywilizacji ale o tym nie wypada mówić ,dlatego już się urabia społeczeństwa że będziemy musieli przyjąć do Europy 400 mln braci z Aftyki z powodu że oni lubią kopulować a nie zajmować pracą .
Realista
1 tyg. temu
Są już zapowiedzi o zakazie posiadania własnego samochodu będzie możliwy tylko wynajem komuna brukselska nas zniszczy . Klimatyczne zmiany były zawsze i to jest normalne zjawisko na ziemi i realnie nie mamy na to wpływu .Natomiast nie które regiony właśnie tam gdzie jest ciepło robić się nie chce mnożą się na potęgę i to jest zagrożenie dla cywilizacji ale o tym nie wypada mówić ,dlatego już się urabia społeczeństwa że będziemy musieli przyjąć do Europy 400 mln braci z Aftyki z powodu że oni lubią kopulować a nie zajmować pracą .
bEDXUutL
Realista
1 tyg. temu
Kiedy ludzie powiedzą stop tej głupocie .
Tom
1 tyg. temu
I kto naładuje wszystkie samochody z bloku w którym jest 50 elektryków trzeba wybudować jeszcze brąz tyle elektrowni a co z przyłączami kto postawi na parkingu wszystkie miejsca z ładowarkami rano wszystkie auta bez kabli Polak potrafi
...
Następna strona