Kierowcy długo na to czekali. Drogowcy mocują wstęgę na nowej Zakopiance

Podróż samochodem między Krakowem a Zakopanem od piątku będzie krótsza i bardziej komfortowa. Taki przynajmniej ma być efekt otwarcia drogi krajowej nr 47 między Rdzawką a Nowym Targiem, która jest elementem nowej Zakopianki. Nie oznacza to jednak, że korki całkowicie wyparują.

Budowa nowej zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ (lipiec 2024 r.)Budowa nowej Zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ (lipiec 2024 r.)
Źródło zdjęć: © GDDKiA | © Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl
Jacek Losik

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, trzeba przyznać, ma sporo okazji do świętowania w ostatni tydzień wakacji letnich. W poniedziałek drogowcy otworzyli odcinek ekspresowej "siódemki" między Kielcami a Krakowem, w czwartek - trasy A2 na wschód od Warszawy, a w piątek 30 sierpnia po południu udostępniona do ruchu zostanie też część nowej Zakopianki (konferencja ministra w tej sprawie zaplanowana jest na godz. 12.30).

Mowa o dwujezdniowej drodze krajowej nr 47 między Rdzawką a Nowym Targiem. Od razu podkreślmy, że chociaż pozornie wygląda ona jak trasa szybkiego ruchu, to taką absolutnie nie jest, dlatego należy zwracać uwagę na znaki drogowe.

Dlaczego nie zbudowano w tym miejscu "eski"? Trasa powstała w skomplikowanym dla budowlańców terenie, niemożliwym do stworzenia drogi, spełniającej wszystkie wymogi trasy szybkiego ruchu, przynajmniej bez masowych wyburzeń. Pojazdy i zjazdy są po prostu zbyt strome, a łuki zbyt ostre, aby kierowcy bezpiecznie mogli jechać z prędkością 120 km/h.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Założył linie lotnicze. Czasem sam siada za sterami samolotów

Mało tego. - Nowa trasa będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Dlatego na trasie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h - uprzedza Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.

Organizacja ruchu na nowej zakopiance

Nowa trasa z Rdzawki do Nowego Targu jest niemal w całości poprowadzona nowym śladem, na zachód od starej Zakopianki. Odcinek ma 16,1 km, dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a docelowo będzie połączony z siecią lokalnych dróg poprzez cztery węzły - Obidowa, Klikuszowa, a także Nowy Targ Południe i Zachód.

Docelowo, gdyż w chwili oddania nie będzie jeszcze gotowy węzeł Klikuszowa, który połączy obie Zakopianki - starą i nową - wyjaśnia Michna.

Powód otwierania węzłów etapami jest w zasadzie ten sam, dlaczego, choć droga od tygodni wydaje się gotowa na przyjęcie samochodów, pozostaje pusta do 30 sierpnia, co potęgowało zdenerwowanie kierowców tkwiących latem w korkach

- Dotychczasowa DK47 biegnie ok. 2 m nad nowym rondem zbudowanym na węźle Klikuszowa. Żeby połączyć obie drogi, stara Zakopianka musi zostać przebudowana. To jeden z ostatnich etapów prac na tej budowie. Jego wykonanie zostawiliśmy na koniec, bo prowadzenie prac w tym miejscu przed przełożeniem ruchu na nową trasę wiązałoby się z ogromnymi korkami na starej zakopiance - przekonuje Michna.

Otwierany odcinek zaznaczony jest na czerwono
Otwierany odcinek zaznaczony jest na czerwono © GDDKiA | GDDKiA

Jest jeszcze jedna bardzo ważna informacja dotycząca tymczasowej organizacji ruchu. Po oddaniu drogi nie będzie możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach - w okolicy wspomnianego węzła Klikuszowa i w Rdzawce.

"Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę" - uprzedza GDDKiA.

Problem korków jeszcze nie zniknie

Rzecznik krakowskiej GDDKiA podczas wizyty money.pl na placu budowy nowej Zakopianki powiedział, że czas przejazdu tym odcinkiem zajmie ok. 10 min, tymczasem "normalnie" - bez korków - to ok. 20 minut. W sezonie turystycznym do tego dochodziła dodatkowa godzina, a nawet i więcej.

- Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości - Klikuszowej i Nowego Targu - gdzie często tworzą się korki, szczególnie uciążliwe w sezonie turystycznym - informuje Michna.

Warto jednak zwrócić uwagę, że na modernizację czeka dalszy odcinek do Zakopanego, gdzie zatory mogą się powiększyć po piątkowym otwarciu. Z prostej przyczyny - więcej kierowców będzie mogło dotrzeć do wąskiego gardła, dzięki komfortowemu połączeniu Rdzawka - Nowy Targ. Przebudowa ostatniego fragmentu Zakopianki przed stolicą polskich Tatr spodziewany jest najszybciej na początku lat 30.

Inwestycja została zrealizowana z pieniędzy z budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł. Wykonawcą jest firma Intercor. Droga jest otwierana później, niż pierwotnie zakładano. Z wykonawcą podpisano jednak dziewięć aneksów do umowy, które poskutkowały przesunięciem terminu, a także wzrostem wartości kontraktu z 880 mln zł.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE