Kolejny atak hakerski. Wyciekły dane serwisu SuperGrosz. "Sytuacja jest bardzo poważna"
Dane części użytkowników serwisu SuperGrosz wyciekły po ataku hakerskim i trafiły w ręce przestępców – poinformował w niedzielę na platformie X wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. To kolejny atak hakerski w pierwszy weekend listopada. We Wszystkich Świętych doszło m.in. do awarii BLIK-a.
"Sytuacja jest bardzo poważna bo wśród danych, które zostały pozyskane przez osobę nieuprawnioną, znajdują się m.in.: adresy e-mail, imiona i nazwiska, informacje o narodowości, numery PESEL, dane dotyczące dowodu osobistego, adresy zamieszkania lub pobytu oraz adresy do korespondencji, numery telefonów, informacje o pozostawaniu w związku małżeńskim, informacje o liczbie dzieci, dane dotyczące statusu zawodowego, nazwa, adres, NIP oraz telefon do pracodawcy, zadeklarowana branża, deklarowany dochód, numery rachunków bankowych, identyfikator w portalu Facebook" – napisał Gawkowski na X.
Jak poinformował, sprawą zajmują się już zespoły reagowania CSIRT KNF i CSIRT NASK, powiadomiony został Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Trwają działania służb w celu ustalenia sprawców.
Wicepremier zapowiedział, że wkrótce każdy będzie mógł sprawdzić, czy jego dane znalazły się wśród ujawnionych, za pośrednictwem serwisu bezpiecznedane.gov.pl.
"Absolutnie odradzam". Zbudował potężny biznes
Gawkowski zaapelował do klientów SuperGrosz o szczególną ostrożność – zastrzeżenie numeru PESEL w aplikacji mObywatel, zmianę haseł do logowania oraz włączenie dwuskładnikowego uwierzytelnienia na wszystkich kontach.
Takie ataki hakerskie stają się codziennością. Każda firma i instytucja powinna być na nie jak najlepiej przygotowana! Każdy z nas musi być szczególnie ostrożny i wyczulony na próby oszustwa w Internecie. To tam przenoszą się przestępcy i to tam działają całe zorganizowane grupy – podkreślił wicepremier.
Serwis SuperGrosz prowadzony jest przez spółkę AIQLABS oferuje szybkie pożyczki online.
Na stronie serwisu SuperGrosz widnieje informacja, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów działania AIQLABS polegające m.in. na stosowaniu w umowach kredytu konsumenckiego pozaodsetkowych kosztów kredytu co stanowi zachowanie przedsiębiorcy sprzeczne z dobrymi obyczajami i godzi w zbiorowe interesy konsumentów.
Problemy BLIK-a i Itaki
1 listopada doszło do awarii BLIK-a. Użytkownicy w całej Polsce przez kilka godzin informowali, że nie mogą wygenerować kodów lub wykonać przelewów na telefon. Minister Gawkowski infomował o "zewnętrznym ataku typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową".
Dr Przemysław Barbrich, dyrektor zespołu Komunikacji i PR Związku Banków Polskich ocenił w rozmowie z money.pl, że "to taki czas – zagrożenie ze strony wschodniej, ale też działalność grup przestępczych powoduje, że ataki na infrastrukturę były, są i będą".