Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|
aktualizacja

Kryzys dał firmom nowe możliwości. PAIH mówi o znikających barierach

1
Podziel się:

Kryzys wywołany przez koronawirusa otwiera polskim firmom bramy na nowe rynki zagraniczne. Wcześniej, ze względu na wysokie koszty, ekspansja była mocno utrudniona. Jednym z takich kierunków jest np. Singapur.

Przed eksporterami otwierają się nowe możliwości.
Przed eksporterami otwierają się nowe możliwości. (East News)

Epidemia koronawirusa odbiła się nie tylko na handlu w kraju, ale też na eksporcie i imporcie. W kwietniu wymiana Polski z innymi krajami była o blisko jedną czwartą mniejsza niż normalnie. Także w kolejnych miesiącach nie uda się powrócić do stanu sprzed pandemii, choć dla niektórych firm nie musi to być stracony czas.

Wymuszone przez kryzys przemodelowanie łańcuchów dostaw daje naszym przedsiębiorcom szansę na zaistnienie na rynkach, na których wcześniej nie byłoby to możliwe - wskazuje szefowa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Grażyna Ciurzyńska, cytowana przez PAP, zauważa, że w niektórych branżach bariera wysokich kosztów wejścia do innych krajów zniknęła. Wymienia m.in. informatykę, biotechnologię, medycynę, a także sektor spożywczy czy branżę gier.

Zobacz także: Wakacje 2020. Jak nie dać się naciągnąć na nieuczciwy nocleg

- Monitorujemy kluczowe rynki. Szczególnie te, na których widzimy potencjał, jak region ASEAN (kraje Azji Południowo-Wschodniej - przyp. red.). Tam aktywnie działamy, łącząc zapotrzebowanie na poszczególne produkty z polską ofertą - podkreśla szefowa PAIH.

W czerwcu agencja informowała o wejściu siedmiu polskich eksporterów żywności na rynek Singapuru. Wśród nich znalazł się m.in. producent jaj stołowych Fermy Drobiu Woźniak i oferujący warzywa mrożone Quadrum Foods.

- Wskutek pandemii zmieniły się ceny i dostępność towarów, co wymusiło przerwanie, a w dalszej konsekwencji przemodelowanie globalnych łańcuchów dostaw. Kilkunastotygodniowa hibernacja chińskiej gospodarki przełożyła się na zachwianie relacji handlowych szczególnie w Azji. Jednak co dla niektórych oznaczało problemy w pozyskaniu towaru, dla polskich firm stało się szansą - tłumaczy Grażyna Ciurzyńska.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
Trzeźwy
4 lata temu
Kolejny sukces....Już nie wiem gdzie to zapisywać - tyle wspaniałych osiągnięć ....Co prawda część tych sukcesów jest niewidoczna,ale na pewno jesteśmy najlepsi na świecie....We wszystkim....Pokażcie mi kraj gdzie państwo ma tak niepowtarzalny pomysł na budowę promu....Gdzie się wydaje ogromne pieniądze na samoloty będące w fazie testów.....Gdzie komisja ds .katastrofy lotniczej swoje tezy buduje na parówkach i puszkach za publiczne pieniądze....Nie ma nigdzie choćby nie wiem jak szukał....Znowu jesteśmy liderem.....