Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MIW
|
aktualizacja

"Kultura pracy to to, jak pracownik czuje się w niedzielę wieczorem". Ekspert daje radę wszystkim managerom

18
Podziel się:

"Ostatnie lata pandemii pokazały, że sposób, w jaki operuje większość biznesów, nie leży w zgodzie z naszymi fundamentalnymi, ludzkimi potrzebami" - twierdzi Jeff McKeon, wieloletni manager i Chief Growth Officer firmy NeuroCapability, zajmującej się neurologią i przywództwem. W swoim wpisie przypomina, że "nikt nie chce chodzić do pracy, by być zarządzanym".

"Kultura pracy to to, jak pracownik czuje się w niedzielę wieczorem". Ekspert daje radę wszystkim managerom
To, jak pracownik czuje się w niedzielę wieczorem, jest istotnym miernikiem tego, jak dobrym się jest liderem - uważa Jeff McKeon (Getty Images, Martin Dimitrov)

Wpis Jeffa McKeona o kulturze pracy stał się hitem na LinkedIn. Zebrał tysiące reakcji i był szeroko komentowany. Swój tekst McKeon zaczął od tego, że w pracy "musimy przestać używać określenia kompetencji miękkich". Jak wyjaśnił, pozyskanie tych kompetencji wymaga dużo pracy, jest trudne do implementacji i co najważniejsze - są one tym, czego obecnie pracownicy najbardziej potrzebują od liderów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Różnice w zarobkach. "Wiele firm broni się przed audytem płac"

"Inspirowanie i zaufanie" podstawą pracy liderów

"Nie chodzi już o wydawanie rozkazów i kontrolę, ale o zaufanie i inspirowanie" - twierdzi McKeon. I radzi liderom, by dali sobie spokój ze "starymi metodami", przestali czytać "Sztukę Wojny" Sun Tzu oraz przestali używać zwrotu "to nic osobistego, to czysty biznes".

"Ostatnie lata pandemii pokazały, że sposób, w jaki operuje większość biznesów, nie leży w zgodzie z naszymi fundamentalnymi, ludzkimi potrzebami" - pisze McKeon. Jego zdaniem nikt nie chce chodzić do pracy, by być "zarządzanym" - ludzie od zarządców wolą liderów. Poza tym chcą po prostu "iść do pracy i wiedzieć, że ma ona sens, a na koniec bezpiecznie wrócić do domu".

Musimy zacząć zadawać pytania o to, jaki jest psychologiczny, długofalowy wpływ stresu generowanego w pracy na pracowników. A potem połączyć to z oceną efektywności CEO - pisze ekspert.

Na koniec McKeon podkreśla, że jednym z cytatów, który rezonuje wyjątkowo mocno w dyskusji na ten temat, są słowa: "Kultura pracy to to, jak pracownik czuje się w niedzielę wieczorem, myśląc o pójściu do pracy w poniedziałek". "Niech to się stanie twoim KPI" - radzi managerom McKeon. KPI to skrót od Key Performance Indicators, czyli po prostu miernika efektywności pracy danej osoby, zespołu, firmy.

Wielu managerów nadmiernie skupia się na krótkoterminowych KPI

W innym wpisie McKeon rozwinął nieco tę myśl, wskazując, że zbyt wielu managerów skupia się na swoich kwartalnych KPI i danych, ale pomijają najważniejszy "miernik" ze wszystkich - na ile pracownicy czują się zainspirowani przez swoich liderów. Przypomniał przy tym cytat o niechęci do bycia zarządzanym, oryginalnie przypisywany Simonowi Sinekowi, oraz wskazał, że pracownicy "przede wszystkim chcą wiedzieć, że mają znaczenie i że robią na świecie jakąś różnicę".

Jak wyjaśnia McKeon:

Musimy mierzyć dane i KPI, by rozumieć, jak działa biznes, ale nie powinno to być jedynym miernikiem używanym do motywowania pracowników. W mojej poprzedniej roli moim celem KPI było podnieść przychody o 5 proc. w ciągu roku, ale po tym, jak skupiłem się na ludziach i tym, co jest dla nich ważne, byliśmy w stanie osiągnąć wzrost o 38 proc. Wyobraź sobie, że skupiłbym się tylko na oryginalnym KPI podniesienia o 5 proc. - gwarantuję, że to by się udało, ale nie dalibyśmy rady tego przebić.

Dlatego, radzi McKeon, liderzy powinni skupiać się na tym, jak pracownik czuje się w niedzielę wieczorem, zamiast na osiąganiu celów liczbowych wyznaczonych w KPI. "Zamiast tego zastanów się, jakie twoje codzienne działania mogą poprawić niedzielny wieczór pracownika" - wskazuje McKeon.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
zarządzanie
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(18)
Fan logiki
5 miesięcy temu
Trochę demagogia. Ironicznie:1. Osoby które nie mogą doczekać się pracy w poniedziałek, powinny zacząć w niedzielę. 2. Chcę godnie zarabiać pracując 4dni po 5 godzin ale wtedy gdy mam na to czas..... i chęć ;)
ZACZNIJ ŻYĆ
6 miesięcy temu
lepiej zarobić mniej a mieć komfort w pracy, nie żyć w klatce i od weekendu do weekendu!!!!!!
HR manager
10 miesięcy temu
Ale do tego jednak trzeba dodać tzw. "godne zarobki". Bo jak mnie nie stać nawet na spłatę kredytu czy wakacje dwa razy w roku, to po co mi taka praca? W końcu i tak przychodzi wypalenie.
Jarek
rok temu
Autor ma poniekąd rację, ale realia w Polsce wskazują na dużą „swobodę” firm w podejściu do takich praktyk
Lidia
rok temu
Ważne aby dobrze zarobić. Motywacja jest ważna, a w zgranym zespole osiąga się lepsze wyniki. Nie trzeba do tego harvardu by to wiedzieć. Ale jeśli wiem, że nie zarobię godnie to po co się stada ? Lepiej od razu zmienić pracodawcę.