Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. ILU,SAS
|

Takich szefów wspomina się całe życie. 7 cech, które mają najlepsi liderzy

33
Podziel się:

Opanowany, zaangażowany i okazujący wsparcie. Taki, który nie boi się przyznać do błędu. Co jeszcze charakteryzuje prawdziwego lidera? Dr Travis Bradberry, współautor bestsellerowej książki "Emotional Intelligence 2.0" ujawnił siedem cech szefów, których pamięta się przez całe życie.

Takich szefów wspomina się całe życie. 7 cech, które mają najlepsi liderzy
Szefowie, których wspominamy latami, to ludzie z pasją, którym zależy na pracownikach. Nie zostawiają nas w trudnych momentach, a jeśli trzeba - potrafią wziąć na swoje barki konsekwencje błędów, które popełniamy w pracy. Na zdjęciu: Gabriel Macht jako Harvey Specter i Patrick J. Adams jako Michael Ross w kultowym już serialu "Suits", który przedstawiał perypetie pracowników wziętej kancelarii adwokackiej i ilustrował relacje między przełożonymi a podwładnymi w firmie. (Getty Images, USA Network)

Pracownicy często decydują się na odejście z firmy z powodu szefa. Oczywiście motywacje bywają również inne – chęć zdobycia nowych doświadczeń czy po prostu wyższa pensja w innym miejscu. Zwykle jednak trudniej zrezygnować z pracy, w której mamy świetnego menadżera, który jest dla nas wsparciem i autorytetem. Dobrego szefa wspomina się latami.

W swoim wpisie na LinkedIn dr Travis Bradberry, współautor bestsellerowej książki "Emotional Intelligence 2.0", opisuje cechy prawdziwego lidera, które są niezależne od specyfiki branży czy wielkości firmy. Mądre przywództwo, oparte na empatii i szczerości, jest bowiem czymś uniwersalnym.

Szefowie, których wspomina się latami, zmieniają nas na lepsze. Widzą w nas więcej, niż sami w sobie dostrzegamy – pisze dr Bradberry.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak wygląda urlop rodzicielski w Polsce?

Siedem cech najlepszych szefów według dr. Travisa Bradberry'ego

1. To ludzie z pasją przełożony, którego praca nuży, nie będzie w stanie zmobilizować pozostałych członków zespołu do działania. Dobry szef pasjonuje się tym, co robi. Stale szuka rozwiązań, jak jeszcze lepiej poprowadzić swój biznes. Jest otwarty na sugestie, stara się swoją energią zarażać innych.

2. Zależy mu na pracownikach – dobry szef dwie, że bez zaangażowanych pracowników nie zajdzie daleko. Dlatego stara się być po ich stronie, wspierać, wspólnie rozwiązywać problemy. Idealny przełożony wnika w potrzeby swoich ludzi i nie narzuca rozwiązań, które sam uważa za słuszne. Taki przełożony, jak wskazuje dr Bradberry, nie zostawia też pracowników w momencie kryzysu. Uczestniczy w naprawianiu skutków ich błędów, a jeśli trzeba – bierze je na swoje barki. Takiemu szefowi ufamy, ale i sami staramy się nie zawieść jego zaufania. Procentuje to w obie strony.

3. Świetny szef gra w szachy, nie w warcaby – dr Travis Bradberry tłumaczy to w ten sposób: w warcabach wszystkie pionki są takie same. Kiepski szef tak właśnie traktuje swoich pracowników – jak bezimienne pionki. W szachach natomiast każda z figur ma unikalną rolę, specyficzne i wyjątkowe cechy, ale również i pewne ograniczenia. Dobry szef potrafi rozpoznać wyjątkowość każdego z pracowników i tak nimi pokierować, aby rozwijać w nich to, co najlepsze.

4. Stawia na szczerość – dobry szef nie kłamie ani nie składa fałszywych obietnic –  przekonuje dr Bradberry. Nie musi też używać technik manipulacyjnych, aby przekonać swoich pracowników do konkretnego działania. Potrafi za to szczerze rozmawiać ze swoimi pracownikami, dzielić się swoimi obawami i pomysłami. Dzięki temu może inicjować burze mózgów i wspólnie z zespołem rozwijać świetne idee.

5. Jest ostoją – nie pozwala sobie na utratę zimnej krwi. W momencie kryzysu stara się zachować spokój, aby nie wzbudzać paniki u swoich pracowników. Analizuje problem i próbuje wdrożyć praktyczny plan działania. Tego rodzaju nastrój udziela się całemu zespołowi. Zamiast więc obwiniać siebie nawzajem, w trudnych sytuacjach każdy skupiony jest na "gaszeniu pożaru".

6. Nie boi się pokazać "ludzkiej twarzy" – dobry szef wzbudza sympatię, a pracownicy chętnie dzielą się z nim swoimi problemami. Kiedy trzeba, trzyma emocje na wodzy. Na co dzień jednak nie boi się pokazać swoich obaw i wątpliwości. Wobec swojego zespołu jest przede wszystkim człowiekiem, partnerem, a dopiero później szefem – pisze dr Bradberry.

7. Wie, że firma to gra zespołowa – świetny lider robi wszystko, aby każdy z pracowników czuł się ważny i doceniany. Wie, że sukces firmy to sukces pracy całego zespołu. Nie boi się także przyznawać do własnych błędów. Traktuje je jako jedną z lekcji, z której każdy może wyciągnąć wnioski i się czegoś nauczyć.

Każdy z powyższych elementów jest ważny. Połączenie pasji ze zrozumieniem, szczerością wobec siebie i zespołu, opanowanie emocji, docenianie pracowników i wyciąganie z nich tego, co najlepsze, to trudna sztuka. Jednak w długiej perspektywie niezwykle opłacalna.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(33)
Pracownik
5 miesięcy temu
Tekst bardzo dobry, pokazujący, jak bardzo złym szefem był Marcin Józefaciuk, z powodu którego odeszło ze szkoły ponad 20 osób.
Jola
5 miesięcy temu
Super tekst
Kierowniczka ...
10 miesięcy temu
Staram się być takim szefem dla moich pracowników. U mnie to się sprawdziło w 100 %.udało mi się stworzyć zespół cudownych ludzi , którzy wiedzą że w każdej kwestii mogą przyjść do mnie a jeżeli będę tylko mogła to im pomogę, niejednokrotnie przyjmowałam skutki ich błędów na klatę, wiedzą ile to mnie kosztowało ale przez to starają się mnie nie zawieść i robią wszystko aby takie sytuacje się nie powtórzyły. A poza tym udało mi się tak zgrać zespół , że nie ma opcji aby ktokolwiek kto potrzebuje pomocy, bo akurat ma etap gdzie dopadł go duży natłok pracy pozostał bez niej1, każda- każdej pomorze, nie ma tzw. spychologii a przez to praca stała się dużo bardziej efektywna. Zresztą niejednokrotnie miałm zapowiedziane jak kiedyś będę chciala odejść cały zespół odchodzi że mną ;) tacy ludzie to wielki skarb trzeba go tylko odkryć i codziennie doceniać. Nie raz ważniejsze jest dobre słowo i zwykle "dziekuje" za wykonaną pracę niż nawet finanse. W pracy spędzamy większość swojego życia i ważne jest aby codziennie chciało nam się wstać i iść do niej, bo wiesz że czeka na na Ciebie zespół, który się wspiera i na którym można polegać w każdej sytuacji... Ja mam nalepszy zespół na świecie i one o tym wiedzą przypominam im to tak często jak tylko mogę:))
Michal
2 lata temu
Prawda prawdziwa
Karola
2 lata temu
Miałam to szczęście mieć takiego szefa, do dziś jest dla mnie wzorem pomimo ze nie pracujemy już razem. Niestety nie wielu jest takich ludzi.
...
Następna strona