Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Weronika Szkwarek
|
aktualizacja

"Ludzie nie odchodzą ze złej pracy, ale od złych szefów". Oto 7 rzeczy, które robią świetni szefowie

25
Podziel się:

Dzieli się informacjami, wie, że inni mają życie poza pracą i jest empatyczny – to tylko początek listy cech dobrego szefa, jaką przygotował Travis Bradberry - współautor książki "Inteligencja emocjonalna 2.0" oraz współzałożyciel TalentSmart – dostawcy testów i szkoleń z zakresu inteligencji emocjonalnej.

"Ludzie nie odchodzą ze złej pracy, ale od złych szefów". Oto 7 rzeczy, które robią świetni szefowie
Odpowiednie osoby na kierowniczych stanowiskach nie dają odczuć, że ich czas jest ważniejszy od czasu podwładnych - wyjaśnia ekspert (Getty Images, alvarez)

"Ludzie nie odchodzą ze złej pracy, ale od złych szefów" - brzmi powiedzenie, które, jak udowadnia autor, ma swoje naukowe potwierdzenie. W jednym z badań wykazano, że 61 proc. pracujących dla kiepskich szefów stwierdziło, że poszuka innej pracy. To samo pytanie zadano osobom, które uważają, że mają dobrego przełożonego - tylko 27 proc. rozważało zmianę pracy.

W innym z badań dowiedziono, że 65 proc. respondentów, którzy mieli złych szefów, stwierdziło, że w pracy zdarzało im się przeinaczać prawdę, a w przypadku posiadania dobrych przełożonych - ten odsetek malał do 19 proc. Bycie dobrym kierownikiem nie oznacza wyłącznie tego, że jest się lubianym – to oznacza, że zmienia się podwładnych na lepsze i dostrzega się w nich więcej, niż oni sami w sobie widzą. Travis Bradberry na łamach CNBC Make It przedstawił 10 cech dobrego szefa. Wybraliśmy siedem naszym zdaniem najważniejszych.

1. Dobry szef dzieli się informacjami

Niektórym wydaje się, że każda informacja, jaką się dzielą, zmniejsza ich władzę i autorytet. - W rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie: świetni szefowie wiedzą, że dzielenie się informacjami wzmacnia ich pracowników, a nie osłabia ich własną władzę - tłumaczy Bradberry.

2. Dobry szef poświęca wiele uwagi zatrudnianiu pracowników

Dobrzy szefowie myślą o całym zespole również w procesie rekrutacji. Wiedzą, że ich obecni pracownicy będą musieli pracować z nowo zatrudnioną osobą każdego dnia i szukają kogoś, kto uzupełni zespół całościowo, a nie wypełni jedynie lukę w umiejętnościach.

3. Dobry szef szanuje twój czas

Odpowiednie osoby na kierowniczych stanowiskach nie dają odczuć, że ich czas jest ważniejszy od czasu podwładnych. Nie każą czekać na zaplanowane spotkania. Są przygotowani i przechodzą od razu do rzeczy.

- Nie chodzi o to, że nie chcą się dobrze bawić w pracy, ale nie robią tego twoim kosztem, powodując dodatkowy stres lub zmuszając cię do zostawania do późna, aby nadrobić zaległości - wyjaśnia autor artykułu.

4. Dobry szef jest empatyczny

Źli szefowie postrzegają swoich pracowników tylko przez pryzmat tego, jak dzięki nim wypadają jako przełożeni. Jeśli podwładni wykonują świetną pracę, szefowie wyglądają przed zarządem dobrze. Jeśli przeciwnie — wyglądają źle.

Świetni szefowie natomiast dostrzegają w pracownikach więcej niż wyniki: potrafią wejść w skórę podwładnych i zrozumieć sprawy z ich perspektywy. Nie oznacza to jednak, że są pobłażliwi i każą nie martwić się o terminy – chodzi o to, że potrafią dostrzec, że ich pracownicy też są ludźmi.

5. Dobry szef jest odpowiedzialny

Podczas gdy źli szefowie wytykają palcem, gdy coś pójdzie nie po ich myśli, tak ci dobrzy rozumieją, że dużą częścią ich pracy jest odpowiedzialność za wyniki zespołu.

Dobrzy szefowie potrafią przekazać informację zwrotną zatrudnionym, ale publicznie biorą winę na siebie. Prywatnie postrzegają porażkę zespołu jako błąd w ich przywództwie i szybko podejmują działania, aby go naprawić.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Do pracy tylko na 4 dni? "Będziemy pracować tylko krócej"

6. Dobry szef nie zapomina, że ludzie mają życie poza pracą

Kiepskim pomysłem jest postrzeganie ludzi jako jednowymiarowych - pojawiają się w pracy, wykonują ją i nie muszą się dalej o nich marwić.

- Wspaniali szefowie nie zapominają, że praca jest tylko jednym z aspektów życia ich pracowników. Nie zapominają, że poza pracą mają oni rodziny, przyjaciół, hobby oraz inne zainteresowania i obowiązki i nie ingerują w ich "prawdziwe" życie - na przykład prosząc kogoś o pracę do późna bez dobrego powodu - mówi Bradberry i dodaje, że jeśli już poproszą o pracę w nadgodzinach – to zdają sobie sprawę z poświęcenia i wyrażają swoją wdzięczność.

7. Dobry szef mówi "dziękuję"

Kiepscy szefowie uważają, że pracownicy po prostu mają wykonywać dla nich pewne zadania, bo dostają przecież za to wynagrodzenie. Świetni szefowie zdają sobie natomiast sprawę z tego, że praca to coś więcej niż transakcja, bo ludzie wkładają w nią często część siebie. Potrafią więc mówić "dziękuję", nawet jeśli pracownik po prostu wykonuje swoją pracę.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
Stańczyk
4 tyg. temu
Bla bla bla to nie jest kraj dla dobrych pracowników.
Xoxo
2 miesiące temu
Dobry szef to podstawa udanej współpracy! W swoim życiu udało mi się za pierwszym razem trafić na super przełożonego i z niedowierzaniem słucham opowieści znajomych o ich problemach z pracodawcą. Ukończyłem Studium Pracowników Medycznych i Społecznych na kierunku technik dentystyczny. Jestem bardzo zadowolony z lokalizacji, wykonywanego zawodu i z owocnej współpracy z szefem.
Nemesis
4 miesiące temu
Chyba wszyscy zapominają o tym że nie ma nic gorszego niż praca u "prywaciarza",nie ma tylu zakładów państwowych, znaleźć dobrego pracodawcę jest tak samo ważne jak dla pracodawcy znalezienie godnego dobrego pracownika,szanujmy sie nawzajem,kim byli by kierownicy,menagerzy,team leaderzy bez ludzi?.
blednametodol...
5 miesięcy temu
tylko, że szef tego szefa rzadko to docenia...
Gosc
5 miesięcy temu
To sa wszystko opisy do innego swiata w ktorym my znajdziemy sie moze za 100lat.Jak tylko bedziesz empatyczny pracownik w Polsce potraktuje to jako twoja slabosc . Jak mu pozwolisz mowic po imieniu wejdzie Ci na glowe a jak podzielisz się wiedza otworzy swoją firmę albo pójdzie do konkurencji.Poziom ludzi (pracowników oraz wlascicieli) w naszym kraju jest żenujący.
...
Następna strona