Legendy gamedev w Poznaniu? Mocna obsada Game Industry Conference 25
Na trwającej właśnie w stolicy Wielkopolski konferencji Game Industry Conference 25 można spotkać prawdziwe legendy branży produkcji gier wideo. W świecie twórców gier zarówno te osoby, jak i ich dzieła, mają status kultowy. Co mają do powiedzenia? Żeby się o tym przekonać, trzeba przybyć do Poznania na GIC 25.
Nie tylko lokalne gwiazdy
Organizowana w Polsce już bez mała od dwóch dekad Game Industry Conference wypracowała sobie pierwszoligowy status. Przeszła całą drogę od imprezy lokalnej, przez regionalną, aż do globalnej. Dziś jest największym tego typu branżowym spotkaniem dla osób związanych z przemysłem gamedev w całej Europie. I nie powinno nikogo dziwić, że co roku do Poznania zjeżdżają się przedstawiciele najsłynniejszych firm związanych z branżą. Nie tylko tych polskich.
Oczywiście wśród ponad 300 prelegentów oraz kilku tysięcy gości, którzy zjechali się w tym roku na GIC 25, nie brakuje naszych specjalistów. Największe i najsłynniejsze rodzime studia mają na konferencji silną reprezentację. Są w Poznaniu i ludzie z Techlandu odpowiedzialni za Dying Light, i grupa twórców z 11bit Studios znanego z This War of Mine oraz Frostpunka, i specjaliści od gier akcji z Flying Wild Hog, którzy mają na koncie trylogię Shadow Warrior. Są również developerzy z innych studiów, mniejszych i większych, oraz oczywiście przedstawiciele studia CD Projekt RED, w którego Wiedźmina i Cyberpunka gra cały świat. Ale rodzimi producenci już dawno przestali grać pierwsze skrzypce Game Industry Conference. Konferencja jest międzynarodowa, więc ważne nazwiska zjeżdżają się z całego świata.
Panel, na którym trzeba być
W sobotę 25 października, o godzinie 17:00, w Nitrado Hall odbędzie się rozmowa panelowa, która będzie gwoździem programu GIC 25. Tematem będzie historyczny rozwój, rozkwit i złoty wiek gier MMO, co samo w sobie jest wyjątkowo ciekawe. Tej rozmowy nie można jednak przeoczyć z uwagi na jej uczestników. O tym, co działo się z grami MMO od pierwszego Multi-User Dungeon aż do World of Warcraft, mówić będą bowiem Richard Allan Bartle, Gordon Walton oraz Dan Scherlis, czyli branżowi weterani z ponad 40 letnim doświadczeniem.
Ten pierwszy był również twórcą pierwszego MUDa oraz stworzył klasyfikację graczy Bartla, którą specjaliści posługują się do dziś. Ten drugi pracował przy niezliczonych projektach gier online’owych od 1977 roku w prawie wszystkich największych studiach, które zajmowały się grami MMO i nie miały siedziby w Azji. A ostatnie nazwisko należy do czarodzieja social-mediów i strategii zarządzania oraz marketingu, który tworzył kultowe Asheron’s Call. Każdy z tej trójki będzie miał oczywiście swoją własną, osobną prelekcję na Game Industry Conference 25. I na nich również będzie tłoczno.
Najlepsi artyści, programiści i… prawnicy?
Na GIC 25 można będzie spotkać i posłuchać także młodszych VIPów. Na przykład Przemysława "Psyho" Dębiaka, jedynego człowieka, który pokonał sztuczną inteligencję w programowaniu na AtCoder World Tour 2025. Przez imprezę przewinie się Joe Harford, szef brytyjskiego Airship Interactive, czyli firmy, która zaprojektowała i stworzyła zasoby artystyczne do największych przebojów ostatnich lat, m.in. Baldur’s Gate 3, Marvel’s Spider-man, Starfield czy FC24.
Bardzo wiele oczu i uszu skieruje się w stronę Chrisa Halla z kierownictwa AMD, i to nie tylko dlatego, że będzie mówił w czasie swojej prelekcji o najnowszych czipach Advanced Micro Devices i ich możliwościach w dziedzinie wsparcia modeli AI, ale także dlatego, że AMD zamierza śmielej rozgościć się nad Wisłą i właśnie rekrutuje w naszej części Europy.
Największa konferencja gamedev w Europie to najlepsze miejsce do takich działań. I do rozmów o przyszłości branży. A ta przyszłość właśnie się waży, ponieważ trwa sprawa w sądzie gospodarczym pomiędzy organami regulacyjnymi Unii Europejskiej a szwedzkimi producentami gry online Star Stable. Jej wyrok może zadecydować o całym przyszłym kształcie unijnego prawodawstwa powiązanego z rynkami dóbr elektronicznych. Ten ekstremalnie istotny dla całej branży temat będzie oczywiście poruszany na Game Industry Conference w trakcie panelów i prelekcji, między innymi przez Konstantina Ewalda, jednego z czołowych prawników specjalizujących się w branży gamedev, reprezentującego we wspomnianym procesie producentów Star Stable.
Nie mniej ważne będą, zwłaszcza dla polskich developerów, wystąpienia Marcina Staneckiego, piastującego urząd Głównego Inspektora Pracy. W trakcie panelu traktującego o modelu współpracy B2B, tak ważnego zarówno dla twórców gier, jak i wielu innych firm, nie tylko z sektora technologicznego, szef Państwowej Inspekcji Pracy poruszy temat nadchodzących zmian i tego, jak można się na nie przygotować. To będzie bardzo ważne spotkanie.
I całościowo będzie to również bardzo ważna konferencja. Tak samo jak zeszłoroczne Game Industry Conference, to z 2023 roku oraz to, które odbędzie się w przyszłym październiku, tradycyjnie już w Poznaniu.