Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|

Liczy się głównie cena. Młodzi nie przejmują się etyką i ekologią

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
17
Podziel się:

Świadomość młodego pokolenia niby wzrasta, niby wiedzą, że produkcja ubrań jest szkodliwa dla środowiska, jednak gdy sami kupują ubrania aspekty etyczne i ekologiczne już nie mają znaczenia. Liczy się cena i marka.

Liczy się głównie cena. Młodzi nie przejmują się etyką i ekologią
Młodzi konsumenci nie przejmują się etyką i ekologią. Raport obnaża praktyki (Flickr, CC BY-SA 2.0, Jason McHenry)

Młodzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kierują się aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie, są jednak świadomi, że produkcja odzieży negatywnie wpływa na środowisko – wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Autorki - Kamila i Kinga Pierzchała - przeprowadziły badanie na próbie 130 osób w wieku od 18 do 30 lat, w większości z dużych miast. Zgodnie z raportem, ankietowani kupując ubrania w nieznacznym stopniu kierują się aspektami etycznymi i ekologicznymi.

90 proc. nie sprawdza, czy ubrania mają certyfikaty gwarantujące poszanowanie postulatów mody etycznej (np. godnych warunków pracy i wynagrodzenia pracownikom), 57 proc. nie interesują certyfikaty mody ekologicznej (np. odzież szyta z odnawialnych materiałów). Trzy piąte młodych konsumentów zadeklarowało, że nie zna marek odzieżowych, które tworzą ubrania w sposób "zrównoważony".

Zobacz także: Spis powszechny coraz bliżej. 5 tys. zł kary za brak udziału

Najważniejsze dla konsumentów są: cena (93,8 proc.), marka (51,5 proc.) i trendy modowe (50,8 proc.). Na podjęcie decyzji o zakupie w mniejszym stopniu wpływają kraj pochodzenia produktu (8,5 proc.), certyfikaty (6,9 proc.), reklama (6,9 proc.) oraz jakość (6,9 proc.).

Młodzi konsumenci decydują się na zakup odzieży głównie dlatego, że chcą mieć coś nowego w szafie (60 proc.) i zużyli posiadane już ubrania (53,8 proc); chcą też wykorzystać promocje i przeceny.

Respondenci są raczej świadomi (42,3 proc.) lub w pełni świadomi (32,3 proc.), że produkcja odzieży wpływa negatywnie na środowisko naturalne. 9,2 proc. przebadanych ocenia, że produkcja odzieży zdecydowanie nie ma wpływu na środowisko naturalne.

Konsumenci wiedzą, jakimi cechami powinien charakteryzować się produkt wytworzony w ekologiczny sposób – wskazywali odpowiedzi: możliwość ponownego przetworzenia (78,5 proc.), bezpieczeństwo dla środowiska (77,7 proc.), opakowanie nadające się do recyklingu (67,7 proc.). Zdaniem ponad połowy ankietowanych zakup futer i ubrań wyprodukowanych ze skóry naturalnej jest nieetyczny.

"Z punktu widzenia konsumentów, proces produkcji odzieży nie jest czynnikiem w znacznym stopniu wpływającym na ich procesy zakupowe. Obrazuje to niewątpliwie, iż konsumenci, pomimo pewnej świadomości ekologicznej i wiedzy w tym temacie, bardzo często wykazują się swego rodzaju konformizmem lub ignorancją w przeprowadzanych przez nich procesach zakupowych” – stwierdzają autorki raportu.

Raport "Świadomość etyczna i ekologiczna młodych konsumentów marek modowych" powstał w ramach działalności Koła Naukowego Wielokierunkowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej UEK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(17)
WYRÓŻNIONE
lon
4 lata temu
A dlaczego młodzi mają się tym przejmować. Niech przemysł wróci do krajów gdzie towar jest sprzedawany, niech nie będzie nieuczciwej konkurencji
123nico
4 lata temu
Standard. Nie tylko młodzi i nie tylko jeśli chodzi o ubrania walczą o ekologię i mają świadomość szkodliwości dla środowiska tylko do momentu kiedy nie koliduje to z ich potrzebami. Jaskrawy przykład Greta Thnberg: walczy o środowisko, ale przez ocean płynęła katamaranem nie za pomocą żagli, a za pomocą potężnych silników, okropnie paliwożernych. Bo musiała zdążyć. I takich przykładów można mnożyć wiele. Wy dbajcie o środowisko, a ja będę krzyczał żebyście dbali - cała filozofia.
Ekolożka
4 lata temu
Bardzo dobry materiał. Świadomość konsumencka to również odpowiedzialność. Ja chcę i jestem świadomym klientem. Zapoznaję się z treścią na metce nie tylko po to by wiedzieć czy jestem na coś uczulona ale również po to by wiedzieć z jakiego kraju produkt pochodzi kto mógł to tworzyć i czy wymagał od tej drugiej strony(pracownika, wykonawcy) większego poświęcenia, czy firma która wyprodukowała produkt działa zgodnie z etyką. To bardzo ważne aspekty w obecnej rzeczywistości.