Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MNR
|
aktualizacja
Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Ludzka twarz biznesu. Jak skutecznie połączyć NGOs z biznesem?

Podziel się:

Jak skutecznie połączyć NGOs z biznesem? Na te pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy szóstej i ostatniej debaty sceny społecznej Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu.

Ludzka twarz biznesu. Jak skutecznie połączyć NGOs z biznesem?
Debata "Ludzka twarz biznesu. Jak skutecznie połączyć NGOs z biznesem?" (materiały partnera, Renata Kaczmarek)

W roli moderatora wystąpiła Iwona Łazarów, członek zarządu, Fundacja Inicjatyw Społecznych Sapere Aude. W debacie wzięli udział:

●       Szymon Dziubicki, General Manager, Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej

●       Dorota Franczukowska, Senior manager, ESG, marketing i komunikacja Organizacja "Biznes kontra SMOG" (PwC)

●       Michał Maurycy Mazur, prezes zarządu, Our Future Foundation

●       Michał Karnafel, Project Manager, Fundacja Siepomaga

●       Agnieszka Kazimierska, manager ds. projektów strategicznych, Fundacja Veolia

●       ks. Andrzej Augustyński, prezes zarządu, Stowarzyszenie SIEMACHA

Jakie są korzyści współpracy biznesu z fundacją?

Michał Karnafel, Project Manager Fundacja Siepomaga:

– Korzyści płynące z współpracy biznesu z NGO są wielowymiarowe. Udostępniamy fundacjom takie narzędzia, których one same nie posiadają i na tym polega nasza pomoc. Ponadto firmy poniekąd tworzą jednostki pełne pasji, które później zasilają szeregi organizacji pozarządowych. Tak się wydarzyło chociażby w moim przypadku. Jest jeszcze jedna, obopólna korzyść, czyli budowanie zaufania społecznego. Jeżeli uda się nam zrealizować ambitny projekt społeczny, to budujemy tym samym własne kompetencje, ale również tworzymy zaufanie społeczne – tłumaczy.

Dorota Franczukowska, Senior manager, ESG, marketing i komunikacja, Organizacja "Biznes kontra SMOG" (PwC):

– Organizacje pozarządowe zyskują na współpracy z NGOs głównie na płaszczyźnie społecznej. Członkowie firm uczą się lepszej współpracy, kooperacji. Mamy w naszym programie trzy NGOs i ich działanie jest naprawdę nieocenione. Krakowski Alarm Smogowy wnosi wiedzę merytoryczną. Unicef Polska pomaga nam zwrócić uwagę na prawa dziecka i życia w czystym środowisku. To są takie wartości, które tylko we współpracy jesteśmy w stanie wypracować.

Michał Maurycy Mazur, prezes zarządu Our Future Foundation:

– Na przestrzeni lat nawiązaliśmy kilka współprac. Najpierw odpowiedzieliśmy sobie na pytanie co jako studenci jesteśmy w stanie zaproponować biznesowi. Chcieliśmy przedstawić realną wartość. Dostarczamy talent, czyli osoby doskonale wykształcone, w dużej mierze na zagranicznych uczelniach. Pomagamy osobom z ubogich środowisk zdobyć edukację, a z drugiej strony dostarczamy biznesowi wysokiej jakości kadr. Biznes może nas wykorzystać realizując przy okazji społeczne cele – przekonuje.

Agnieszka Kazimierska, Manager ds. projektów strategicznych, Fundacja Veolia:

– Współpraca międzysektorowa to jest wspólny mianownik w fundacji Veolia Polska. Reprezentuję NGO korporacyjny. Zapraszamy do współpracy sektor publiczny, w szczególności samorządy. Budujemy tę współpracę na ścisłych filarach partnerstwa. Kładziemy nacisk na wzajemny szacunek i dokładne sprecyzowanie ról pełnionych przez poszczególnych partnerów. Staramy się obalać mit, że organizacje pozarządowe to tania siła robocza albo że samorządy są zapracowane i nie mają czasu na realizację programów społecznych. Nikt nie ma takiej wiedzy na temat lokalnej społeczności jak lokalne organizacje pozarządowe. My chcemy dać im głos i wspólnie budować projekt dostosowany do potrzeb danego regionu.

Przenikanie się sektorów

Szymon Dziubicki, General Manager Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej:

– Sformułowanie "trzeci sektor" może być mylące, bo sugeruje, że jest to zupełnie oddzielna część od pozostałych. Tymczasem sektor publiczny, prywatny oraz trzeci sektor idealnie się przenikają. Tworzenie sztucznych barier generuje niepotrzebne antagonizmy. Jestem przekonany, że doświadczenie w organizacji pozarządowej uczy tego, czego trudno się nauczyć gdzie indziej, np. wykonywania konkretnych zadań, przezwyciężania barier myślowych. Organizacje pozarządowe dają mnóstwo kompetencji i wielu przedsiębiorców to dostrzega. Polecam działanie w NGOs obok pracy zarobkowej – przekonuje.

ks. Andrzej Augustyński, prezes zarządu, Stowarzyszenie SIEMACHA:

– Patrzę krytycznie na relacje z administracją publiczną i biznesem. W dzisiejszych czasach deklaratywnie wszyscy chcą pomagać. Rząd jest dziś największą organizacją pomocową. Biznes również bierze udział w działalności charytatywnej i robi z tego element wizerunku. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu zakłada elastyczność. Czy zatem można apelować do etycznej strony biznesu, by działał na rzecz dobra wspólnego? Moim zdaniem to założenie jest błędne. Etyczni są tylko ludzie, nie organizacje. W zależności od tego, jak dobierzemy liderów czy współpracowników, tak będziemy realizować cele – nie ma wątpliwości.

I dodaje: – Wydaje mi się, że specyficznym zadaniem, jakie leży przed NGOs, jest prowadzenie eksperymentów w dziedzinie podejmowania decyzji. W organizacji pozarządowej mogę szybciej podjąć ryzykowne działanie bez ponoszenia ryzyka utraty popularności. Jest to niemożliwe w przypadku organizacji rządowych.

Michał Karnafel, Project Manager, Fundacja Siepomaga:

– Fundacje i stowarzyszenia nie są ciałem obcym. One istnieją w gospodarce i współistnieją z innymi podmiotami. Fundacje i stowarzyszenia mogą być obiektami, do których firmy mogą delegować pewne zadania. Firma ma odpowiednie zaplecze, ale może nie posiadać odpowiednich kompetencji potrzebnych do ukończenia danego przedsięwzięcia. I tu mogą być przydatne NGOs. Szczególnie takie, które specjalizują się w konkretnej działce, na przykład ekologicznej czy społecznej – zwraca uwagę.

I dodaje: – Z drugiej strony fundacje powinny budować swoje kompetencje i nieustannie je rozwijać. Może się bowiem pojawić pokusa, żeby wykorzystać partnera, który się nagle pojawił. Firma powinna przygotować brief, fundacja powinna określić, czy ma zasoby, by dany projekt wykonać. Jeśli nie ma, powinna nawiązać współpracę z inną organizacją. Potem wszystko działa jak w biznesie. Dzięki takiemu podejściu możemy zbudować wizerunek odpowiedzialnego i wartościowego partnera.

Agnieszka Kazimierska, Manager ds. projektów strategicznych, Fundacja Veolia:

– Miło jest też, kiedy organizacja ma w głowie pomysł, a potem zgłasza się do przedsiębiorcy, aby go wspólnie zrealizować. Bardzo często nie mamy wiedzy na temat potrzeb społecznych, jaką mają NGOs.

Ostatni panel sceny społecznej kongresu ESG – Polska Moc Biznesu, zamknęła Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka telewizyjna, Grupa Polsat:

– Po to są organizowane takie konferencje, żebyśmy wiedzieli, przed jakimi wyzwaniami stajemy.

DZIĘKUJEMY, ŻE BYLIŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!

PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, okrakow.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl