Maybach kosztuje nawet 2 mln zł - oto dlaczego. Byłem w fabryce luksusowych aut Manufaktur

Najdroższe warianty Mercedesa-Maybacha powstają na nowej linii montażowej w Sindelfingen. Niemiecka marka stawia na większą personalizację luksusowych aut. Pracuje nad tym 200 osób ze studia Manufaktur. I to dlatego w konfiguratorze Maybacha z każdym kliknięciem kolejnej opcji, cena idzie ostro w górę.

Autor w Manufaktur Studio w SindelfingenAutor w Manufaktur Studio w Sindelfingen
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Deniz Calagan
Marcin Walków

Jedną kierownicę obszywają ręcznie od czterech do ośmiu godzin. Mniej czasu potrzeba na taką wyłącznie ze skóry, więcej, gdy skórę łączy się z drewnem lub Piano Black. W ciągu roku zużywa się tam tyle nici, ile odległości jest z Ziemi na Księżyc i z powrotem (768 tys. km). Płachty skóry sprawdza się w poszukiwaniu nawet najdrobniejszych skaz i uszkodzeń. Fotele można spersonalizować nie tylko pod kątem koloru i wzoru, ale również dopasować do kształtu ciała.

To wszystko odbywa się w fabryce Manufaktur w niemieckim Sindelfingen. Pod tą nazwą działa oddział Mercedes-Benz, zajmujący się personalizacją luksusowych modeli Mercedesa, Maybacha, AMG i Klasy G. Na powierzchni 1200 mkw. pracuje tam 200 rzemieślników. Podczas otwarcia Manufaktur Studio, mogłem przyjrzeć się ich pracy z bliska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Maybach S580 czy Mercedes S580e? Różnice są, ale czy mają sens?

Mercedes stawia na luksusową personalizację

Nie jest tajemnicą, że luksusowe marki samochodów zarabiają najwięcej właśnie na spełnianiu życzeń klientów, którzy chcą, aby ich samochód się wyróżniał. To może być niecodzienny kolor lakieru, wzór felg, ale przede wszystkim konfiguracja wnętrza. Dlatego Mercedes-Benz rozwija swój dział Manufaktur o kolejne techniki produkcji i opcje personalizacji.

Idzie w ślady m.in. Bentleya i Rolls-Royce, które opierają na tym swój model biznesowy. - Personalizacja Bespoke przynosi nam duże zyski, aczkolwiek i sama wersja bazowa zapewnia rozsądną marżę. Tylko, że nikt nie zamawia bazowej wersji - mówił money.pl w 2023 r. ówczesny CEO Rolls-Royce'a Torsten Müller-Ötvös.

Znane są opowieści m.in. o zamawianiu lakieru pod kolor ulubionej szminki albo pereł z rodowej kolekcji. Nic nie stoi na przeszkodzie by na desce rozdzielczej znalazły się elementy ozdobne ze skóry łososia, gdy zamawia hodowca ryb. Albo by na podsufitce nad każdym z foteli znalazła się rozświetlona konstelacja znaku zodiaku każdego z dzieci i małżonki lub małżonka.

Mercedes-Benz idzie tą drogą, choć przedstawiciele marki wolą mówić raczej o powrocie do swoich korzeni, niż naśladowaniu innych. W rozmowach chętnie przypominają, że pierwszy w historii samochód Mercedesa powstał na specjalne życzenie - austriackiego biznesmena i dyplomaty Emila Jellinka. Chodziło o lekki automobil zdolny wygrać wyścig w Nicei i pokonać francuskie maszyny. Skonstruował go Wilhelm Maybach. Warunkiem zamawiającego było, że samochód będzie nosić imię córki Jellinka - Mercedes.

  • Przykład personalizacji Maybacha S680 ze studia Manufaktur
  • Przykład personalizacji Maybacha S680 ze studia Manufaktur
  • Przykład personalizacji Maybacha S680 ze studia Manufaktur
  • Przykład personalizacji Maybacha S680 ze studia Manufaktur
  • Przykład personalizacji Maybacha S680 ze studia Manufaktur
  • Przykład personalizacji Maybacha S680 ze studia Manufaktur
[1/6] Przykład personalizacji Maybacha S680 ze studia Manufaktur Źródło zdjęć: money.pl | Marcin Walków

W 2025 r. w konfiguratorze Maybacha Klasy S pojawi się aż 50 nowych kolorów lakieru. Łącznie będzie ich do wyboru ponad 80. I choć rośnie grono tych, którzy chcą się wyróżnić na drodze, czarna Klasa S nie zniknie z dróg.

Otwarte w Sindelfingen Manufaktur Studio wdraża też technologię matrycowej linii montażowej. Samochód na autonomicznym wózku porusza się od stacji do stacji, na których ręcznie montowane są kolejne elementy wnętrza wyprodukowane na zamówienie. Za sprawą PixelPaint, czyli "drukarki" do nadwozi samochodów, pokrywę silnika można ozdobić mozaiką emblematów Maybacha. W przyszłości oferta ma się poszerzyć o inne wzory.

Maybach Manufaktur
Wybrane opcje personalizacji Manufaktur. W tle widoczna pokrywa silnika z emblematami Maybacha w technologii PixelPaint © money.pl | Marcin Walków
W palecie Manufaktur dla Klasy S i Maybacha ma być coraz więcej
W palecie Manufaktur dla Klasy S i Maybacha ma być coraz więcej kolorów lakieru do wyboru © money.pl | Marcin Walków
Maybach Manufaktur
Mercedes na autonomicznym wózku na linii montażowej w Manufaktur Studio © money.pl | Marcin Walków
Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
Fotele Manufaktur mogą się różnić nie tylko kolorem skóry i wzorem przeszyć, ale również długością siedziska i grubością oraz kształtem wypełnienia w poszczególnych partiach, by lepiej dopasować je do sylwetki i upodobań © money.pl | Marcin Walków
Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
Fotele oraz elementy wykończenia wnętrza montowane są na linii studia Manufaktur. Jeśli zakres personalizacji jest mały, elementy te są wysyłane na linię produkcji seryjnej w fabrykach Mercedesa © money.pl | Marcin Walków

Mercedes Manufaktur. Tak powstają luksusowe auta na zamówienie

Dobre światło, kamery oraz Sztuczna Inteligencja pomagają wykryć nawet najmniejsze skazy na płachtach skór przeznaczonych do produkcji tapicerki. Ślady po ukłuciach owadów, blizny, oparzenia to dyskwalifikacja. Surowiec nie trafia jednak do kosza - wadliwe fragmenty są wycinane i wykorzystywane np. do produkcji gadżetów i drobnych akcesoriów ze skóry.

Skórą może być pokryta nie tylko kierownica, deska rozdzielcza, fotele i boki drzwi, ale również podsufitka. Poszczególne elementy wycinane są maszynowo - za pomocą konwencjonalnego ostrza albo wodą pod wysokim ciśnieniem. Ta druga metoda jest bardziej precyzyjna. Skóra nakładana jest na elementy konstrukcyjne ręcznie.

Charakterystyczne dla luksusowych modeli Maybacha i Mercedesa są skórzane poduszki na tylnych fotelach kapitańskich. Praca nad ich zszywaniem odbywa się na lewej stronie. Zostawia się otwór, przez który - po odwróceniu - wkłada się wypełnienie i ręcznie zaszywa się poduszkę tak, aby było to niewidoczne.

Personalizacja w ramach Manufaktur może objąć też wyszywanie lub stemplowanie na gorąco emblematu bądź wzoru m.in. na zagłówkach foteli. Do wyboru jest katalog gotowych wzorów lub własny - podpis bądź herb rodowy.

Manufaktur
Warsztat kaletniczy w Manufaktur to wiele rodzajów skór i ich kolorów © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
Wybrane kolory i emblematy na skórze Manufaktur oraz część z dostępnych kolorów nici © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
Elementy do wycięcia z płachty skóry programowane są komputerowo © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
W fabryce Manufaktur część pracy wykonywana jest ręcznie, a część przy wykorzystaniu maszyn © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
Kryształ - to jeden z możliwych wzorów pikowania tapicerki Manufaktur © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
Wykańczanie charakterystycznych skórzanych poduszek Manufaktur odbywa się ręcznie © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
Tak wygląda panel podsufitki do Maybacha GLS © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
Kierownice Manufaktur mogą być w pełni skórzane albo z materiałów łączonych © money.pl | Marcin Walków
Manufaktur
Obszywanie jednej kierownicy trwa od czterech do ośmiu godzin © money.pl | Marcin Walków

Ile to kosztuje?

Maybach S 680 w konfiguratorze na polskim rynku rozpoczyna się od 1 mln 199 tys. 200 zł. Wyhaftowane logo marki na zagłówkach i dywanikach kosztuje 7426 zł. Pakiet skórzany, pokrywający skórą Nappa fotele, podsufitkę i osłony deski rozdzielczej, dodający skórzane poduszki, to ponad 46 tys. zł.

Za lakierowanie nadwozia w jednym z kolorów Manufaktur trzeba zapłacić od 7196 zł do 33 tys. 963 zł. Dwukolorowe malowanie Maybacha S680 to wydatek blisko 90 tys. zł. W 2025 r. w palecie ma pojawić się kolejne 50 nowych kolorów. Dopłacać nie trzeba za jedną z kilku kierownic Manufaktur, na przykład wykończoną skórą i drewnem.

Jak dotychczas najdroższy Mercedes-Maybach to specjalna edycja modelu S680 - Virgil Abloh. To również nazwisko nieżyjącego już projektanta. Limitowana edycja 150 egzemplarzy trafiła w ręce m.in. DJ Khaleda i Alicii Keys. Cena? Prawie 500 tys. euro, czyli ponad 2 mln zł.

Ale nowe Manufaktur Studio to nie tylko większy katalog kolorów i dodatków, Mercedes chce budować "otoczkę" kupowania luksusowego auta. Znów, wzorem Rolls-Royce'a i Bentleya, oferuje doświadczenie związane m.in. z wizytą w fabryce i obserwowaniem, jak powstaje samochód. Zwłaszcza, że personalizacja wydłuża czas oczekiwania nawet o kilka miesięcy. Jak przekonują przedstawiciele Manufaktur Studio, klienci ze specjalnymi życzeniami, są gotowi poczekać.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Zobacz więcej zdjęć z wizyty w fabryce Mercedes Manufaktur

  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
  • Mercedes Manufaktur w Sindelfingen
[1/23] Mercedes Manufaktur w Sindelfingen Źródło zdjęć: money.pl | Marcin Walków
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują