Notowania

Możejki znów połączone z Łotwą. Koleje litewskie odbudowały tory

Zdemontowane w 2008 roku tory między Możejkami a Renge zostały odbudowane. Przez ostatnią dekadę transport odbywał się dłuższą o ponad 150 km, trudniejszą oraz bardziej kosztowną logistycznie trasą.

Podziel się
Dodaj komentarz
(WP.PL)
Rafineria Orlenu. (Fot: PKN Orlen)

- Konsekwentne ocieplanie stosunków polsko-litewskich przynosi wymierne korzyści biznesowe. Po ponad 10 latach odbudowany został 19 km odcinek torów z Możejek do Renge. W ten sposób odzyskujemy najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą - poinformował na Twitterze Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Przez ostatnią dekadę transport odbywał się dłuższą o ponad 150 km, trudniejszą oraz bardziej kosztowną logistycznie trasą - przypomina PKN Orlen.

- Wypracowaliśmy dobre, partnerskie relacje z litewskimi partnerami, dzięki którym możemy skutecznie realizować zadania biznesowe w regionie. Nasze przedsięwzięcia będą coraz bardziej opłacalne, co zabezpieczy zarówno nasze przychody, jak i wpływy do litewskiego budżetu. Rafineria w Możejkach to gwarant bezpieczeństwa energetycznego Litwy oraz całego regionu - stwierdza Daniel Obajtek.

Białoruś będzie lepiej kontrolować ropę naftową płynącą z Rosji.
Zanieczyszczona ropa z Rosji już nie popłynie. Białoruś buduje punkt kontrolny

Koncern przypomniał, że przez niemal 10 lat bezskutecznie domagał się odbudowy tego odcinka. W pierwszych miesiącach swojego urzędowania prezes PKN Orlen Daniel Obajtek wynegocjował i podpisał z litewskim rządem oraz Kolejami Litewskimi memorandum, gwarantujące przywrócenie transportu kolejowego na linii Możejki - Renge.

Orlen rozwija detal. W przyszłym roku otworzy 45 nowych stacji

- Jest to niewątpliwie bardzo ważny odcinek, ponieważ jest to najkrótsza droga do zaopatrzenia w produkty nasze rynki macierzyste, czyli Łotwę i Estonię - mówił Michał Rudnicki, prezes Orlen Lietuva w "Salonie Politycznym" na antenie Radia znad Wilii. Podkreślił również, że Orlen Lietuva zapewnia bezpieczeństwo energetyczne w kraju i że nikt już teraz nie wątpi, że była to trafiona inwestycja.

- Zrealizowaliśmy to, co wiosną obiecaliśmy przy udziale ministrów transportu Polski, Litwy i Łotwy. Odcinek do Renge został odbudowany. Te 19 km jest dla nas ważniejsze niż jakiekolwiek inne 19 km torów. To fundament trwałości naszych relacji i rozwoju biznesu z PKN Orlen i z Polską - komentował też dyrektor generalny Kolei Litewskich Mantas Bartuska.

"Intensyfikacja działań pomiędzy PKN Orlen z Kolejami Litewskimi nastąpiła 14 sierpnia 2018 r., kiedy szefowie obu spółek: Daniel Obajtek i Mantas Bartuska podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Wtedy zainaugurowano również odbudowę torów na trasie Możejki - Renge, która została właśnie zakończona. Z kolei 20 stycznia 2019 r. przedłużono porozumienie, które gwarantuje nie tylko utrzymanie dotychczasowego wolumenu przewożonych produktów do krajów bałtyckich, ale przyczynia się do znacznego zwiększenia transportu produktów do Polski" - czytamy w komunikacie spółki.

Według NIK bezpieczeństwo dostaw energii jest zagrożone. Powód? Opóźnione inwestycje.
NIK: opóźnienia w budowie nowych bloków zagrażają bezpieczeństwu dostaw energii

Zakład w Możejkach należący do Orlen Lietuva jest jedyną rafinerią w krajach bałtyckich. Od niedawna jest też elementem zintegrowanego łańcucha petrochemicznego PKN Orlen. Spółka pozostanie istotną częścią Grupy, zapewniając dostawy produktów ropopochodnych na rynki Litwy, Łotwy, Estonii i Polski, podsumowano.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
30-12-2019

?????Za POorzedniej wladzy TUSKA zlikwidowali a PIS odbudowal ????

30-12-2019

lukasKtoś zapomniał napisać, że to nasz rząd za pośrednictwem państwowej spółki zapłacił za tę odbudowę :)

30-12-2019

EsssaMożejki były i są dla Orlenu bardzo kosztowne. Litwini jeszcze nieraz obciążą Orlen różnymi podaktkami, opłatami i karami. To jest wrogie Polsce … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (22)