Nadchodzi rewolucja w oświadczeniach majątkowych samorządowców? Resort chce zmian
Ministerstwo Cyfryzacji analizuje wprowadzenie zmian prawnych, które umożliwią samorządowcom składanie oświadczeń majątkowych w formie elektronicznej. To krok w stronę zmniejszenia biurokracji i ekologii, który wymaga jednak zmian legislacyjnych oraz technicznych analiz - podaje portalsamorządowy.pl.
Jak podaje portalsamorządowy.pl, Ministerstwo Cyfryzacji rozważa wprowadzenie zmian w przepisach, które umożliwiłyby samorządowcom składanie oświadczeń majątkowych w formie elektronicznej.
Składanie takich oświadczeń jest prawnym obowiązkiem m.in. radnych na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, jak również wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast. Co roku polscy samorządowcy składają ponad 50 tysięcy oświadczeń majątkowych, a w latach wyborczych liczba ta przekracza 100 tysięcy. Składanie oświadczeń w formie papierowej generuje ogromne zużycie papieru.
Można by tego uniknąć, gdyby samorządowcy mogli składać oświadczenia majątkowe elektronicznie - informuje portalsamorządowy.pl. W związku z tym do sejmowej Komisji do spraw Petycji wpłynęła propozycja zmiany sposobu składania oświadczeń poprzez wprowadzenie możliwości składania ich za pośrednictwem platformy ePUAP z użyciem podpisu kwalifikowanego lub zaufanego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Oddajcie dietę". Apel Zimocha. Jaki będzie odzew?
Posłowie zwrócili się do Ministerstwa Cyfryzacji
Wiceminister cyfryzacji, Dariusz Standerski, przypomniał, że kwestie dotyczące oświadczeń majątkowych reguluje ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, a wzór oświadczenia majątkowego określa prezydent RP.
Standerski podkreślił, że obecna ustawa nie precyzuje jednoznacznie, czy oświadczenie majątkowe musi być w formie papierowej, czy też może być złożone elektronicznie. Wzór oświadczenia zawiera elementy sugerujące konieczność podpisania go odręcznie, co wskazuje, że intencją prezydenta RP było stworzenie wzoru do użytku w formie papierowej - czytamy.
Jednak Standerski zauważył, że jeśli uzna się, że możliwe jest składanie oświadczeń w formie elektronicznej, to taka forma musi spełniać wymogi prawne, aby była uznana za równoważną z dokumentem papierowym.
Ministerstwo wskazuje, że sprawa jest złożona, ponieważ przy ocenie dopuszczalności podpisu elektronicznego należy uwzględnić, że musi on mieć takie same skutki prawne, jak podpis odręczny. W przypadku podpisu kwalifikowanego jest to możliwe zarówno w relacjach cywilnych, jak i administracyjnych.
Jeśli chodzi o podpis zaufany, Ministerstwo wyjaśnia, że można go rozważać wyłącznie w relacjach administracyjnych.
W związku z tym wdrożenie elektronicznej formy składania oświadczeń wymaga dalszych analiz i zmian legislacyjnych, nad którymi Ministerstwo Cyfryzacji obecnie pracuje – zapowiedział wiceminister Standerski.