Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Gigakret dociera na miejsce. Wielka maszyna wydrąży tunel na trasie S19

14
Podziel się:

Trwają przygotowywania do budowy tunelu na trasie Via Carpatia od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Drogowcy sprowadzają w częściach maszynę TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która jest niezbędna do tego zadania. Na miejsce dotarły pierwsze części, które ważyły łącznie ok. 500 ton. Wkrótce w drogę ma ruszyć kolejne konwoje.

Gigakret dociera na miejsce. Wielka maszyna wydrąży tunel na trasie S19
Rozładunek największych części maszyny TBM, która wydrąży tunel na trasie S19 (PAP, PAP/Darek Delmanowicz)

Droga ekspresowa S19, na której trasie wydrążony zostanie tunel, to część szlaku Via Carpatia. Do budowy podziemnej nitki wykorzystana zostanie maszyna TBM - nie jest to niczym niezwykłym. Tego typu urządzenia były i są stosowane np. w powstającym pod Łodzią kolejowym tunelu średnicowym czy w warszawskim metrze.

Wrażenie niezmiennie robi sama akcja logistyczna. Tego typu maszyny są montowane na miejscu, w komorze startowej, z której zaczynają drążenie. Wcześniej jednak trzeba części gigakreta, które ważą po kilkaset ton, przetransportować.

We wtorek (29 listopada) m.in. tarcza maszyny dla S19 trafiła do Babicy na Podkarpaciu, gdzie pracę ma zacząć wiosną 2023 r. Oddanie całego odcinka Rzeszów Południe - Babica ma nastąpić w czerwcu 2026 r. Zakontraktowana wartość inwestycji, którą zrealizuje konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion to 2,2 mld zł.

Zobacz także: Pierwszy transport maszyny TBM dotarł do celu. Przed nami dwa kolejne

Wielki mechaniczny kret na budowie trasy Via Carpatia (S19)

Tunel drogowy na trasie S19 Rzeszów - Babica będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Maszyna będzie wiercić dziennie ok. 10 m tunelu.

W nocy z piątku na sobotę z Opola wyruszy drugi konwój, który będzie przewoził kolejne elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel na podkarpackim odcinku drogi Via Carpatia. Największy element tego transportu, napęd główny maszyny, będzie ważył około 240 ton.

Pierwszy konwój jechał na plac budowy 18 dni. Kolejny transport zapewne zajmie tyle samo czasu. Trasa jest identyczna: A4, A1, S8, S2, S17, S12, S19 i DK19. Przejazd spowoduje utrudnienia. GDDKiA z wyprzedzeniem informuj o nich na swojej stronie.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(14)
Kierowca
2 miesiące temu
Wczorajsze wystąpienie chłoptasia z rządu w sprawie dowiezinia tego żelastwa to wielkie pośmiewisko!!!! Ogłosili wielki sukces!!! Takie złomowe sukcesy ogłasza pis!!! A jakiej produkcji była ciężarówka która wiozła ten złom na drugi koniec Polski?! Oczywiście Niemiecka bo inna nie dałaby rady!!!
Goska
2 miesiące temu
Wow ale wydarzenie
McDonald
2 miesiące temu
Powodzenia jeśli maszyna wydrąży 10m dziennie w litej skale... Aczkolwiek Powodzenia w założeniu. Informujcie ile milionów będzie trzeba Hiszpanom dołożyć.... Znam, wiem, pracowałem
McDonald
2 miesiące temu
Nie ma to jak rozwalić publiczne pieniądze gdzie dźwig Firmy S. z tego co widzę wyciągnie 500t na raz z szelkami a tutaj jest podniecenie ile to nie waży... Wiem ile kosztuje wynajem... Żenada
chris
2 miesiące temu
Patrząc na te niektóre węzły, zjazdy i połączenia dróg i autostrad to nie wierzę że to robił ktoś kto się zna, według mnie można taniej i krócej, zamiast dwóch czy nawet trzech mostów na zjeździe mógłby być jeden, tak to jest na zachodzie, patrząc na te małe wzniesienie też się zastanawiam czy ten tunel jest potrzebny, no ale wiecie ile idzie na drogi i skąd politycy są milionerami