Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Telefon firmowy: Kosztuje ponad 300 złotych i cieszy

0
Podziel się

Statystyczna polska firma płaci 327 złotych za telefon stacjonarny. Za komórkę - 375 złotych. Płaci i jest zadowolona.

Telefon firmowy: Kosztuje ponad 300 złotych i cieszy
(EPA/PAP)
bEqgmpnp

Polskie firmy wydają co miesiąc średnio 327 złotych na faktury za telefony stacjonarne. Nieco więcej, bo około 375 złotych miesięcznie kosztują je komórki. Firmy płacą i są wyjątkowo zadowolone. Choć wszystkie badania pokazują, że nie powinny.

Przedsiębiorcy na telefony mobilne wydają więcej, ale też chętniej ich używają - wynika z raportu _ Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku - klienci instytucjonalni _, przygotowanego przez CBM INDICATOR dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Klienci biznesowi stanowią 18 procent całego rynku telefonii stacjonarnej w Polsce
źródło: UKEPozycja Telekomunikacji Polskiej niezagrożona

bEqgmpnr

Na rynku telefonów stacjonarnych pozycja Telekomunikacji Polskiej jest bezapelacyjnie dominująca. U _ narodowego operatora _ numery telefonów ma ponad trzy czwarte badanych. Wyniki Dialogu i Netii, nawet liczonych razem, są nieporównywalne z pozycją TP SA. Pozostali operatorzy nie przekraczają jednoprocentowego udziału w biznesowym torcie.

źródło:_ Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku - klienci instytucjonalni _,
raport CBM INDICATOR dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Wygląda też na to, że pozycja Telekomunikacji jest w najbliższym czasie niezagrożona. Ośmiu na dziesięciu jej biznesowych klientów ocenia operatora dobrze lub bardzo dobrze. Żaden inny operator stacjonarny nie może pochwalić się równie zadowolonymi abonentami.

bEqgmpnx

Powszechne przekonanie o niskiej jakości usług TP SA, jakie dominuje choćby na forach internetowych, wypada więc włożyć między bajki. Inna sprawa, że według danych UKE, oferta biznesowa Telekomunikacji jest najtańsza na rynku.

Co czwarta badana firma używa tylko telefonu stacjonarnego, albo tylko komórek. Więcej przedsiębiorstw z tej grupy postawiło na komórki - 14 procent wszystkich przedsiębiorstw. Do telefonów stacjonarnych kontakt ze światem ogranicza 12,6 procent badanych firm.
źródło: UKE
Jej abonenci średnio wydają na telefony 320 złotych miesięcznie. Średnia uwzględniająca wszystkich operatorów jest o 7 złotych wyższa. Najwięcej firm płaci rachunki na poziomie zbliżonym do 200 złotych. Średnią windują nieliczni, bo tylko 3 procent badanych przedsiębiorstw deklaruje, że ich miesięczne rachunki telefoniczne przekraczają tysiąc złotych.

Stopień zadowolenia polskich abonentów może być zastanawiający, wziąwszy pod uwagę fakt, że według styczniowego raportu ECTA - organizacji skupiających operatorów alternatywnych - polski rynek telekomunikacyjny jest najgorszy pod względem konkurencyjności w Europie. Na 485 możliwych punktów nasz kraj zdobył zaledwie 180. Gorzej jest tylko w Turcji (140 punktów). Od najbardziej konkurencyjnego rynku brytyjskiego (373 punkty) dzieli nas przepaść.

Na poziom naszej satysfakcji z telekomów nie wpływa nawet fakt, że według opublikowanych w grudniu wyników badań UOKiK, dokładnie wszystkim firmom telekomunikacyjnym zdarza się działać na szkodę klienta. Być może jednak polscy przedsiębiorcy pamiętają jeszcze czasy sprzed 1989 roku i potrafią cieszyć się z tego, co mają dziś? Dwadzieścia lat temu w Polsce dzwoniło raptem 3 miliony telefonów. Z tego w firmach - jedynie 800 tysięcy.

bEqgmpny

Mniejsi gracze są dużo tańsi

*Money.pl *postanowił sprawdzić, jak wypadają cenowo oferty poszczególnych operatorów. Przeprowadziliśmy prostą symulację. Obliczyliśmy, ile wyniesie firmowy rachunek za telefon dla dwóch czysto hipotetycznych przypadków:

  • 1. Firma dzwoni niedużo - rozmowy lokalne: 15 minut dziennie - rozmowy międzymiastowe: 5 minut dziennie - rozmowy z numerami komórkowymi: 5 minut dziennie
    • 2. Firma dzwoni sporo - rozmowy lokalne: 60 minut dziennie - rozmowy międzymiastowe: 30 minut dziennie - rozmowy z numerami komórkowymi: 30 minut dziennie

Dla uproszczenia sprawdzaliśmy przykładowy rachunek za luty, przyjęliśmy też że firmy pracują pięć dni w tygodniu i korzystają z jednej linii telefonicznej:

bEqgmpnz
Porównanie wysokości rachunku u poszczególnych operatorów
Operator nazwa abonamentu do zapłaty
*Wariant 1. Firma dzwoni niedużo *
GTS Energis Pakiet Biznes 60+ 40.60 zł
GTS Energis Pakiet Firmowy 60+ 65.71 zł
Długie Rozmowy Biznes Pro 69.81 zł
Telekomunikacja Polska plan startowy tp biznes 75.91 zł
Telekomunikacja Kolejowa Taryfa TK Biznes - Biznes Start 76.07 zł
Netia Lepszy Telefon Firma 79.31 zł
Telekomunikacja Polska plan sekundowy uniwersalny tp biznes 90.05 zł
Exatel Oszczędny 109.62 zł
Tele 2 Telefon 2 godziny 119.50 zł
Telekomunikacja Polska plan sekundowy jedna stawka tp biznes 123.15 zł
*Wariant 2. Firma dzwoni sporo *
GTS Energis Pakiet Biznes 60+ 57.60 zł
GTS Energis Pakiet Firmowy 60+ 149.30 zł
Netia Lepszy Telefon Firma 170.90 zł
Długie Rozmowy Biznes Pro 183.90 zł
Telekomunikacja Polska plan startowy tp biznes 195.75 zł
Telekomunikacja Kolejowa Taryfa TK Biznes - Biznes Start 196.45 zł
Telekomunikacja Polska plan sekundowy uniwersalny tp biznes 205.30 zł
Telekomunikacja Polska plan sekundowy jedna stawka tp biznes 331.90 zł
Exatel Oszczędny 393.75 zł
Tele 2 Telefon 2 godziny 416.08 zł

źródło: niskirachunek.pl
hipotetyczny rachunek uwzględnia darmowe minuty i rabaty

Jak widać z zestawienia, najatrakcyjniejsze stawki oferują operatorzy mniejsi ale choć na rynku działają od dłuższego czasu, ich oferta nie potrafi się przebić. Dlaczego tak się dzieje?

_ - Wydatki firm na usługi telekomunikacyjne to 2-5 procent ich wszystkich kosztów. To niedużo, więc ewentualne oszczędności też nie byłyby wielkie - ocenia Andrzej Piotrowski, ekspert telekomunikacyjny z firmy doradczej Spread Strategies. - Przedsiębiorcy wybierają więc droższych, ale znanych operatorów, ponieważ mają do nich większe zaufanie. _

bEqgmpnA

Przedsiębiorcy wolą komórki

Ponad połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje, że w kwestii telefonów komórkowych też zaufali TP SA i jej marce Orange. Z usług Plusa korzysta prawie co trzecia firma, z Ery - nieco więcej niż co czwarta. Z badań UKE wynika, że ponad 10 procent firm używa telefonów komórkowych kilku operatorów.

źródło:_ Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku - klienci instytucjonalni _,
raport CBM INDICATOR dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Wśród klientów używających co najmniej 5 firmowych komórek, palmę pierwszeństwa przejmuje Plus. Odsetek dużych firm wśród wszystkich użytkowników w sieci Polkomtela sięga 22 procent. Orange ustępuje pola nieznacznie (20 procent), wynik Ery jest w tym porównaniu dużo słabszy. Tylko 6 procent jej użytkowników to duzi, rynkowi gracze. Jednocześnie Era jest dla swoich klientów najtańsza. Średnio jej abonenci płacą rachunki w wysokości 371 złotych. Użytkownicy Orange wydać muszą o 4, a Plusa o 10 złotych więcej.

Według GUS pod koniec grudnia w Polsce działało ponad 44 miliony kart SIM. 83,8 proc. użytkowników telefonów komórkowych deklaruje, że nie zmieni obecnego operatora. Zmianę planuje tylko co dwudziesty badany.
Najwyższy poziom zadowolenia osiągają firmy korzystające z komórek Orange - 91,8 procent użytkowników wystawia operatorowi opinię dobrą lub bardzo dobrą. Z Plusa zadowolonych jest 86,8 procent użytkowników, z Ery - 82,6 procent.

Warto podkreślić, że wśród przedsiębiorców przeważa opinia, że wybrali dla siebie najlepszą z możliwych ofert. Ogólnie rynek telefonii komórkowej w Polsce oceniają bowiem wyraźnie gorzej niż swojego operatora. Dobrą i bardzo dobrą opinię o całym rynku ma 79,2 procent ankietowanych.

Ciekawostką jest natomiast odsetek kompletnie niezadowolonych. O ile w Orange takich firm znajdziemy 3,3 procent, a w Erze 2,2 procent, o tyle w Plusie niezadowolonych nie ma wcale!

Również dla biznesowych taryf komórkowych Money.pl przeprowadził symulację cenową. W tym przypadku zdecydowaliśmy się także na dwa różne warianty:

  • 1. Firma używa komórki służbowej przede wszystkim do odbierania połączeń Dzwoni możliwie najmniej, maksymalnie 1 godzinę w miesiącu
    • 2. Firma używa komórki intensywnie Dzwoni w sumie 1 godzinę dziennie

Podobnie jak w poprzednim przykładzie porównaliśmy rachunek za luty, dla jednej karty SIM w abonamencie w pięciodniowym tygodniu pracy:

Porównanie wysokości rachunku u poszczególnych operatorów
Operator nazwa abonamentu do zapłaty
*Wariant 1. Firma dzwoni 60 minut miesięcznie *
Plus Taryfa Elastyczna 30 30 zł
Era Nowy Pakiet Biznes 20 30 zł
Orange Orange dla Firm 40 32 zł
Play Play dla Firm 50 50 zł
*Wariant 2. Firma dzwoni 60 minut dziennie *
Play Play dla Firm 50 460 zł
Plus Taryfa Elastyczna 75 + 50% zniżki na połączenia i SMS-y do Plusa! 575 zł
Orange Orange dla Firm 600 600 zł
Era Nowy Pakiet Biznes 120 620 zł

źródło: Kalkulator taryf GSM Money.pl
Zestawienie uwzględnia najlepszą ofertę poszczególnych operatorów
Zestawienie nie uwzględnia operatorów MVNO - Netii i Crowley, które oferują telefonię komórkową jako uzupełnienie podstawowej oferty

O ile w pierwszym wariancie ceny - nie licząc Play - są porównywalne, o tyle w drugim różnica jest już wyraźna. Co ciekawe, najtańszą, a więc teoretycznie najbardziej atrakcyjną ofertę dla dużo dzwoniących firm ma Play - operator, którego UKE w swoim raporcie rynkowym w ogóle nie uwzględniło.

Telefonia internetowa VoIP - śpiew przyszłości

Raport CBM INDICATOR dla UKE nie uwzględniał danych na temat telefonii internetowej, która - jak wynika z analiz Money.pl - w ubiegłym roku wyraźnie poprawiła swoje notowania wśród przedstawicieli biznesu.

Raport Money.pl
*Biznes stawia na telefonię internetową. Jest dużo taniej * Najdynamiczniejsi operatorzy VoIP od początku roku ponad dwukrotnie powiększyli liczbę klientów biznesowych. zobacz raport Money.pl

Z naszych październikowych szacunków, uzyskanych na podstawie dostępnych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej i deklaracji operatorów, można wnioskować, że z głosowej łączności w internecie pod różną postacią korzysta dziś *około 70 tysięcy *polskich przedsiębiorstw.

Internetowa telefonia do polskich firm przebija się powoli, ale systematycznie. Głównie ze względu na ceny. Urząd Komunikacji Elektronicznej obliczył, że na koncie przedsiębiorstwa, które dzwoni głównie za granicę, dzięki VoIP zostanie aż 85 procent dotychczas wydawanych pieniędzy.

| Komentarz dla Money.pl |
| --- |
|

_ Usługi telekomunikacyjne przedsiębiorcy wybierają raz na jakiś czas. Ich koszt to niewielki udział w ogólnych kosztach firmy, więc nie są one skłonne do szczególnego oszczędzania. Wystarcza, że są na poziomie zadowalającym - uważa Andrzej Piotrowski, ekspert telekomunikacyjny, właściciel firmy doradczej Spread Strategies. Duzi gracze - w tym wypadku Telekomunikacja Polska - zawsze mogą liczyć na większy kredyt zaufania, stąd mają dobrą opinię nawet wówczas, jeśli nie wszystko działa u nich tak, jak należy. _ Posłuchaj opinii Andrzeja Piotrowskiego_ : _ _ _ |

Badanie CDM Indicator zostało przeprowadzone metodą indywidualnych, zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych na reprezentatywnej próbie 400 firm.

bEqgmpnS
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)