Nowa autostrada w Polsce. Drogowcy zabrali głos
Trwają przymiarki do wybrania wariantu przebiegu autostrady A50, która będzie stanowiła część Autostradowej Obwodnicy Warszawy (AOW). Jak przekazali Interii drogowcy, wybór jednego wariantu umożliwi starania o decyzję środowiskową. Ok. 100 kilometrów drogi miałoby zostać wybudowane do 2033 roku.
Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego AOW rozpoczęły się dwa lata temu. W 2025 r., jak podawała Interia, miałby zostać ogłoszony przetarg na projekt i budowę. Budowa A50 i S50 stanowiących obwodnicę Warszawy na zachód od stolicy, to jedna z kluczowych inwestycji w Polsce na najbliższą dekadę.
Nowa autostrada w Polsce. GDDKiA zabiera głos ws. A50
Chodzi o zupełnie nową autostradę (prawie 100 km) i drogę ekspresową (165 km), które mogą zostać poprowadzone po śladzie istniejącej już drogi krajowej nr 50.
Autostrada A50 została dopisana do sieci autostrad i dróg ekspresowych w drodze rozporządzenia z września 2019 roku. Docelowo ma przejąć ruch tranzytowy z drogi ekspresowej S2. Jak poinformowała niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie projektanci pracują nad wytyczeniem możliwych wariantów przebiegu S50 i A50 po zachodniej stronie Warszawy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Paliwo, które nas napędzało, się wypala". Mija 35 lat polskiej wolności gospodarczej
"Jesteśmy na początkowym etapie opracowywania dokumentacji potrzebnej do wskazania wariantów przebiegu drogi i wskazania jednego z nich jako preferowanego we wniosku o decyzję środowiskową. Dla wschodniej części ringu, od S7 do S7, jeszcze nie ogłosiliśmy przetargu na wykonawcę dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowe" – informowali drogowcy, cytowani przez serwis Interia.pl.
Autostrada A50 jest uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Zważywszy na wczesny etap prac koncepcyjnych i projektowych, budowa nowej autostrady mogłaby ruszyć za kilka lat.