Nowe przepisy dla starszych aut. Oto co się zmieni w 2025 roku
Nowe przepisy dotyczące oświetlenia w starszych samochodach wchodzą w życie w 2025 roku. Zmiany mogą zaskoczyć wielu kierowców, zwłaszcza tych, którzy korzystają z retrofitów LED - podaje serwis auto.dziennik.pl.
W Polsce wiele starszych samochodów ma problemy z jakością oświetlenia. Tradycyjne żarówki halogenowe często nie dorównują nowoczesnym systemom, co skłania kierowców do montażu zamienników LED, znanych jako retrofity. Te zamienniki oferują bielsze światło o większym zasięgu, są bardziej odporne na drgania i mają dłuższą żywotność. Jednak ich stosowanie w Polsce jest nadal niezgodne z przepisami.
Dr inż. Piotr Kaźmierczak z Instytutu Transportu Samochodowego ostrzega w rozmowie z portalem przed używaniem niehomologowanych źródeł światła. – W lampach samochodowych można stosować tylko homologowane źródła światła o kategorii przewidzianej przez producenta lampy – mówi. Zwraca uwagę, że problemem często nie jest samo źródło światła, lecz pogorszenie stanu technicznego lamp, co prowadzi do rozpraszania światła i oślepiania innych kierowców.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zatrudniają roboty w magazynach. Tyle im płacą za godzinę
W niektórych krajach UE, takich jak Niemcy, wprowadzono krajowe dopuszczenia dla retrofitów LED. Nowe przepisy UE pozwalają na stosowanie retrofitów H11, co oznacza, że kierowcy starszych aut mogą legalnie poprawić oświetlenie. Firma OSRAM informuje, że homologacja ECE R37 dla retrofitów Night Braker LED Smart ECE H11 pozwala na ich użycie we wszystkich krajach będących stronami umowy ECE.
Policja może sprawdzić oświetlenie
Philips również wprowadził retrofit H11 LED Ultinon Pro6000 Boost z unijnym certyfikatem homologacji UN ECE. – Homologowany zamiennik LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej współpracującej z żarówką halogenową kategorii H11 – wyjaśnia dr inż. Piotr Kaźmierczak. Podkreśla, że posiadanie świadectwa homologacji może być przydatne podczas kontroli drogowej.
Jednak żarówki H11 nie są najpopularniejsze. Kierowcy czekają na homologowane retrofity H4 i H7. – Wprowadzenie do procesu homologacji zamienników LED kolejnych kategorii żarówek, w tym dla H7 i H4, ma nastąpić w najbliższym czasie – zapowiada Kaźmierczak. Podkreśla, że zamienniki muszą być kompatybilne z istniejącymi reflektorami bez konieczności modyfikacji.
Policja może sprawdzić legalność oświetlenia podczas kontroli drogowej. Nawet jeśli żarówka pasuje do gniazda, brak certyfikatu może skutkować utratą dowodu rejestracyjnego. Nadkomisarz Robert Opas przypomina, że w Polsce obowiązuje jazda na światłach przez całą dobę, a za niedopełnienie tego obowiązku grożą mandaty.