Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Nowe wyzwania dyrektorów finansowych. Nadchodzą zmiany

26
Podziel się:

Oczekiwania i wymagania wynikające z wdrożenia Pracowniczych Planów Kapitałowych oraz bezpieczeństwo finansowe w biznesie to główne tematy krakowskiej konferencji organizowanej w ramach cyklu Dyrektor Finansowy Roku.

Nowe wyzwania dyrektorów finansowych. Nadchodzą zmiany
(Fotolia)

Dyrektorom finansowym przybywa zadań, ponieważ zmieniająca się rzeczywistość biznesowa – makroekonomiczna, rynkowa, technologiczna stawia coraz to nowe wymagania. Właśnie o wyzwaniach w pracy CFO, narzędziach poprawiających bezpieczeństwo transakcyjne, zmianach dotyczących raportowania schematów podatkowych, nowym systemie oszczędności emerytalnych (PPK) dyskutowali uczestnicy konferencji w Krakowie.

PPK – trudne ale konieczne

Skuteczne i efektywne wdrożenie Pracowniczych Planów Kapitałowych to obecnie jedno z głównych i najtrudniejszych zadań dyrektorów finansowych i ich zespołów. Chodzi bowiem o nowy system oszczędzania na emeryturę, na który solidarnie składać się będą zatrudnieni i zatrudniający (od 1,5 do 4 procent wynagrodzenia), a także Państwo, które „dołoży na zachętę” kwotę powitalną oraz coroczną premię. I choć ten program dopiero wystartował, zaś w pierwszym etapie wdrażany jest w największych przedsiębiorstwach – zatrudniających ponad 250 osób, to już teraz muszą do niego przygotowywać się kolejne firmy, ma bowiem objąć wszystkich pracowników. Zarówno skala przedsięwzięcia jak i obowiązki pracodawców z nim związane, które od początku ogłoszenia PPK są szczególnie szeroko w kraju komentowane, także podczas krakowskiej konferencji wywołały wiele emocji, zwłaszcza podczas panelu „Przede wszystkim przyszłość – odpowiedzialność merytoryczna i społeczna CFO przy budowaniu bezpieczeństwa finansowego pracowników”.

Monika Fedorczuk z Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan uważa, że pierwszy etap wdrażania nowego systemu może być kluczowy dla jego powodzenia. – Zobaczymy, jak poradzą sobie największe przedsiębiorstwa, które mają też największe możliwości, i czy uda im się przekonać pracowników – mówiła podczas panelu. – Nie jest tajemnicą, że dla osób o niższej świadomości prawa liczą się te pieniądze, które otrzymują jako wypłatę „na rękę”, a nie te, które otrzymają za 10 czy 20 lat jako dodatkowe na emeryturze.

Rolą pracodawców w ramach PPK jest nie tylko przekonanie pracowników, ale też konsultacje z reprezentacją załogi w sprawie wyboru i umowy z instytucją, która będzie zarządzać składkami, jakie zadeklarują. I – w zgodniej opinii uczestników panelu – to zadanie będzie jednym z najważniejszych i najtrudniejszych.

- Wybór instytucji finansowej będzie kluczowy z punktu widzenia pracowników, którzy oczekują, że zgromadzone przez nich składki zostaną dobrze -czyli z zyskiem-zainwestowane - stwierdził Tomasz Michalak, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży Union Investment TFI. - Pracodawca musi działać w najlepszym interesie pracowników, więc odpowiedzialność po jego stronie jest bardzo duża - dodał.
Powstała lista funduszy inwestycyjnych (tzw. fundusze zdefiniowanej daty), która może ułatwić wybór. Dyrektor Michalak wskazał kilka elementów, na które pracodawcy powinni zwrócić uwagę. - To przede wszystkim ocena dotychczasowej działalności towarzystwa funduszy inwestycyjnych pod kątem efektywności rozumianej jako, zysk z inwestycji, zatem ważna jest stabilność i powtarzalność wyników. Jednak równie istotne są koszty zarządzania i możliwości techniczne panelu do obsługi PPK dostarczanego pracodawcy w ramach umowy - dodał. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo zgromadzonych pieniędzy, to konstrukcja funduszu inwestycyjnego oraz ustawowe ramy działania TFI tworzą sprawdzone i godne zaufania rozwiązanie.

Wiceprezes PFR Portal PPK Małgorzata Smołkowska mówiła w czasie sesji, że Polski Fundusz Rozwoju oferuje wsparcie oraz pomoc pracownikom i pracodawcom przy wdrożeniu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.

(Głównym celem spółki PFR Portal PPK jest gromadzenie i udzielanie informacji o funkcjonowaniu PPK. Więcej informacji można znaleźć na www.mojeppk.pl)
Uczestnicy panelu wskazywali również na inne wyzwania związane z PPK, jak choćby dodatkowe koszty dla pracodawców.

- Rolą dyrektora finansowego będzie pokazanie na zarządzie nie tylko kosztów, ale i korzyści, jakie daje PPK, gdyż może być narzędziem do pozyskiwania najlepszych pracowników i specjalistów – mówił wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Piotr Rybicki.

W opinii wiceprezes Małgorzaty Smołkowskiej - PPK mogą być atrakcyjnym bonusem dla pracowników. – Pracodawcy uczestniczący w Pracowniczych Planach Kapitałowych mogą zastąpić aktualne regulaminy premiowe odpowiednimi zapisami w umowach dotyczących PPK i premiować dodatkowymi wpłatami swoich pracowników.

- Warto podkreślić, że pracodawcy, którzy będą mieli trudność w wyborze instytucji finansowej mogą polegać na instytucji wyznaczonej, która jest gwarantem bezpieczeństwa systemu PPK i jedyną instytucją na rynku, która nie może odmówić pracodawcy zawarcia umowy. Rolę instytucji wyznaczonej w PPK, ustawodawca powierzył spółce PFR TFI S.A., która jest profesjonalnym rynkowym podmiotem z kompetentnym zespołem zarządzającym funduszami inwestycyjnymi, od funduszy specjalistycznych, np. nieruchomościowych, przez fundusze ukierunkowane na ekspansję zagraniczną, do otwartych jakimi będą fundusze zdefiniowanej daty, dedykowane programowi PPK - dodała.

Monika Fedorczuk przypomniała, że efekty PPK będą dla pracownika faktyczne i widoczne tylko po dłuższym okresie oszczędzana, zaś Państwo nie „dorzuca premii” z budżetu ale z Funduszu Pracy. – To może nie jest idealne rozwiązanie, ale nie ma innego pomysłu na oszczędzanie na emeryturę w długiej perspektywie – dodała.

Zdaniem wiceprezes Smołkowskiej jednym z warunków sukcesu PPK jest edukacja społeczeństwa. – Tak samo ważne jest przekonanie pracowników jak i pracodawców, że ten system jest szansą, a nie zagrożeniem. Tym bardziej, że zgromadzone oszczędności będą środkami prywatnymi każdego pracownika.

Faktoring w rozkwicie

Na pytania o skuteczne wykorzystaniu nowoczesnych produktów służących poprawie płynności finansowej i zabezpieczenie ryzyka transakcji odpowiadali goście panelu zatytułowanego „Diabeł ubiera się u Prady, finanse ubierają się w Trade Finance”.

Najpopularniejszym obecnie produktem tego typu na krajowym rynku (w obrocie krajowym) jest faktoring. Wybiera go z roku na rok coraz więcej firm tym bardziej, że uzyskują też coraz korzystniejsze warunki – koszty są niższe a obsługa łatwiejsza niż jeszcze kilka lat temu. W ubiegłym roku skorzystało z tej usługi 17 tysięcy podmiotów, zaś według danych Polskiego Związku Faktorów wartość obrotów zrzeszonych w nim firm przekroczyła 242 mld zł. (Factoring to prosta wymiana – faktorant czyli firma przekazuje faktorowi wystawioną klientowi – kontrahentowi fakturę, w zamian otrzymuje na konto pieniądze, sam zaś faktor czeka na zapłatę od kontrahenta.).

Choć faktoring wybierają przede wszystkim małe i średnie firmy, uchodzi bowiem za „straszak” i dyscyplinuje kontrahentów, to też staje się w ostatnich 2 latach coraz bardziej interesujący dla dużych przedsiębiorstw.

Dyrektor Makroregionu Centralnego mBanku Barbara Krakowiak przekonywała, że dla dużych firm faktoring nie tylko służy poprawie płynności finansowej, ale „to kompleks usług i korzyści”. – Pozwala bowiem zdobywać nowe rynki i nowych klientów, gdyż przerzuca część obowiązków na firmę faktoringową. Z drugiej strony czasem łatwiej jest nam wykonać telefon do przedsiębiorcy, który zalega z płatnościami naszemu klientowi, niż jemu samemu. Zwłaszcza jeśli przez lata budował relacje – mówiła podczas panelu.

Zdaniem Olgi Panek dyrektor finansowej Ferro, faktoring wpływa mobilizująco na płatnika. - Poza tym zapewnia większą transparentność i ogranicza ryzyko, że kontrahent nie zapłaci – mówiła podczas panelu. – To daje CFO komfort, gdy chodzi o płynność.

Nie zawsze jednak relacjach partnerów biznesowych faktoring jest „mile widziany”. – Mieliśmy dla naszych dostawców propozycję faktoringu odwróconego, ale nie zgodzili się na nią, choć bank przygotował odpowiednia ofertę – mówił Piotr Pikuła ze Stowarzyszenie Interim Managers.

Z usługi faktoringu korzystają przede wszystkim firmy – producenci i w opinii wielu przedsiębiorców, właśnie w tego rodzaju działalności biznesowej produkt ten najlepiej się sprawdza. Ale dyrektor Krakowiak z mBanku przekonywała podczas panelu, że faktoring to też dobre narzędzie dla firm usługowych. – Jeśli potwierdzimy dobry standing finansowy takiego podmiotu, możemy zaoferować usługę faktoringu, ale faktycznie najpopularniejszy jest wśród producentów – dodała Barbara Krakowiak.

Goście panelu omawiali też skuteczność innych narzędzi w ramach trade finance. Zdaniem Barbary Krakowiak „warto skorzystać z nich, zwłaszcza jeśli firma nawiązuje dopiero relacje, nie zna dobrze kontrahenta”. - Bywa też, że przedsiębiorcy współpracują z wieloma pośrednikami i nie mają pewności co do jakości dostaw, wówczas tym bardziej warto wybrać któryś z produktów - dodała.

Witold Kruszewski dyrektor finansowy Mercator Medical przyznał, że w przypadku firm eksportowych trade finance także są bardzo skuteczne. – Ułatwiają działalność i sprawdzają się, zabezpieczając nam płatności – dodał.

Mercator Medical, która jest znaczącym producentem rękawic medycznych, niedawno uruchomiła zakład w Tajlandii. – Gdy firma – jak nasza – eksportuje wyroby do kilkudziesięciu krajów świata, w zmiennych warunkach, takie instrumenty finansowe ułatwiają nam działalność i zapewniają, że pieniądze od odbiorców faktycznie wpływają na czas – przekonywał dyrektor Kruszewski.

Kłopotliwe korzyści podatkowe

Nowe obowiązki CFO wynikające z nowych regulacji dotyczą nie tylko składek emerytalnych ale też m.in. przepisów podatkowych, o czym również dyskutowali uczestnicy krakowskiej konferencji. Od początku roku przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywania organom podatkowym informacji o schematach podatkowych – tzw. MDR (Mandatory Disclosure Rules), które są tak skomplikowane, że „objaśnienia” Ministerstwo Finansów zamieściło na 102 stronach. I mimo to – jak przyznał Dariusz Bednarski, partner zarządzający Grant Thornton – nie do końca wiadomo, jak te przepisy interpretować.

Potocznie schemat podatkowy to takie działanie, dzięki któremu poprzez wykorzystanie luki w prawie podatkowym można uzyskać pewne korzyści podatkowe. Ale obwiązujące od stycznia przepisy i ich objaśnienia pozostawiają sporo wątpliwości. Dariusz Bednarski podał kilka przykładów takich mniej lub bardziej „wątpliwych sytuacji”, związanych z raportowaniem. W sytuacji jeśli przedsiębiorca przeznacza środki na badania i rozwój i przysługuje mu z tego tytułu ulga podatkowa, to „teoretycznie” nie podlega ona raportowaniu, ale jeżeli celem firmy jest uzyskanie tej ulgi, to raportowanie jest obowiązkowe. Podobnie jest w przypadku wydatków inwestycyjnych – jest inwestycja jest niezbędna w firmie, to nie ma problemu, ale jeżeli ma posłużyć tylko do zaoszczędzenia na podatkach, to już „taka ulga” podlega MDR.

Dariusz Bednarski przedstawił też kilka pomysłów, które mogą ułatwić przedsiębiorcom poruszanie się w realiach schematów podatkowych. - Ustal z doradcami, aby bez twojej zgody nie udostępniali ci schematów podatkowych i zwolnij z tajemnicy zawodowej swojego doradcę, jeśli wystąpi obowiązek raportowania, a przede wszystkim wdróż w firmie procedurę, która zapewni, że wszelkie działania noszące znamiona schematu podatkowego trafią do Twojej oceny – mówił partner zarządzający Grant Thornton.

Digitalizacja jako szansa

- Transformacja cyfrowa to nie metodyka to zmiana kultury korporacyjnej firmy – mówił podczas krakowskiej konferencji Vadym Melnyk, który jest twórcą i prezesem Cervi Robotics. Współpracował z Europejską Agencją Kosmiczną i startupami z całego świata i jest laureatem programu Departamentu Stanu USA – Future Leaders Exchange.

Na przykładzie własnej firmy mówił o konieczności zmian i szansach w rozwoju biznesu, jakie dają nowoczesne technologie cyfrowe. - Gdy po trzech miesiącach działalności w dziedzinie softer house czyli oprogramowanie na zlecenie okazało się, że nie mamy szans w starciu z potentatami, bo nie stać nas na zatrudnienie najlepszych ekspertów, sięgnęliśmy po tych z mniejszych miast i kilku sąsiednich krajów – mówił Vadym Melnyk. – A gdy niemiecki Axel Springer odnotował drastyczny spadek przychodów w 2002 roku ze względu na rewolucję internetową, zarząd zdecydował się na zakup małych startupów i zamiast narzucać im własne procedury korporacyjne, przejął od nich najnowsze rozwiązania. Efekty są takie, ze właśnie działalność związana z Digital generuje tam teraz najwięcej przychodów – dodał Vadym Melnyk.

Jego zdaniem, na początek najlepsze efekty transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwie będą wówczas, gdy skupi się na jednym procesie, który jest najtrudniejszy i zoptymalizuje go. - Dzięki czemu będzie można szybko wyciągać wnioski i dalej rozwijać działalność - dodał.

W opinii Paula Flanagana, Prezesa Zarządu Euler Hermes w Polsce, współorganizatora spotkań dyrektorów finansowych, w dobie szybkich zmian nie tylko technologicznych, ale generalnie w robieniu biznesu i budowaniu jego wartości dodanej należy wspierać i promować ludzi, którzy aktualnie już robią to, co inni będą dopiero robić. Pokazują nam już dziś jaka będzie, albo może być w kategoriach szans przyszłość. Czerpiąc z możliwości, jakie stwarza digitalizacja finansów, nadają nowy impuls całym organizacjom. Pokazują, że nie tylko innowacje technologiczne czy produktowe, ale także finansowe są w stanie nadać nową dynamikę całym firmom i miejmy nadzieję - gospodarkom. Dobry dyrektor finansowy swoimi działaniami wieńczy wysiłek całej firmy - gdy wszystkie jej działy i prowadzone przedsięwzięcia służą produkcji, nawiązaniu i utrzymaniu relacji, a wreszcie sprzedaży, to dyrektor finansowy odpowiada za wynik tych wszystkich działań.

Agnieszka Łakoma Centrum Idei Gospodarczo-Ekonomicznych

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(26)
kiki
5 lata temu
kolejny sposób na okradanie pracownika jak cos mi sie nalezy to prosze dać a nie zabierać i nazywać mnie nierozumiejącą osobą Już raz zrozumiałam i straciłam z państwem (OFE) więcej tego nie chcę i nie zrobię a ich obietnice ,że będą dokładać niech się odsuna z łapami od mojego i nie zabierają
Ja
5 lata temu
Prawda taka że złodzieje z pisu dają nowy podatek, gnębią ludzi pracujących.
Krak
5 lata temu
PPK to test na głupotę. Za rok,dwa znów zrobią nagonkę i w nocy znowelizuje się ustawę. Kasa pójdzie na patologię i kler.
Takashi
5 lata temu
Z ofe tez pisali ze na lata, a od samego początku jak zacząłem prace byłem okradany, najpierw ustawa była, ze mogę sobie wybrać jak dopiero co zaczynam prace czy złodziejski ZUS czy OFE, jak chciałem całość wpłacać na emeryturę na OFE to 1 raz zmienili ustawę i procentowo mi zabierali do OFE i do Zusu, później pierwsza cześć składek ukradli z OFE a teraz chcą dokończyć dzieła i ukraść do Zusu wszystko. ZUS powinien zostać zlikwidowany, ja odkładać w instytucji pieniądze na emeryturę, gdzie będę właścicielem tychże oszczędności a nie jak w złodziejskim zusie nie mam do nich żadnych praw, do moich ciężko zarobionych pieniędzy, z tymi kasami będzie tak samo, w końcu wszystko i tak zabiorą.
Olek
5 lata temu
trele morele to jest wielki kicz, skoro to mają być pieniądze pracownika to niech każdy pracownik otworzy sobie osobne konto na które pracodawca i państwo mu wpłacą pieniądze niech sam decyduje co z nimi zrobi a nie po latach dowie się że niż demograficzny lub zła inwestycja i klops tymi pieniędzmi i tak będą obracać inni zresztą jak chcą to niech lepiej dołożą 500+ każdemu pracownikowi
...
Następna strona