Parlament Europejski przesądzi sprawę. Czeka nas rewolucja

Głosowanie w Parlamencie Europejskim ma zmienić obraz europejskiej motoryzacji. Choć bogate społeczeństwa Europy Zachodniej już dość szybko zmierzają w stronę jej elektryfikacji, Polska na razie drepcze z tyłu. Ale w ostatnich miesiącach rozwój elektromobilności zaczyna wyraźniej przyspieszać — pisze "Rzeczpospolita".

Parlament Europejski w głosowaniu może zadecydować o końcu aut z tradycyjnym napędem Parlament Europejski w głosowaniu może zadecydować o końcu aut z tradycyjnym napędem
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | franco ricci

Dziennik przypomina, że Parlament Europejski w środę 8 czerwca zagłosuje ws. definitywnego zakończenia sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 r. To część pakietu "Fit for 55". "Od tego terminu w salonach mają być tylko auta elektryczne" - czytamy.

Dziennik zwraca uwagę, że przechodzenie na elektryki zdecydowanie lepiej wychodzi na Zachodzie. Coś się jednak zaczyna w Polsce zmieniać.

Według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w 2025 r. polski park samochodów z napędem czysto elektrycznym zwiększy się do 290,5 tys. z 40,3 tys. w roku 2022. Z kolei liczba zarejestrowanych hybryd plug-in wzrośnie z 41,1 tys. do 220,2 tys. PSPA zakłada, że łączny udział zelektryfikowanych samochodów w rynku nowych aut sięgnie pod koniec 2025 r. blisko jednej czwartej - pisze gazeta.

Samochody elektryczne w Polsce

A ma być jeszcze lepiej. Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA, wskazał w rozmowie z gazetą, że do 2040 r. roczny poziom rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce powinien wzrosnąć do 350–400 tys. sztuk.

Jego zdaniem, polski rząd zaczął za późno wdrażać instrumenty wsparcia elektromobilności w postaci subsydiów. "Barierą pozostaje także wciąż niedoskonałe prawo. W rezultacie od europejskich liderów tego sektora dzieli nas duży dystans, zwłaszcza uwzględniając potencjał krajowego rynku motoryzacyjnego" - czytamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Mój Elektryk". Ponad 18 tys. zł dopłaty na zakup auta

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Jak pisaliśmy w money.pl, choć w ostatnich latach Europejczycy coraz chętniej przesiadają się do samochodów z napędami alternatywnymi, to widać tutaj spore dysproporcje. Jak wynika z raportu ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), ponad 80 proc. wszystkich samochodów elektrycznych jest sprzedawanych jedynie w sześciu krajach członkowskich UE o najwyższym PKB.

Spore nierówności widać również w kwestii infrastruktury do ładowania. Obecnie w całej Unii znajduje się ok. 200 tys. punktów, a większość z nich stoi w Holandii, Niemczech i Francji. Co z Polską? Jak podała "Rzeczpospolita", do końca stycznia w naszym kraju funkcjonowały 1992 ogólnodostępne stacje ładowania, co przekłada się na 3893 punkty. Większość z nich to wolne ładowarki prądu przemiennego.

Efekt? Właścicielom elektryków coraz trudniej będzie znaleźć wolną ładowarkę, co może zniechęcić do inwestowania w tego typu pojazdy.

Zdaniem Komisji Europejskiej do 2030 r. potrzebować będziemy ok. 3 milionów dodatkowych punktów ładowania. Jednak według nowych badań, opartych na analizie firmy McKinsey, w całej Unii potrzebnych będzie aż 6,8 mln publicznych ładowarek. "Oznacza to, że w całej UE należałoby co tydzień instalować do 14 tys. publicznych punktów ładowania dla wszystkich segmentów pojazdów – w porównaniu z mniej niż 2 tys. tygodniowo obecnie" – zaznacza ACEA.

Wybrane dla Ciebie
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Poważny wyciek ropy.  Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Poważny wyciek ropy. Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę
4,2 mld euro dla Ukrainy. Europa nie wypełnia luki po spadku pomocy USA
4,2 mld euro dla Ukrainy. Europa nie wypełnia luki po spadku pomocy USA
Podatek od spadków i darowizn. Ważna zmiana. Jest ruch Senatu
Podatek od spadków i darowizn. Ważna zmiana. Jest ruch Senatu
Statek floty cieni zatrzymany. Woził zboże z okupowanego przez Rosję Krymu
Statek floty cieni zatrzymany. Woził zboże z okupowanego przez Rosję Krymu
Konflikt w NBP. Nowe oświadczenie członków zarządu. "Sprzeciwiamy się"
Konflikt w NBP. Nowe oświadczenie członków zarządu. "Sprzeciwiamy się"
Nowy kryzys w Grecji. Dotacje z UE wstrzymane, a rolnicy blokują
Nowy kryzys w Grecji. Dotacje z UE wstrzymane, a rolnicy blokują