Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|

Pierwszy taki prom na świecie. Napędza go wodór

6
Podziel się:

Na wodach Zatoki San Francisco pojawi się wkrótce prom pasażerski napędzany wodorem pochodzącym z ogniw paliwowych. Zamiast spalin będzie emitować parę wodną - pisze "Rzeczpospolita", powołując się na agencję Reutera. Jednostka "Sea Change" jest obecnie testowana przez amerykańską straż przybrzeżną.

Pierwszy taki prom na świecie. Napędza go wodór
Sea Change to pierwszy na świecie prom napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi (materiały prasowe, Switch Maritime)

Prom "Sea Change" ma 21 metrów długości i może zabrać na pokład do 75 pasażerów. Trzy zestawy ogniw wodorowych napędzają dwie śruby. Dzięki temu zeroemisyjny prom może rozwinąć maksymalną prędkość 20 węzłów, czyli blisko 40 km/h.

Jesteśmy już po zwodowaniu. To pierwszy cywilny statek na świecie z takim napędem - powiedział Pace Ralli, prezes Switch Maritime.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Spektakularna katastrofa Hindenburga. Tak nastąpił koniec olbrzymich statków powietrznych

Pierwsze kursy promu z pasażerami planowane są na czerwiec tego roku. "Rz" przypomina, że to kolejna próba wykorzystania wodorowego ogniwa paliwowego jako źródła ekologicznego napędu w transporcie.

Wodór czy baterie? W stronę zeroemisyjnego transportu

Technologia wodorowych ogniw paliwowych umożliwia pokonywanie znacznie większych odległości na jednym ładowaniu niż tradycyjny napęd elektryczny, wykorzystujący baterie ładowane energią elektryczną. Jej wadą jest jednak znacznie wyższy koszt oraz duże rozmiary ogniw paliwowych.

W przeciwieństwie do pojazdów elektrycznych z bateriami, te na wodór nie magazynują energii dostarczanej z zewnątrz. Ogniwa paliwowe wytwarzają ją na bieżąco, wykorzystując wodór tankowany do zbiorników. Efektem ubocznym reakcji jest para wodna i ciepło.

Choć podejmowane są już pierwsze próby zastosowania ogniw wodorowych w samochodach osobowych, to spekuluje się, że głównym zastosowaniem tej technologii na drogach będzie także transport publiczny oraz wodny.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
hmm
2 lata temu
A ile potrzeba energii i polucji żeby wytworzyć i sprężyć tę ilość wodoru ?
Zaskar
2 lata temu
"prom pasażerski napędzany wodorem pochodzącym z ogniw paliwowych". No takich bzdur jeszcze nie słyszałem. Poziom wiedzy dzisiejszych pseudo dziennikarzy woła o pomstę do Nieba. Od kiedy to ogniwa paliwowe produkują wodór?
Iwona
2 lata temu
Czyli można?!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
TVN wolne med...
2 lata temu
Durczok nigdy nie jezdził pijany
Zaskar
2 lata temu
"prom pasażerski napędzany wodorem pochodzącym z ogniw paliwowych". No takich bzdur jeszcze nie słyszałem. Poziom wiedzy dzisiejszych pseudo dziennikarzy woła o pomstę do Nieba. Od kiedy to ogniwa paliwowe produkują wodór?
senior emeryt
2 lata temu
dobrze ,że pływa po wodzie,bo jakby co casus sterowca hindenburga może się powtórzyć,bo też napędzany był wodorem,no nie dokładnie unoszony był powietrzem a nie wodą.
Ekolog gineko...
2 lata temu
Wodór to absurdalnie drogie paliwo.nie wystepuje w naturze w stanie wolnym itrzeba go wyprodukowac. Na przyklad spalajac węgiel.
hmm
2 lata temu
A ile potrzeba energii i polucji żeby wytworzyć i sprężyć tę ilość wodoru ?