Toyota Prius przetarła szlaki, zanim ekologia była modna. Teraz może sama paść jej ofiarą

Toyota Prius w historii zapisała się też jako pierwsza masowo produkowana hybryda. Z czasem japoński koncern "przeprosił się" z hybrydami ładowanymi z gniazdka i Priusa sprzedaje również w takiej wersji. Jego nazwa nawiązuje do wyprzedzania świadomości ekologicznej. I paradoksalnie to właśnie ekologia może położyć kres temu modelowi w Europie.

Toyota Prius dostępna jest także jako hybryda plug-in. To oznacza, że można ją ładować z gniazdkaToyota Prius dostępna jest także jako hybryda plug-in. To oznacza, że można ją ładować z gniazdka
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

W 1997 r. sprzedaż pierwszej Toyoty Prius odbywała się wyłącznie na japońskim rynku. Na Zachód pojedyncze egzemplarze "przemycali" indywidualni kupujący. Od 2000 r. ruszyła dystrybucja na rynkach w Europie i Ameryce Północnej. Jej nazwa jest nieprzypadkowa. "Prius" z łaciny oznacza "wcześniej" - i takie też było jej zadanie. Pierwsza masowo produkowana hybryda pojawiła się, zanim ekologia była modna w świecie motoryzacji.

  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius III generacji
  • Toyota Prius IV gen. przed liftingiem
[1/4] Toyota Prius I generacji Źródło zdjęć: Getty Images | Bob Carey

Samoładująca się hybryda Toyoty przetarła szlaki i pokonała długą drogę. Dziś to zupełnie inny samochód niż jeszcze kilka lat temu. Toyota Prius IV generacji pozostaje kompaktem, ale gabarytami i przestronnością wnętrza aspiruje do klasy średniej. Jej stylistyka jest bardziej odważna. Wielu osobom po prostu nie przypadnie do gustu, choć inspiracją była przede wszystkim chluba Japończyków, czyli wodorowy model Mirai.

Toyota Prius PHV
Toyota Prius IV gen. ma odważną stylistykę, która nie każdemu przypadnie do gustu © money.pl | Marcin Walków
Toyota Prius PHV
Projektanci zmienili jednak najbardziej kontrowersyjny pas przedni © money.pl | Marcin Walków

Toyota przez długie lata przekonywała o wyższości hybryd samoładujących się nad tymi, które potrzebują gniazdka (plug-in, PHEV), również w swoich reklamach. Sprawa poniższego spotu otarła się o Komisję Etyki Reklamy, która uznała, że jej przekaz wprowadza konsumentów w błąd:

Toyota o hybrydach plug-in w spocie. Był werdykt Komisji Etyki Reklamy

Toyota też wprowadziła hybrydy plug-in

W końcu jednak japoński koncern sam wprowadził do oferty samochody z napędem hybrydowym plug-in. Dotyczy to również sztandarowego modelu Prius.

W układzie hybrydowym, czyli silnika benzynowego (1.8, 98 KM i 142 Nm) oraz elektrycznego (24 KM, 163 Nm) , pojawiły się też większe akumulatory - o pojemności 8,8 kWh. To i tak niewiele, ale Toyocie Prius wystarcza na maksymalnie 50 km na jednym ładowaniu.

Toyota Prius
W Toyocie Prius pracują: silnik benzynowy 1.8 98 KM i elektryczny 24 KM © money.pl | Marcin Walków
Toyota Prius PHV
Oprócz wlewu paliwa Toyota Prius ma też - po drugiej stronie - gniazdo ładowania AC © money.pl | Marcin Walków
Toyota Prius PHV
Kabel Type 2 do ładowania za pomocą wallboxa, tzw. słupka lub ładowarki AC © money.pl | Marcin Walków

Jeśli trzymać się tego, że statystyczny kierowca dziennie pokonuje nie więcej niż 30 km, to powinno wystarczyć na dojazdy do i z pracy, korzystając wyłącznie z prądu. A co się stanie, gdy baterie hybrydy plug-in rozładują się? Wtedy przekształca się ona w tę klasyczną, "samoładującą się" hybrydę. Silnik elektryczny wspiera jednostkę spalinową, a układ odzyskuje część energii podczas hamowania. I przy niedużych prędkościach, częstym hamowaniu, większość czasu może poruszać się, korzystając z silnika elektrycznego.

Ładowanie Toyoty Prius PHV
© Getty Images | Marcin Walków

Maksymalna prędkość to 162 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,1 s. To pokazuje, że ani prędkość, ani dynamika nie są priorytetem Toyoty Prius. To co jest? Oszczędność.

Po naładowaniu akumulatorów, zużycie paliwa wynosi nawet 0,0 l/100 km. Realnie można tak pokonać około 35-40 km, w zależności od warunków atmosferycznych i stylu jazdy kierowcy. Po rozładowaniu - jeżdżąc po mieście i okolicach zobaczymy około 4-5 l/100 km. Kto jeździ z wyczuciem, zasady eco-drivingu ma w małym palcu, może zejść nawet nieco poniżej tej wartości.

Toyota Prius
Dzienne dane o zużyciu paliwa w Toyocie Prius PHV © money.pl | Marcin Walków

Toyota Prius. We wnętrzu

Wnętrze Priusa wyraźnie odstaje od tego, do czego przyzwyczaili nas w ostatnich latach europejscy producenci. Jest tu sporo plastiku, a interfejs komputera pokładowego wygląda na archaiczny. Dominującym elementem na desce rozdzielczej są zegary - tradycyjnie dla Priusa - są elektroniczne i przesunięte ku środkowi. Wymaga to przyzwyczajenia.

Toyota Prius PHV
© money.pl | Marcin Walków

Na środku jest też dotykowy ekran z przyciskami i pokrętłami, dającymi dostęp do najbardziej podstawowych funkcji. Fotele pokryte są materiałową tapicerką. W codziennej eksploatacji są wygodne.

Toyota Prius PHV
© money.pl | Marcin Walków

Ceną za schowane pod podłogą baterie jest podniesiona podłoga bagażnika. Według autocentrum.pl w odmianie hybrydowej plug-in Priusa oznacza to 360 litrów pojemności bagażnika zamiast 502 litrów.

Toyota Prius PHV
© money.pl | Marcin Walków

Na polskim rynku "samoładująca się" hybrydowa Toyota Prius kosztuje od 125 tys. 900 zł. Za wariant z napędem hybrydowym plug-in trzeba zapłacić od 164 tys. 900 zł w cenach katalogowych.

Toyota Prius Plug-in - skoro taka dobra..., to w czym jest problem?

Koniec ery hybryd plug-in?

Choć Toyotę Prius można śmiało wymieniać wśród modeli, zasługujących na miano prekursorów elektromobilności, wkrótce można ona paść ofiarą rewolucji, w której rozpoczęciu ma udział.

Przynajmniej na rynku europejskim. Komisja Europejska w swoim ambitnym planie polityki klimatycznej "Fit for 55" zakłada, że od 2035 r. sprzedawane mogłyby być już tylko samochody zeroemisyjne. W praktyce oznacza to tylko w pełni elektryczne (BEV) i z ogniwami wodorowymi. Miejsca na kolejne hybrydy plug-in nie przewidziano.

Ale czy wejdą w życie w zaproponowanym kształcie? Nie wiadomo. Do tego potrzebna będzie zgoda państw członkowskich. Dopiero okaże się też, jaki wpływ na politykę klimatyczną i energetyczną UE wywrze wojna w Ukrainie i zamiar uniezależnienia się od rosyjskiej ropy i gazu.

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów