PKP PLK z umową na nową linię. Będą dwa tunele, wiadukty i estakady
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie nowej linii pomiędzy Krakowem i Myślenicami w ramach rządowego programu Kolej Plus. Wartość umowy to ponad 22 mln zł, a czas jej realizacji określono na 35 miesięcy. Projekt zakłada budowę nowej linii kolejowej o długości ok. 22 km.
Jak poinformował w poniedziałek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, umowa została podpisana z konsorcjum firm BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Zakłada ona opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. Na przygotowanie projektu wykonawcy będą mieli 35 miesięcy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na koncie ma 9,5 mln zł. Jak do tego doszedł? "Byłem młodym pelikanem" Marcin Iwuć w Biznes Klasie
Gigantyczna inwestycja PKP
Projekt dotyczący połączenia między Krakowem i Myślenicami zakłada budowę nowej linii kolejowej o długości ok. 22 kilometrów, biegnącej od krakowskich Swoszowic do centrum Myślenic.
Na jej trasie zaplanowano dwa tunele, a także wiadukty i estakady. W środkowej części przewiduje się tzw. mijankę o długości 7 km, dzięki której pociągi będą mogły kursować z częstotliwością wynoszącą ok. pół godziny. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Pociągi pojadą z prędkością od 80 do 120 km/h, a przejazd ze stolicy regionu do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut.
Według szacunków PLK z wygodnego dostępu do pociągów skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale i trzech podkrakowskich gmin - razem ok. 72 tys. osób.
Dzięki inwestycji zwiększy się rola kolei w regionie. Projekt pozwoli zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających codziennie do stolicy Małopolski i przez to zredukować hałas oraz zanieczyszczenie powietrza - wskazał Hamarnik.
Linia kolejowa Kraków – Myślenice to jedna z trzech inwestycji planowanych w Małopolsce w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku. Pozostałe dwie to: budowy łącznicy kolejowej na trasie Kraków-Olkusz oraz budowa i modernizacja linii kolejowej między Krakowem i Niepołomicami.